Rundtur på "Haltanen"

 
 
Vi går ut till vår altan/uterum från vårt vardagsrum,
därför föll det sig naturligt att förlänga vardagsrummet
med soffhörnan direkt då man går ut.
 
 
 
 
 
Det här fotot är taget från soffhörnan, och som ni
ser är vårt uterum ganska rejält tilltaget.
 
På den tomma golvytan som barnen älskar att
använda till lek och bus nu, kommer ett
bord och bänkar att stå så småningom.
 
Vi har nämligen speciall beställt
ett långbord på 240 cm och till det två
långbänkar av vår duktiga snickare :-)
 
Vi kommer att vara många som 
rymms kring bordet med andra ord!
 
 
 
 
 
En gammal kockbänk som stått i uthuset 
ska laseras i en grå/svart färg (samma färg som
jag tänker laser bordet och bänkarna i) vad det lider.
 
Kockbänken ska få agera avlastningsyta
då man fikar/äter där ute.
 
 Någon gång i framtiden är det nämligen tänkt att 
köket ska förlängas och att vi ska ta upp 
dubbeldörrar från köket ut på soldäcket,
och därmed kunna gå från köket 
till denna del av uterummet.
 
 
 
 
 
Här kommer en liten närbild på pärlsponten
som jag gillar skarpt.
 
Jag börjar nog ångra att jag valde att behålla
husväggen som den är då jag tyckte det skulle vara
i ett uterum, det vore nog fint om även den 
fick vit panel på sig...
 
Det tillsammans med soldäcket får nog
bli nästa års projekt.
 
 
 
 
 
Tända ljus i all ära, jag är glad att vi mest
troligt får elen dragen i uterummet
till helgen.
 
För då kan jag även plugga in min
fejkade öppenspis :-)
 
Det börjar nämligen behövas någon form av 
uppvärmning nu för att det ska vara riktigt 
trivsamt där ute.
 
 



Erica AKA Tomtens Dotter säger

Shit vad fint det blir! Om jag nån gång har vägarna förbi Dorotea förväntar jag mig att bli bjuden på en glögg därute ;-)

2012-09-30 @ 15:09:50
URL: http://tomtensdotter.se
Ljuvligtvitt säger

Men åh så fint! Och STORT :D
Det är fint med ytterväggen, men ja pärlspont på den också vore jätte fint!
Klart ni ska ha el så brasan kommer fram! Sååå avundsjuk på den :P

Sitter och formaterar vår krångliga dator just nu, så kikar bara in med mobilen nu. Ska ta en mer ordentlig titt på bilderna från datorn sen :)

Kram så länge!!

Ljuvligtvitt säger

Men åh så fint! Och STORT :D
Det är fint med ytterväggen, men ja pärlspont på den också vore jätte fint!
Klart ni ska ha el så brasan kommer fram! Sååå avundsjuk på den :P

Sitter och formaterar vår krångliga dator just nu, så kikar bara in med mobilen nu. Ska ta en mer ordentlig titt på bilderna från datorn sen :)

Kram så länge!!

Johanna - Mamma till Leija säger

Så mysigt!!! :)
Sv: Det hoppas jag med! Just nu står det ganska still. Han träffar ju nån som han också har känslor för & det stör mig nått enormt. Tycker inte det e ok... Har ingen lust att va en i mängden. Han e expert på att röra till det. Samtidigt som han säger att vi ska ta det lugn, för han måste reda upp lite först, så kan han i nästa stund säga att han inte vet va han känner. Han saknar mig massor & allt sånt, men ja.. Jag ser iaf mönstret & jag ser rakt igenom honom. Detta kommer ta sjukt lång tid innan han inser det själv. Så det e bara att härda ut & ta en dag i taget. Det sista som överger en e hoppet! ;)
Kram

2012-09-30 @ 16:18:15
URL: http://skuggis.wordpress.com
Nina säger

Såååå fint ni gjort!!! Va ni kommer ha det mysigt där! Blev super duper bra!! Hoppas du är bättre i din förkylning. För min del äre oförändrat. Snorig, ont i halsen och ständig huvudvärk =/ va ni och kolla på Ice age 4 igår? Kramen

2012-09-30 @ 17:07:13
URL: http://ninuz.blogg.se
Ing-Britt säger

Men du så himla fint det blev, riktigt snyggt. Blir allt bra sugen och bygga in vår altan som uterum...drömma kan man ju ;).
Att betsa möblerna lite mörkare tror jag kommer bli riktigt snyggt och lite tuffare. Sen vad gäller väggen ni sparat som huset tycker jag inte det stör men om du promt vill göra nåt åt det tror du inte då det räcker att måla det vitt.
Här har vi idag varit först till stallet, tog massor av fina bilder på Evelin och hästen men tyvärr får jag inte visa henne på bloggen. Efter det la vi klart muren och krattade ut gruset så nu står en av bilarna där. Återstår nu bara överliggare och så gräs emot men det blir till våren.
Kommer Magnus ligga ute hela veckorna nu iom nya jobbet? Ha de nu så mysigt ikväll, kramar Ing-Britt

2012-09-30 @ 17:20:12
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
ansepanse säger

vad stort och fint er nya haltan blev :)
glömde förresten skriva i förra inlägget att jag önskar din man lycka till nu när han börjar med det egna företaget
kramar vännen <3

2012-09-30 @ 18:13:34
URL: http://kinaguld.blogg.se
Eva säger

Å vad FINT du har fått det! Ett sånt mysigt uterum står absolut på min önskelista med. Vad snyggt det blev med vitt, grått och svart. Du har så bra smak! Jag är även riktigt avundsjuk på hur fint du fick det med fönstren i köket, underbart att slippa fönsterbänk. GRATTIS til Lurans första älg! Förstår att du är en stolt mamma! Kanske kan man få beställa lite kött då av damen ;) Älgkött är ju det godaste som finns och numera en lyx här hemma, då vi inte har nån jägare. Men jag hoppas på Moa, snart. För nu skjuter hon ju dagligen och har börjat prata om jägarexamen. Vad trist att nya glöggen inte hade mer ingefärssmak! Det trodde jag då jag hörde om den. Din svärmor har verkligen fint hemma hos sig! Jag är världens sämsta "bloggvän", I know! Jag är mest på instagram numera, då det är så kul med bilder och jag är lite för lat att skriva... :) KRAM från Eva

2012-09-30 @ 18:58:15
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Johanna säger

Så himla fint, stort och härligt! Perfekt med uterum nu när det börjar bli kyligare och man vill vara ute fast inne. ;)
Ikea kvittot blev låååångt så en hel del hittade jag helt klart, haha.

2012-09-30 @ 20:36:20
URL: http://silverdraken.blogg.se
Johanna säger

Så himla fint, stort och härligt! Perfekt med uterum nu när det börjar bli kyligare och man vill vara ute fast inne. ;)
Ikea kvittot blev låååångt så en hel del hittade jag helt klart, haha.

2012-09-30 @ 20:36:20
URL: http://silverdraken.blogg.se
Vendela säger

Tack det går bra :) Kämpigt värre med motivationen fortfarande, men neråt går det iaf och det är ju huvudsaken :)

Bra ändå att du står stilla med tanke på att du varit sjuk!

Hoppas din helg varit bra, det har min varit. Ser ju att ni gjort kanonfint, men tittar in i morgon igen och läser och tittar ordentligt på bilderna för nu ska jag se "Knight and day" :)

Kramar

2012-09-30 @ 21:04:58
URL: http://livsstilsandring.blogg.se
cecce säger

Så fint det blev! Ett rum extra är aldrig dumt och jag kan tänka mig att ni kommer ha mycken trevlig samvaro där framöver!!
I ett av mina tidigare boenden hade vi ett inglasat uterum. Saknar det mycket! En jul firade vi julafton där...riktigt mysig var det!

Hoppas du haft en fin helg!

Kram Cecce

2012-09-30 @ 23:52:43
URL: http://www.ceccesblogg.blogg.se
Miranda säger

Jäman va snyggt det blev!!!!Tänker inte skriva så mkt, är så trött efter denna långa dag + helg =) Fattar fortfarande inget och JA, det var jag som hade gjort kakfatet ;-* PÖSS

2012-10-01 @ 02:49:51
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Miranda säger

Kolla klockslaget :-/ Har just kommit hem =)

2012-10-01 @ 02:50:30
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
lolla säger

hejsan
ojojoj så himla fint ni fått det...
mysigt och fräscht kommer att bli kanon med långbord och bänkar. gillar färgskalan....
visst är det skönt med ett extra rum....
kramar lolla

2012-10-01 @ 06:12:57
URL: http://www.lollashus.blogg.se
Znogge säger

Vilket härligt extrarum ni har! Vill också ha. Snyggt dessutom!

2012-10-01 @ 06:38:05
URL: http://znogge.wordpress.com/
Tina säger

Åh gumman! Jag hittar inga ord! Det är ju bara så FINT! Och bordet jag tror att det kommer bli toppenfint det också! KRAM!

2012-10-01 @ 08:34:48
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Lizas Lantliv säger

Oj så fint o så bra det blir!!
Lyx att kunna öppna dit ut o ha ett helt nytt rum!
Gillade verkligen tallrikshyllan!

Kramar Liza

2012-10-01 @ 08:48:16
URL: http://lizaslantliv.blogspot.se/
Josefin säger

Blev ju hur fint som helst! Härligt med så mycket plats. Inte alls avundsjuk ;-)

Kramar

Svar: Ja jag är så nöjd att vi inte fegade och gjorde den mindre, ytan är guld värt! Massa kramar till dig <3
Therese Bjärstig

2012-10-01 @ 09:43:58
Denise säger

Ahh ! så trevligt och snyggt ! kommer bli kanon när allt e på plats.Såg att nu var fönstren fixade oxå , Tur vi håll Gottner igång med alla projekt som finns i släkten ;)

Hälsa Gubben lycka till med företaget & inte att förglömma din start med projektet i jobbet.

Kramizar !

Svar: Ja du Denise, vad gjorde man utan "Åttner" som ungarna kallar honom <3 Han är ju bara för bäst, å aldrig omöjlig, trots att jag har mina idéer ;-D Och jag är ju dessutom inte ensam om att ha idéer i släkten *ler*. Gubben behöver alla lyckosparkar han får, för det var visst redan stillestånd pga datahaveri, men å andra sidan kan det då ju bara bli bättre och gå åt rätt håll sen ;-D Får se det positivt! KRAMAR till dig <3
Therese Bjärstig

2012-10-01 @ 10:28:29
Cissi säger

Vad fiiiiiiiiiiiint ni har gjort/fått det!

2012-10-01 @ 11:00:14
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Jennie & FrökenFlis-tävla hos mig ! säger

fy sjutton vad fint det är ! och det kommer bli så himla bra med allt det som ska till, de tror jag! :)

kramar

2012-10-01 @ 12:07:50
URL: http://jenniesays.blogg.se
Åsa säger

Åhh, vad jättejättefint! Är det okej om man kommer över när man har lust? (Okej, lite långt förstås, men det ser det ju lätt ut att vara värt!)

2012-10-01 @ 14:42:34
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Anne säger

Å det är så mysigt att läsa hos dig :) Haltanen blir ju sååå fin, förstår att du njuter av allt roligt piff och planering av haltanfestligheter. Kram!

2012-10-01 @ 21:47:45
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se
Emma M säger

Vad fint ni har fått till det! Mysigt med ett uterum! :) Kram

Svar: Ja, vi är grymt nöjda med denna extra yta, och glada att vi isolerade så att vi hinner njuta även fast det blir kallare ute... KRAM!
Therese Bjärstig

2012-10-02 @ 13:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: