Ett projekt på lut...



Sedan vi tog ner vår stora björk på baksidan av huset, ståtar numera en fortfarande blödande stubbe där. Min initiala tanke var att slå på en stor rund skiva och göra det till ett bord där man till exempel kan duka upp en buffé om man har fest, eller varför inte nybakta bullar och mjölk? Nu har jag dock insett att det finns ytterligare användningsområden - för i ärlighetens namn, hur ofta skulle detta bord vara uppdukat med godsaker?!

Tanken är istället att "björkbordet" skall få agera blomsterbord och evenuellt även krönas med ett fågelbad. Jag är så sugen på att gjuta ett i betong, ni vet - ett sådant där betongbad/blad som man kan gjuta med hjälp av ett stort rabarberblad?
 
Är det någon av er som gjort ett sådan och kan komma med tips?
Eller ännu hellre gjuta ett åt mig *ler stort* ?
Då blir både jag och småfåglarna glada +
grannens fågelhund ;-)

Enligt Vi i Villa ska det vara så här "lätt":




Det behövs bara en liten sandhög, ett rabarberblad och en säck finbetong. Avgjutningen blir ett lövformat bad åt småfåglarna eller ett stort fat att lägga fallfrukt i. Betong är ett starkt material som tål vintern men vill man vara på säkra sidan kan man tömma rabarberfatet och lägga det upp och ner när hösten kommer.

Material 
Ett vackert rabarberblad, utan skaft 
Sand 
Finbetong, finns på byggmarknaden 
Plast eller stor plastpåse

Verktyg 
Spade att blanda betongen med 
Hink att blanda betongen i 
Handskar 
Kniv 
Blomspruta

Gör så här:

1. Gör en flack kulle av sand, ungefär så stor som rabarberbladet. Det går att arbeta direkt på gräsmattan men det är bättre att ha en masonitskiva eller liknande under sanden eftersom det blir en del spill när man gjuter betong.

2. Lägg rabarberbladet över kullen med baksidan, den sida där nerverna är tydligast, uppåt. Ös upp några liter betongpulver i en hink. Använd handskar och undvik att andas in röken från den torra betongen. Häll i lite vatten i taget och rör om tills blandningen är som en tjock, trögflytande gröt.

3. Häll ett 3-4 cm tjockt betonglager över rabarberbladet. Räcker inte betongen är det bara att blanda till ny.

4. Forma en liten, vågrät platå överst, så att rabarberfatet kan stå stadigt, när det är färdigt.

5. Täck kullen med plast och låt betongen bränna i två dygn. Lyft på plasten och duscha eller vattna med vattenkanna ibland. Glöm inte att spola av hink och redskap innan betongen bränner fast.

6. Ta bort plasten, vänd på fatet och dra loss rabarberbladet. De tjocka nerverna kan sitta fast i betongen men torkar efterhand och ramlar bort. Jämna eventuellt till fatets kanter med en kniv. Duscha eller vattna fatet, täck med plasten igen och låt det härda ytterligare ett par dygn.


PS. Ni missar väl inte Ernst ikväll?!
Bänka er i TV-soffan 20.00,
för då drar en ny sommar med Ernst igång på TV4. DS



Tekla Maräng säger

Skratt ja jag ska inte tala om hur man fixar till detta betongbad. Jag gjorde ett för ett antal årsedan det blev så fint och efter ett år så sprack det bara upp och allt vatten rann snyggt och prydligt ner till grannen som inte hade någon humor alls. Riktigt ser fram för mig hur din lilla skrot Lisa kliver iväg till grannen för att bada. Förstår mer en väl att blöja och unge vägde massor!!!

Åh jag gillar den där bilden som du har överst i detta inlägg, men har inte den blekaste aning om vart jag skulle få plats att ställa en dylik skapelse.

Det låter frestande att komma och hälsa på dig och Luran. Är för tllfället luspank efter Yunas sjukhusvistelse.

Kramar Marie

2009-06-25 @ 11:54:53
Livet i byn säger

Jag skulle också vilja ha ett sådant fågelbad. Kanske vågar jag mig på att gjuta i sommar när K får lite ledigt.



~Livet i byn

2009-06-25 @ 12:12:26
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Sara säger

Jag har kännt sparkar ganksa länge men nu blir det ju mer och mer påtagligt och man kan verkligen känna att det "sparkar". Det är så otroligt mysigt! Ja, det var kul att de oxå som förbi en sväng dock blev karlarna i mitt gäng lite överförfriskade så vi begav oss hemöver ganska tidigt :P hehe

Vi har fått BF den 28 Oktober så man vet aldrig, rätt som det är så kanske vi får föda ikapp :)



Vill bara passa på att beklaga det som hända med Dobby oxå. Sånt där gör så ont i hjärtat trots att man vet att man fattar rätt beslut.



Kram Kram

2009-06-25 @ 12:24:20
URL: http://legitimo.blogg.se/
Christina säger

Min kompis brukar göra dessa fat, kanske jag också skulle försöka mig på det.

Ungar är underbara dom överaskar en hela tiden.

Kram

2009-06-25 @ 12:25:29
URL: http://grandmother.blogg.se/
Sara säger

Åh sånt fat vill jag oxå ha :)



Även jag vill passa på att beklaga det som hände Dobby. Vi hade en hund för ett antal år sedan som blev 4 år. Sista året började hon visa ett ändrat beteende och vi började bli oroliga. Särskilt då dottern var runt 10 månader och börjat gå. Vad som orsakat förändringen vet vi inte i klarhet. Hon blev överkörd några veckor senare och idag är hon lycklig i hundhimlen, tror jag.



2009-06-25 @ 13:26:13
URL: http://thaison.blogg.se/
Petra säger

Hej vännen!

Ja solen e så skön så! Härligt att vara ledig imorgon ju!! Lyx! De e du värd!



Mamma gör sådana fågelbad!! Dom e super fina. Jag har provat, blev helt ok faktiskt. =)

Sånt e kul att göra.



Ha en underbar dag!

Tänker på er

KRam

2009-06-25 @ 14:55:30
URL: http://zupermamman.blogg.se/
Amanda säger

Jag har själv försökt mig på att göra ett sådant fågelbad. Dom är så fina. Dock blev inte mitt lika fint. :o)



Hoppas du lyckas bättre!

2009-06-25 @ 15:13:43
URL: http://creyla.blogg.se/
Anna,djupsjö säger

hej gumman, av en slump så beställde jag en bok igår med massor av roligt man kan göra i betong.. du kan ju få låna den om du vill ha mer ideer... annars kan jag kanske fixa ett sånt där , hade som tänkt betonga lite sen... (när min bok kommit och ideerna sprudlar) kram kram...

2009-06-25 @ 18:27:49
Krydda Livet säger

Det tycker jag lät som en strålande idé ju :) Blomsterbord skulle jag vilja ha hur många som helst utav. Har laddat upp balkongen men det får inte bli för mycket heller för då blir det bara grötigt. Men jag längtar som bara den efter ett hus och en trädgård. Snääääälla kan jag få ett jobb nu så vi kan titta på riktigt :)



Ha en fin helg. Själv jobbar jag. Kram Josefin

2009-06-25 @ 18:31:46
URL: http://kryddalivet.blogspot.com
Ingela la la säger

Verkar ju lätt som en plätt :) Du kan ju berätta för mig hur det gick ;)



Kram

2009-06-25 @ 19:00:08
URL: http://ingelalala.blogspot.com
Anna säger

Hej! Är inne på din blogg lite då och då men det är första gången jag ger mig till känna. För några år sedan så gjorde jag ett blad till mig själv. Har litet tips till dig som jag tyckte var bra. När du har gjort sandhögen lägg hö över den så är det mycket lättare att forma bladet som du vill ha det. Ha det så bra!

2009-06-25 @ 20:15:11
Lindisen säger

jag gjorde ett sånt blad häromdagen på jobbet =) blev superfint! ska ta hem det imorgon och hoppas på att det hålelr. så ska fota det då, har skrivit lite i bloggen om gjutningen. va inte alls svårt. tror inte det skulle gå så bra att frakta med posten tyvär annars hade jag kunnat göra ett =) får jag låna texten om hur man gör rabarberbladet? skulel vilja lägga in det i min blogg

2009-06-25 @ 21:05:08
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
lolla säger

hejsan

gud vad det är kul att kolla in hos dig, jag vill göra ALLT som du hittar på :-) det är ju så bra grejjer du fixar med....

Vi har precis sågat ner en stor tall på tomten,finfin ide du kom med...

kramar lolla

2009-06-25 @ 22:14:33
URL: http://lollashus.blogg.se/
Veronica säger

Min svärmor gör sånna där fågelbad å dom bli hur fina som helst! Lycka till!!! KRAM!

2009-06-26 @ 09:10:44
URL: http://veraw.blogg.se/
Madelene säger

Som jag har klurat på hur man gör just ett sånt här fågelbad!!



TACKTACKTACK för att du har tagit med det på din blogg! :D

Nu ska jag hem till mor och gjuta!

2009-07-06 @ 22:50:42
URL: http://nusseliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: