Gravid - en sjukdom?

Jag har börjat känna av min rygg, ett stillasittande jobb är inte så lätt som många tror när man är gravid. Jag måste upp och röra på mig för att inte få allt för ont, och vid dagens slut är det en lättnad att få kliva upp.  (Men hade jag haft ett jobb där jag stått/gått och lyft mycket hade jag säkert längtat efter att få sätta mig).

Att havandeskapspenning/sjukskrivning vid graviditet är en het fråga i dagsläget torde inte ha undgått någon. Speciellt inte efter tingsrättens dom i dagarna som gav bland annat fyra kvinnor från Umeå rätt mot Försäkringskassan i denna fråga.

Själv är jag riktigt glad att jag "bara" jobbar 80%, något mer hade varit tufft. Men jag anser dock inte att graviditet är en sjukdom, utan ett rent och skärt lycko tillstånd, så jag ska absolut inte gnälla!!! Att ha lite ont är värt ALLT när den lill* tittar ut - visst?!

Men jag förstår alla som inte KAN jobba då de helt enkelt har för ont och är för trötta!

Men väl hemma borde jag nog ta mig i kragen och gå ut på en promenad (och "reka till" mig lite) men det finns ju så mycket annat som måste göras, och så sådant som lockar och pockar...

Så ett vetebälte vore underbart att få sätta på sig som ger både värme och lindring när man känner av det onda.

Det faktum att jag är enormt frusen gör ju inte saken sämre, även efter graviditeten skulle ett vetebälte verkligen vara en "bra-att-ha-grej".

 För att inte tala om under själva förlossningen. Min man fick springa och värma vetekuddar som en illvilling sist när vi var på BB för att få Luran, denna gången vore det skönt att ha med sig ett eget vetebälte istället för att låna kuddar på plats.

Just nu kan man om man har tur faktiskt vinna ett vetebälte eller en vetekudde hos Diana.
Gissa om jag hoppas, hoppas, hoppas på att turen ska vara just på min sida?





Tävling hos Diana i samarbete med Scandinavian Blonde där du kan vinna antingen ett vetebälte eller en vetekudde.

Avslutas den 10 november.


Vad är era erfarenheter av graviditeter, har ni gått på havandeskapspenning
eller varit sjukskrivna (beroende på arbetsuppgifter/befattning)?

Eller har ni mått toppen?


* * *

Glöm inte att anmäla er till min lilla jultävling!
Det gör ni HÄR.




Åsa säger

Jag har med alla mina tre pojkar mått bajs från början till slut! Har spytt flera månader, har haft ont överallt och allt har varit allmänt dåligt. Men att få en liten underbar bebis och det faktum att alla krämpor försvinner som i ett trollslag när barnet väl är fött gör att jag har gjort om det om och om igen. =) Jag HATAR att vara gravid men det är helt klart värt det! Den här gången har jag faktiskt fått må bättre. Om det beror på en annan pappa, att jag är arbetslös och tar dagen som jag vill, eller att det kanske är en tjej vet jag inte. Olikt är det då. =)

Kram!

2009-11-04 @ 12:19:25
URL: http://ostor.blogg.se/
Ida säger

Nä du att sitta är verkligen ingen höjdare som gravid, det är de långa bilresorna som är värst för mig, men även jobbigt när man står still länge, sen alla lyft man gör för att det inte ska bli så besvärligt för kollegan "nä men den här tanten ser liten ut så det ska nog gå bra", har redan sträckt mig i ljumsken en gång så lite försiktigare bör man nog vara. Havandeskapsledigt har jag haft och ska ha med båda. Jag tycker nog att alla borde ha rätt att få gå hemma sista månaden, för oavsett vilket jobb du har då så lär det vara jobbigt.



Annars så har jag mått kanonbra både med Neo och nu, eller kanske inte just idag då magsjukan drabbade både mig och J inatt :-/

2009-11-04 @ 12:50:13
URL: http://idasusanne.blogg.se/
Maggan säger

Du kan få låna ett vetebälte av mig om du vill.

2009-11-04 @ 13:01:15
URL: http://mims1.blogg.se/
Sanna - [ s a o s. b l o g g. s e] säger

antar att du läst mitt gnäll i min blogg, haha, men jag har inte kunnat jobba sedan augusti månad och blev nekad sjukersättning från försäkringskassan. Jobbade som städerska och kunde inte klättra/böja mig så mkt som man bör göra på grund av foglossningen.

2009-11-04 @ 13:33:37
URL: http://saos.blogg.se/
Linda B säger

Hej vännen!!!

Usch vad trist att ha ont! Känner igen det! Under mina två graviditeter så har jag haft kraftig foglossning båda gångerna och andra gången fick jag använda kryckor. Fick ofta frågan varför jag gjorde om det om jag visste att jag skulle få så ont!!! Men det är ju bara 9 månader, sen har du någonting underbart resten av livet, väl värt lite smärta!!!

Kolla upp med ert sjukhus om de tillåter värmekuddar! Vi har tidigare tillåtit detta men då patienterna har sådan smärta så känner de inte av värmen på samma vis och därför fått brännskador av alldeles för varma kuddar.

Idag tog jag en liten shoppingrunda i stan! Mysigt med lite nytt till hemmet!



Kram

2009-11-04 @ 14:41:16
URL: http://levasomlinda.blogg.se/
Jenni säger

När jag gick med Sanna jobbade jag i Storuman och var enormt trött mot slutet, allt var på botten, att veckopendla var ingen höjdare just då.



Blev sjukskriven på 25% för foglossningar och tröttheten men fick det ju såklart inte beviljat från FK.

Däremot tyckte lokala FK här (vet inte om de finns kvar) att jag skulle överklaga. Jag skrev och överklagade två vändor tror jag, men till slut tog helt enkelt orken slut så jag lade ner.

Det var då början på hela det här om man skulle ha rätt att vara sjukskriven eller inte och de på FK här tyckte att ju fler som överklagade desto bättre - de var jättebra och snälla!



Så jag tycker det var jättebra att dessa kvinnor från Umeå fick rätt, de har ju lagt grunden för många andra.



Däremot håller jag med dig, graviditet är INGEN sjukdom en ack så jobbigt det kan vara ibland och ibland klarar man helt enkelt inte av sitt jobb!



Blev en lång kommentar ;-)



Blir förresten roligt att se ditt resultat av virkningen när det är klart. Jag väntar på rätt virknål men sedan ska jag försöka ge mig på att virka figurer!



ha en bra kväll!

Kram

2009-11-04 @ 16:14:07
URL: http://sananaolillebror.blogg.se/
Katarina & Neo säger

Jag jobbar inom vården = mycket tunga lyft och jga hade dessutom foglossning. Sökte havandeskapspenning som min chef vägrade att skriva på då hon sade att vara gravid är minasann ingen sjukdom. Är jag så sjuk kunde jag lika väl sjukskriva mig.



Jag håller med att vara gravid är ingen sjukdom men att vara gravid kan göra så att man får komplikationer!

2009-11-04 @ 16:56:16
URL: http://www.wiggo.org
Sanna - [s a o s . b l o g g . s e] säger

Nej jag menade det mer som att jag själv känner mig gnällig. haha. Är så fruktansvärt less på att bara gå hemma, särskilt när man är en arbetsnarkoman sedan innan.



Försöker komma ut lite iaf, men häromdagen räckte en kvart promenad utomhus för att knäcka mig totalt och göra att jag knappt kunde vända mig i sängen. Inget kul alls.



Skönt att du löser det på så vis iaf! :) kram kram

2009-11-04 @ 17:10:56
URL: http://saos.blogg.se/
Gina säger

Hejsan...halkade in på din blogg för ett tag sedan via en länk från en annans blogg, tror det var idas...men jag måste få fråga...hur trycker du dina fina brädor...de är underbara och jag vill åxå göra sådana...allt ditt pyssel är super och jag önskade jag kunde göra lika fina saker och hade tid...känns som om jag har fullt upp med mina två vildar här hemma... helt underbar blogg i allafall med massa inspiration !!! //Gina i Avaträsk

2009-11-04 @ 17:19:10
Mamma Russin säger

hej hopp..4

jag var sjukskriven från vecka 16 när jag väntade stina.. mer eller mindre sängliggandes.. jag fick iaf får försäkringskassan..



kramrkam

2009-11-04 @ 17:53:48
URL: http://enburkrussin.se
Eva säger

Jag tycker inte heller att graviditeten är ett sjukdomstillstånd, men därimot kan ju komplikationer uppkomma som gör att man inte kan arbeta.

Jag tog ut HP två månader innan Adrians födelse, men jag hade inga kroppsliga hinder för att inte kunna arbeta, därimot kände jag att jag behövde den tiden att vila upp mig på och ta hand om mig själv eftersom jag tyckte det var psykiskt påfrestande att vara gravid.

Sen tycker jag att man FÅR gnälla om man har det jobbigt, för nu är det ju faktiskt så att INGEN är en super människa! Men därimot behöver man inte gnälla över varje liten skitsak. För att vara gravid är något underbart (det tyckte jag inte när jag var gravid, men nu i efterhand) och man får ut något så vackert efter alla dessa månader man gått och längtat och väntat.



Sen kan jag tycka att det är lite fel att man inte får vara sjukskriven pga t.ex besvärliga foglossningar när man har ett stilla sittande arbete. För jag tycker det måste vara en belastning på bäckenet att sitta hela tiden också. Visserligen blir ju inte foglossningen bättre av att vara hemma heller, men hemma har man ändå möjligheten att kunna ligga ner och ta det lugnt när man känner att belastningen blir för mycket.

Fast jag tror dom på FK är hårda nu eftersom det finns dom som utnyttjar systemet och det gäller dock inte bara gravida utan ALLA.

Synd att det ska behöva vara så, eftersom det faktiskt finns dem som är riktigt dåliga..

2009-11-04 @ 18:30:13
URL: http://skruttenocheva.blogg.se/
sara säger

Hej du :)

Trots att jag mådde ganska dåligt under min andra graviditet så är det en underbar känsla. Och ibland kan jag nästan sörja att jag aldrig ska uppleva det igen.

Det beror mycket på vad för sorts jobb man har och hur man mår. Jag fick foglossning väldigt tidigt och jobbade då inom hemtjänsten. Superstressigt och mycket spring i trappor. Vilket var ganska omöjligt. Så jag blev sjukskriven redan i 4 eller 5 månaden. Inte så kul att gå hemma så länge. Men hade inte såmycket val.

Hoppas verkligen att du mår bra resten av din graviditet. och visst är det skönt att slippa jobba heltid, helst när man har en liten busunge som kräver sitt där hemma också :)

Stor kram till dig. Nu ska jag kika vidare på alla härliga inlägg jag missat

2009-11-04 @ 19:00:02
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Anne säger

Morrn!

Jag är i v24 och är sjukskriven på 50% sedan jag var i v 16. Jag har ett förfärligt illamående som gör att jag måste äta mycket medicin, illamåendet väcker mig mycket om nätterna så sömnen är kass :(

I vardagslivet jobbar jag som IVA-ssk på en thorax avd och där måste man verkligen "vara på hugget" hela tiden. Det fungerar bra att jobba 50%, man behöver kontakten med verkligheten oxå!



passar även på att säga att jag verkligen gillar din blogg med allt underbart pyssel ;)



Ha en skön dag! Kram

2009-11-05 @ 08:16:43
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Bantarbritta säger

Jag känner redan nu (v.22) att det är riktit jobbigt vissa gånger. Jag hade svår foglossning sist och den spökar nu också. :-( Jag håller på att knåpar ihop en havandeskapsansökning. Tänkte söka så jag jobbar året ut.

Förra gången blev jag dock sjukskriven i v.26... så jag hoppas jag håller ut. ;)

2009-11-05 @ 20:12:10
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Tova säger

Ja, det där verkar ju vara otroligt indivudellt :)

jag har haft turen att få en lätt graviditet (precis som min mamma), och tycker mestadels det känns som ett enda stort lyckotillstånd som du beskriver :)

Men nu i v. 32 kan jag inte förneka att jag inte är i min vanliga fysiska form. Jobbar bara deltid på café nu, men det blir allt jobbigare p.g.a. vätska i benen och karptunnelsyndrom.

Så hoppas min ansökan om havandeskapspenning går igenom, annars får jag väl slita på ett tag till ;)

kramar

2009-11-15 @ 19:44:33
URL: http://www.metrobloggen.se/trasslet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: