Vad mutar ni barnen med?



Kom nu inte och säg att ni aldrig mutat era barn,
för det tror jag inte på. Och har ni mot förmodan klarat av
föräldraskapets vedermödor utan att ta till mutor, hot eller böner,
 ja, då är jag den första att gratulera!

Men vad mutar ni då era telningar med?

Godis? En saga? Att få stanna uppe längre?
Köpa nått barnet vill ha? Leka busiga lekar?
Att det ska få se lite extra på barntv?

Här hemma står inget av detta särskilt högt i kurs...

Jag försökte i går att få en butter Lura
bättre humör vid förskolelämningen genom att locka
 med att vi skulle göra något roligt då jag hämtade
hem dem på eftermiddagen. (Jag trodde att hon skulle
säga att hon ville bada skumbad.)

Jaaa! Skrek Luran genast. Vi hälsar på de
döda på kyrkogården!!!

  Så sagt och gjort, gårdagens muta för att få
 medgörliga barn var således ett besök
på kyrkogården
för att tända ljus.

(Allhelgona helgens kyrkogårds besök gjorde djupa intryck
på Lurans som ni kanske förstår.)

Luran var lika salig även denna gång. Bogge däremot
tultade omkring bland gravarna och ropade Bu!
för att sedan skratta hjärtligt.

Luran konstaterade att han var hopplös i vanlig
ordning, samt att änglarna kunde bli lite rädda
för honom om han fortsatte att göra så.

Men den stora frågan som Luran klurade på var
om inte de döda fick jord i ögonen då de begravdes?

Jag förklarade att man som död läggs i en kista och inte får
jord på sig
. Men Luran var skeptiskt.

Hon siktar därför på att bli vaktmästare på kyrkogården
istället för att vara lite död. För då får hon fika och vara där
hela dagarna utan att få jord på sig.

Jag önskar jag verkligen att jag visste
vad och hur
den lilla damen tänker...

Det är dock en fröjd att få ta del av hennes
 funderingar och försöka förklara och berätta
hur saker och ting förhåller sig så att hon ska
förstå - i bland lyckas jag, i bland inte.

Hoppas ni får en fin start på dagen!


KRAM










Susan säger

Haha...jag mutar absolut mina barn dådet behövs. Nu när vi har flyttat så har det varit lite krångel med att få barnen att somna (ovana vid att ha rum på ovanvåningen) men mutade ´med att dom får 1 krona för varje gång som dom somnar själv. Nema prblema blev det sen....dom somnade fin fint=)



Kramizar

2011-11-09 @ 08:09:21
URL: http://susan.itelit.com
Ing-Britt säger

God morgon vännen!

Hoppas du har sovit gott inatt.

Klart jag både mutar, hotar, bönar och ber lite titt som tätt ;). Det värsta är att ju äldre barnen blir desto högre höjs ribban och muterna blir dyrare, hoten grövre och bönerna allt ler hihi... Nejdå så farligt är det inte men lite ligger det i det jag skriver.

Lurans funderingar är vi nog många som har glädje av. Men jag förstår att det inte alltid är så enkelt att förklara allt för henne. När Evelin var liten gick det inte att förklara för henne varför riktigt gamla som gick med rulatorer och krokrygg inte var döda ;). -Men han mamma borde vara död... hävde hon ofta ur sej med hög röst och pekede varpå man verkligen skämdes.

Idag hoppas jag att vi ska börja måla taket i rummet, har stått still en vecka nu. Men först lite kaffe sen ut och rävsa löv.

Ha en bra dag, kram Ing-Britt



2011-11-09 @ 08:22:52
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Cissi säger

Jag erkänner att jag mutar mina barn ibland!

Senast jag gjorde det var förra veckan med glass men först var dom tvungna att ta en spruta :/



KRAM

2011-11-09 @ 08:28:41
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Tina säger

Åh härliga Luran <3 Du har verkligen en underbar och fin tös där! Jag mutar nog med både godis, glas, se på tv och en massa andra saker. Vi mår ok trots allt. Elliot är väldigt täppt i näsan men den rinner inte. Jag är irriterad och rosslig i halsen och bröstet men det går ju över någon gång. Hoppas du får en superfin dag hjärtat! Massor av kramar!

2011-11-09 @ 08:32:35
URL: http://frurosmer.wordpress.com
Alfva säger

Klart jag mutar! Fast inte sjutton räcker det med ett kyrkogårdsbesök.. ;) Fast jag kallar det att locka, sällan är det saker som hon ändå inte skulle fått!

2011-11-09 @ 08:36:28
URL: http://alfvan.wordpress.com
Åsa säger

"Elin om Du plockar bort allt lego/duplo/barbie från tvrums-golvet så får Du spela på min dator sedan"

Det är den bästa mutan, snabbaste responsen :)



En annan bra muta är: "då kan vi ta fråm målarfärger, klippa, klistra pyssla etc".



Jag är nog rätt bra på att muta med diverse aktivitet men visst slinker det ner någon glass, godis ibland.



Jag brukar försöka muta/locka J oxå ;-) "om Du hjälper mig färga håret så..."



2011-11-09 @ 09:20:25
URL: http://mammasgullunge.blogg.se/
Therése säger

jag brukar hota flinga med att om hon t ex inte sover så får hon inte gå på dagis nästa dag :P vet inte om jag låter taskig nu men oftast hotar jag med att plocka bort saker istället för att erbjuda saker, städa upp klossarna annars slänger jag bort dom.. :)

2011-11-09 @ 10:44:31
URL: http://thetherese.wordpress.com
ansepanse säger

alltså :D du vet vad jag känner, JAG BARA ÄLSKAR din lilla Lura, tänk vilka funderingar hon har :)

jag mutade mina små med att de skulle få något som de länge hade önskat sig :)

godförmiddag får jag väl säga vid den här tiden :)

en fin dag önskar jag dig - bamsekramar ♥

2011-11-09 @ 11:08:02
URL: http://kinaguld.blogg.se/
FruOlsson ♥ MammaTillTre säger

Hahahaah! Jisses, Luran, vilken liten dam, och vilka tankar och funderingar! Haha! ;D

klart vi mutar! Vem gör inte det?! Säkert allt du nämnde där uppe har vi mutat med ;) hihi! Dock har aldrig mina barn valt en tripp till de döda på kyrkogården, men visst, varför inte?! ;D

Hon är så jäkla go din lilla luran! :)

Och jag håller med om vacc, tycker de är läska över lag! :/

Kramar <3

2011-11-09 @ 11:22:35
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija ♥ säger

Haha, Luran Luran... :D Barns funderingar e roliga! Kram

2011-11-09 @ 15:39:19
URL: http://skuggis.wordpress.com
Katrins vardagstjat säger

Haha, underbara tankar de små liven har ;)

Vi brukar säga typ som du; "om du gör detta så gör vi det sen.." osv. Det brukar fungera. Annars är det bara att ta honom under armen och gå ;)



2011-11-09 @ 16:20:53
URL: http://vardagenvar.se
Tess säger

det är så kul att höra hennes tankar!

2011-11-10 @ 12:55:24
URL: http://www.egowar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: