Inte fullt så underbar

 
 
Lagom till Påsk ramlade min vinst i form av Underbara Claras
bok Vintagepimp och hemmafix från Vi vi villas vårtävling
ner i min brevlåda.
 
Jag har varit nyfiken på boken sedan den släpptes
och hade således stora förväntningar när jag började
bläddra igenom boken.
 
Missförstå mig nu rätt, jag gillar Clara och följer
hennes blogg från tid till annan, och hade förväntat
mig att hennes bok skulle vara lite "extra av allt".
 
Istället kände jag igen stora delar av innehållet
från Claras blogg :-/ 
 
Också i själva boken återkommer detaljer och saker
på flera ställen. Det är bland annat ett skåp som verkar ha
flyttats runt i såväl barnrum, arbetsrum till sovrum.
 
Dessutom tycks en turkos väckarklocka och flera
små ramar med siluetter fyttats med till varje
arrangerat fototillfälle.
 
Nog för att Clara förespråkar återvinning,
men som läsare vill man ju inspireras och
bjudas på massor av ögongodis.
 
Och då gärna en mix av gott och blandat 
snarare än enbart kolabönor...
 
 
 
 
 
Tro nu för den skull inte att boken är läsvärd,
den har flera förtjänster och andas onekligen
Underbara Clara rakt igenom.
 
Pyssel och hemmafix varvas nämligen med
lite husmorstips och recept á la Clara,
vilket gör att boken skiljer sig lite
från andra i sin genre.
 
Clara bjuder även på en sneak peak på sina
vintage klänningar, samt vackra vyer från
byn där hon bor. Det gillade jag!
 
Som pysselinspiration är boken lite si så där
om man inte är en novis inom området och behöver
stärka självförtroendet för att våga ta fram penseln,
saxen eller symaskinen för att skapa något nytt
av något gammalt.
 
Men som en bit hemvävd Clara som
sprider feelgood känslor är boken ypperlig!
 
Jag ser således fram emot nästa bok,
men hoppas då att detaljerna faller på plats
och att tant Märtas byrå (se sid 36) har lådorna
på rätt ställe så mönstret stämmer...
 
Japp, sån är jag. Lusläser och granskar.
Och jag kan tycka att om man stylar och gör
en bok borde bemöd sig om att det ska
stämma in i minsta detalj.
 
Men inspirerad blev jag!
 
Både en pinnsoffa och ett skåp ska
målas, och inte i vitt utan i någon
härlig pastell tror jag :-)
 
 
 
 



Frida - Vita villan säger

Blev inte så värst sugen på att köpa boken nu. Väntar nog på nästa i stället. :-)
Hoppas att du har en bra dag och att du mår bättre!
Kram

2013-04-03 @ 12:03:00
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Gardenhouse säger

Den har jag missat helt, boken alltså...tror jag väntar till nästa efter din ressinsion ;)
Vilken fin kista den ligger på! Fixat den själv? Jag har en brun med svart smide fast den är utlånad...
Kram Sussi

2013-04-03 @ 12:46:17
URL: http://www.gardenhouse.blogg.se
Åsa säger

Den boken klarar jag mig utan ;-) gillar Underbara Clara, är ju oxå följare av hennes blogg :) men om det inte är direkt något nytt under solen så känns boken rätt onödig i inköp.
Kanske kollar jag om biblioteket har den...

Hur mår Du nu?

Jag skulle vilja orka fixa min kista, lite samma lika som Din... får se ifall energin kommer flygande nån dag ;-)

Ha en fin fortsättning på onsdagen *kram*

2013-04-03 @ 13:26:42
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Åsa säger

Ye, det måste jag ;-) Allvarligt, jag har fått en massa konstiga kommentarer SPAM och liknande, efter det jag ändrade inställning för kommentarer har det minskat med 99%
Vet inte om det har nån betydelse för mig, min blogg, etc men det kändes faan så otrevligt, kan väl säga att vissa kommenrer skulle jag inte läsa högt, jag tar inte sånna ord i min mun typ ;-)
vet inte om det är make my day som triggar konstiga människor?

Skönt farmor kan ta barnen när Ni inte hinner med, det är ju roligare för ungarna att göra något ihop med farfar & farmor än att komma i andra hand pga för mycket jobb på G.

Nu ska jag ta med Elin ut en sväng, biblioteket å COOP :)

*kramen*

2013-04-03 @ 14:18:47
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Ing-Britt säger

Hej finaste!

Skönt att du känner dig bättre även om du inte är helt bra. Men det håller jag tummarna att du snart är <3.

Tack snälla för dina ord om vårat kök och repotaget. Kan ju säga att jag inte tycker det skötts som jag trodde det skulle eller som vi blev lovade. Skulle bland annat få se alla bilderna som blev tagna och de har vi inte sett röken av trots flera mail. Inte heller har vi fått veta när det skulle publiseras utan bara att hon för tre veckor sedan skickade ett mail om att det ev skulle publiseras denna vecka i leva & bo sen har vi inte hört något mer. Och som du ju märkt är det inte ens i den tidningen utan söndagsbilagan :/. Usch vad jag klagar men vi kunde väl åtminstånde fått ett veta exakt när och vilken tidning.
Nu ska jag inte älta det mera utan glädja mig åt att det blev ett bra repotage hur som :).

Hur har ni det denna vecka jobbar ni och har barnen på dagis eller har dom påsklov? Här har nu Tilda påsklov och på önskelistan för veckan stod att få sova på hotell så när T kom hem idag drog de två till Västerås för att enbart bo en natt på hotell ;). Trodde hon skulle vilja åka till badhuset eller liknande men icke.

Dags att jobba lite...
Många varma kramar till dig, Ing-Britt

2013-04-03 @ 16:46:56
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Znogge säger

Ibland hoppas man på det där lilla extra vilket denna inte verkade att ha. Bra säkert men levde inte upp till dina förväntningar... Så är det ibland.

Kram

2013-04-03 @ 18:45:34
URL: http://znogge.wordpress.com/
lolla säger

halloj
ja sädär kan det vara med böcker....men den såg riktigt trevlig ut på framsidan.
Och jag läste nog sista raderna i inläget måla i någon pastell!!!! TUMMEN UPP för det...kommer att bli kanonfint, oftast är man ju så feg och målar i vitt eller på sin höjd svart...pasteller och färg är ju så läckert...tycker jag.
kramen på dig goa du
lolla

2013-04-04 @ 06:22:03
URL: http://www.lollashus.blogg.se
Ljuvligtvitt och busiga gossar säger

Härligt med ett ärligt inlägg om boken!
Det är trist att läsa recensioner och allt är upphöjt till skyarna, för att sen upptäcka att det mesta bara var "reklam"..
Men du avskräckte mig inte helt med boken, utan jag blev väldigt nyfiken på lådorna som sitter fel! :P Haha.

Pasteller på möbler kan bli så snyggt!
Jag gillar ljus turkos :)

Nu måste jag snyta näsor, här är vi bara fler sjuka :( Ha en superfindag! KRAMAR

ansepanse säger

ja, köper man en sådan bok vill man ju att det ska finnas massor av idéer som man själv kan använda sig av, kommer inte att läsa den boken inte
Sv: vad roligt att Luran och Bogge får vara hos farmor och farfar igen och sova över, men jag förstår att du saknar dem och sagoläsandet om kvällarna, det är ju stormys det
bamsigaste kramen vännen <3

2013-04-04 @ 10:25:59
URL: http://kinaguld.blogg.se
gella säger

Intressant läsning! Har varit nyfiken på boken men inte villig att lägga ut mycket pengar... Så jag tänkte vänta och se om den finns kvar ett tag och så småningom med lägre pris. :)

2013-04-06 @ 19:24:43
URL: http://gellabella.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: