Firar du Europadagen?

Varje år den 9 maj firas Europadagen i hela Europa till minne av Schumandeklarationen som presenterades den 9 maj 1950. Det var då EU "föddes". Schumandeklarationen lade grunden för EU och dess utveckling som ett fredsbevarande samarbete mellan andra världskrigets segrare och förlorare i Europa. I år är det verkligen ett "EU-superår" med både val till Europaparlamentet den 7 juni och Sveriges ordförandeskap i EU som startar den 1 juli.



Oavsett  VAD man tycker om EU som demokratiskt projekt tycker jag att man ska ta tillfället iakt och rösta - för det är genom våra politiska representanter vi kan påverka, inte genom att gnälla hemma vid köksbordet...

Jag ska definitivt rösta, och jag kommer att vara riktigt nostalgisk den första juli då Sverige bli ordförandeland igen. Sist det begav sig satt jag på första parkett nere i Bryssel då jag gjorde praktik där nere under hela ordförandeskapet. Och jag kan meddela att Europadagen då firades med pompa och ståt, mingelfester, happenings, orkestrar och parader. Ett minne för livet.

Så min vädja är - oavsett vad ni tycker om EU, kom ihåg rösta!!!

Både i valet till Europaparlamentet och på Luran i favorittävlingen :-)



Sanna svarar Anders säger

Tack älskade vän!Anthon blev så glad för kepsen och tröjan han tjöt när han så den. Vi stod och tittade på en sådan för ett tag sedan för Anthon ville ha en, men mamma blev snål. Tack åter tack...



Har laggt ut det på bloggen om det är okey...



Tack för det du skrev vännen min..

Jag blev först arg för han hade skrivit så. Så väldigt onödigt. Sedan började jag gråta för jag blev så ledsen i morse.



Ville knappt lägga ut Anthon födelsedagskort, för jag var rädd att göra fel..Det har blivit sådan elak kommentarer sista tiden, har inge lust att skriva längre..



Du är en älskad vän och fast vi inte har träffas så har vi lärt känna varandra på det bästa sättet genom ord och där har en tillit och kärlek växt till dig vännen...



Vi kramamr om dig....

2009-05-08 @ 08:15:01
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Sanna säger

Ja nu kom det puckot med också...=)

2009-05-08 @ 08:16:12
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Therese säger

Ville bara säga.. att jag i vanlig ordning har vart inne å röstat på lilla gullungen ;-)



Ha en trevlig helg!

Kram Therése

2009-05-08 @ 12:13:05
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: