I stället för vimplar




Vimplar har en längre tid varit en het inredningsdetalj.

Nu till jul ville Luran ha en julvimpel, men då mamman i huset
ingen symaskin har
fick jag klura ut ett lämpligt alternativ.

Resultatet ser ni ovan.

Julvimpeln hänger numera på Lurans rum, den fotades
endast i köket då ljuset är bäst där. Dock blev det ändå usla
kort
efter som det snöar och är så mulet ute :-(






Jag och Luran har alltså gjort en egen variant av vimpel med
gamla vykort som limmats ihop med ett rött kantband i bomull.

Luran valde kort med tomtar på, men man skulle ju
lika gärna kunna använda kort med exempelvis
änglar och då fästa dem på en vit spets.






Idén till pysslet fick jag i en blogg (minns dock ej vilken, tror det var
en norsk) där en kvinna med symaskin sytt fast gamla vykort
med guldtråd på ett bomullsband.

Det var då emellertid frågan om verkligen gamla vykort,
 ni vet sådana skrivna med snirklig handstil
och vackra frimärken.

Givetvis hade hon därför valt att låta "baksidan" på vykorten bli
vimpelns framsida som hon mycket passande hade
 som dekoration över sitt skrivbord/skrivhörna.

Ett enkelt pyssel där man kan återvinna gamla
vykort
om ni liksom jag spar på dem år efter år!


Trevlig helg!



* * *



Är du bra på att rimma?

(Eller förlitar dig på tur i lottdragningen)

Då tycker jag du ska tävla om valfritt
smycke
i min tävling som du hittar HÄR.

Tävlingen pågår till midnatt 18/12 och en vinnare
presenteras den 4:de advent.





En smygare säger

Smart :-D

2010-12-17 @ 14:38:01
Tekla Maräng säger

Jag kan inte rimma hur jag en försöker.

Ungefär så där brukar jag göra med julkorten som droppar in, så att man verkligen kan njuta utav dom.

Kramar:)

2010-12-17 @ 15:18:41
URL: http://teklamrng.blogspot.com/
Emilia säger

Åh så fiffigt :) du är så duktig på pyssel, så kul att läsa om!!



Kraaam

2010-12-17 @ 16:39:28
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Ensamma mamman säger

men så fint! Det var en riktigt smart idé och det var verkligen sött. Kan tänka mig att Luran är nöjd.



Det är verkligen inte lätt att fota nu när de är mörkt och grått hela tiden.... Men du har lyckats bra tycker jag.



Kram

2010-12-17 @ 17:04:17
URL: http://mittlilla-kaos-blogspot.com
AnnikaS säger

För att ljusa upp alla dystra kort i den här tiden tipsar jag om programmet photoscape. Länk finns i min blogg lite tillbaka. Funkar hur bra som helst!



Vad kul att du blev nöjd med korten! Tanken är att det är en present till dig som tack för all inspiration du sprider. Det var min käre sambo som postade dem och jag såg att lappen jag skrev ligger kvar på skrivbordet!



Ha en härlig kväll!

kram Annika

2010-12-17 @ 17:21:03
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com/
Bantarbritta säger

Som vanligt säger jag bara wow! :D Och inser att jag inte fått ett endaste julkort i år. Och lika många har jag skickat. :D

2010-12-17 @ 17:21:50
URL: http://bantarbritta.blogg.se/
Louice säger

Vilken härlig idé! Det blev ju kanon!



Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Kram

2010-12-18 @ 01:41:50
URL: http://mrsfunkys.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: