Kan inte låta bli

 
 
Det är i princip omöjligt.
 
Hur mycket jag än värjer mig och
hur jag än stålsätter mig slutar det 
ändå alltid samma sätt.
 
Det vill säga att jag lämnar butiken,
loppisen eller returstationen med ett "fynd"
som jag inte ens visste om att jag behövde ;-)
 
Senast i går hände det.
 
Jag besökte Magasin Mix i Vilhelmina,
såg en pokalliknande mojäng, och vips stod
jag i kassan och betalade mitt "fynd".
 
Jag vet i ärlighetens namn inte ens vad det är,
om det är en skål av något slag, en pokal 
eller något helt annat...
 
Men det kvittar!
 
För jag gillar den och kan tänka mig att servera
godsaker i den, eller som nu, använda den 
som en ljusstake.
 
Kan även tänkas att det hamnar en hyachint
i den närmare jul, eller kanske ett rede av ris med 
ägg närmare påsk...
 
Ja, jag har massor av idéer hur jag kan
använda och variera denna mojäng.
 
Inte desto mindre vore det skoj att veta
vad den ursprungligen är tänkt att
användas till...
 
Är det någon av er kära läsare som vet?
 
 
KRAM
 
 
 



Marie Larsson säger

Fin! Fynd är alltid kul! Tack för stöveltipset. Det är ju precis såna stövlar jag letat efter. Då ska jag ta mig en tur till Dorotea nästa fredag! /Marie

Svar: Å är du i "stan" och har tid med en kaffe/fika får du gärna hojta till, endera komma förbi här eller så tar vi en tur upp på fiket kanske? KRAM!
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 07:25:23
Ida säger

Ja visst är det, kvällsmat ihop med vänner är inte heller fel ocg känns nästan som fest mitt i veckan å ett + år ju att veckan går så mycket fortare ;)
Himla fin mojäng du hittat kan tyvärr inte hjälpa dig att lista ut vad den är menad som annars?
Tyckte du hade många fina svar på det ;)
Hoppas du får en härlig dag. Kram

2012-10-03 @ 08:03:29
URL: http://idolinaa.wordpress.com
Ljuvligtvitt säger

Ingen aning om vad det kan vara? Men jag håller med om att den är fin :) Passade bra med ett ljus i den!
Förstår du inte kunde låta bli ;)

Va trist det är med sådana morgnar :( Känns ju tungt att lämna då, men samtidigt skönt! Han blir nog gladare under dagen ;) Ni får göra något extra kul när han kommer hem!

Nä jag tror faktiskt inte många vet om vasen. Men det är en "märkes" vas och borde finnas överallt. Men just här är den POPPIS! Finns i olika storlekar och färger. Min är väl näst minst. Det är vad ekonomin tillät för de är dyyyra :P

Ha bra dag vännen <3 Kramar!

Nadja säger

Ser nästan ut som en sockerskål, fast kanske är för hög för det? Fin var den iaf! Tror man får skicka dig på loppis med lite pengar så kan du fynda åt mig med;)
/Nadja

Svar: Njaaaa, jag trodde också på sockerskål, men den är liksom för hög för det känns det som, men ja, kanske.... Är iaf nöjd med den, men Magnus klassade den givetvis som "rat" ;-P
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 10:03:50
URL: http://erikssonnadja.blogg.se
Hemlängtan säger

Vet inte vad det ska vara till egentligen men dina idéer var ju jättebra. Det kommer att bli riktigt fint med en hyacint i den!!!

Ha en riktigt fin dag!!!
KRAM

2012-10-03 @ 10:05:03
URL: http://www.minhemlangtan.blogspot.com
Marie Larsson säger

Det ska nog hinnas med! Bäst att hålla sig undan så man slipper bädda alla sängar på Kronby! Kram

Svar: Ha ha det är jag som har tvättat ALLA sängkläder, så risk finns att jag skickar med dig dem ;-P
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 10:31:21
Znogge säger

Vet inte vad det är men min mamma har en liknande i silver med lock. Den har vi haft som dopskål! När Husse och jag gifte oss så arragerade vi blommor i den. Kan användas till mycket så det var ett perfekt köp!

Kram

2012-10-03 @ 10:53:29
URL: http://znogge.wordpress.com/
ansepanse säger

:) när jag såg bilden tänkte jag att jag måste fråga dig vad det är för något :D men det jag sedan tänkte när du frågar är att jag tycker det ser ut som en sockerskål, en sådan som man hade bitsocker i, fast det är ju bara en gissning
bamsekramen <3

2012-10-03 @ 10:55:10
URL: http://kinaguld.blogg.se
Marie Larsson säger

Hmm, OK då... Jobbigt att bädda våningssängar!!

Svar: Hi hi skräms bara, får nog åka iväg med sängkläderna redan på torsdag. Och näe, våningssängar är inte kul att bädda. Jag tycker gott de kan bädda själv då de kommer ;-P KRAM
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 11:01:34
lolla säger

hahaha.....du är rolig du...
och har ideer till allt...typ vad man kan ha olika saker till..
ha det gott
kram lolla

2012-10-03 @ 11:07:47
URL: http://www.lollashus.blogg.se
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Inte en susning om vad det kan vara! Men fin är den. Jag är nyfiken på påskvarianten med fågelbo och ägg.
KRAM

2012-10-03 @ 11:08:01
URL: http://tomtensdotter.se
carina säger

Det passar väl bra med ett ljus!
Annars kan du ju alltid ha lite Lördagsgodis i den :)
Kramen vännen♥

2012-10-03 @ 11:16:17
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Haha, så typiskt dig! Men det va ett fint fynd!
Kram

2012-10-03 @ 11:32:11
URL: http://skuggis.wordpress.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Haha, så typiskt dig! Men det va ett fint fynd!
Kram

2012-10-03 @ 11:32:11
URL: http://skuggis.wordpress.com
åsa säger

Fin som ljusstake är den i alla fall, vad den nu är egentligen, kan tämka mig den full av röda gelehallon :)
*kram*

2012-10-03 @ 12:26:39
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Queen of Kammebornia säger

Så fin! Och vad jag känner igen mig. Det är roligt med finfina gamla saker!

2012-10-03 @ 12:51:45
Elise säger

Tycker också det ser ut som en sockerskål utan lock! Har en liknande hemma (som är hög, med lock och sked), smart med ljuset, kanske måste härmas... ;)

Svar: Mmm... de flesta verkar tro på sockerskål av nått slag, men ajg tycker den är för stor för det, men jo, kanske det är så ändå. Hur som så gillar jag den skarpt och kommer nog att använda den på flera olika sätt :-D KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 12:51:54
Therése säger

men du hittar ju alltid så fina fynd oxå :D

Svar: Ha ha tack snälla, tänk bara om Magnus också kunde tycka det ;-D
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 14:40:03
URL: http://web.stagram.com/n/theresesereht/
Jennie & FrökenFlis-tävla hos mig ! säger

det var sannerligen en riktigt fin mojäng och som du säger det finns massor av kul man kan göra med den! :)
tyvärr vet ja inte vad den SKA användas till, ska fråga mamsen, hon brukar ha koll på sådant :)

2012-10-03 @ 14:53:21
URL: http://jenniesays.blogg.se
Faster S säger

Grekerna hade helt klart vindruvor i den =P Kram!

Svar: Självfallet!!!! Att jag inte tänkt på det, eller så en bägare att fylla med vin.... ;-PÄr du hemma vid och jobbar och har lust för lunch någon dag kan du väl hojta till?
KRAAAAAM <3
Therese Bjärstig

2012-10-03 @ 19:22:09
Emma säger

Det där kallar jag fynd!

2012-10-03 @ 22:36:56
URL: http://www.embra.blogg.se
Birgitta säger

Är också inne på sockerskål. Hemma fanns det en gammal ärvd sak som användes som sockerskål, för strösocker. Nog påminner din grej bra mycket om den. Fast som någon tidigare sa, utan sked och lock. Det fanns det på vår gamla. Med hål i skeden så att sockret "ströddes ut". Och i locket fanns ett "hack" så att man kunde ha skeden i skålen med locket på.

Svar: Tack för det svaret, låter helt klart rimligt och många verkar ju vara inne på samma linje! Dock är foten så hög ca 20 cm så den känns lite vinglig att ha strösocker i, men jo, så är det nog ändå. Kanske hos familjer med lugnare barn än vad jag har, för de har minsann lyckats välta den (som tur var hade jag då ljuset släckt!) Tack för att du delade med dig! Önskar dig en fin dag och helg!
Therese Bjärstig

2012-10-04 @ 20:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: