DIY - Mysig höstlykta

 

 Här har helgen ägnats åt att göra höstfint
så att jag med gott samvete kan lämna över
hemmet till mamma och svärmor
medan jag åker bort.
 
Fönster är putsade och höstgardiner
är uppsatta i samtliga rum.
 
Mattor är tvättade och sängar är renbäddade.
 
Barnens respektive garderober är rensade och
inventerade inför den kommande hösten,
så nu vet jag vad som måste köpas
nytt och kompletteras där.
 
Även källaren har storstädats.
 
Pust!
Tänk om man hade sådan energi jämt...
 
Dessutom har vi hunnit med trevligheter
så som att gratta bror som fyller år i dag :-)
 
 
 
 
 
När jag fick höstfint vaknade dessutom mitt
slumrande pysselsug.
 
Jag passade därför på att testa ett pyssel som
Emma tipsat mig om tidigare.
 
För ljuslyktor kan man aldrig få för många av!
 
 
 
 
 
Jag har hur många glaskoppar som helst
 som blivit kvar då mina vanilj doftljus
från RUSTA brunnit ut.
 
Dessa tänkte jag nu göra om till mysiga
lyktor som passar för säsongen.
 
Det man behöver är:
 
Glaskopp eller burk av något slag
Olika sorters blad, löv, schabloner eller liknande.
Sprayfärg i valfri färg
Hårspray
 
 
 
 
 
Jag tog ett litet ormbunksblad,
en återvunnen glaskopp och en slatt
vit sprayfärg som jag tiggde av grannen
min svarta sprayburk inte fungerade :-/
 
För att få bladet att fästa på glaset
sprayade jag först hårspray som gjorde
ytan klibbig nog för att bladet skulle
ligga kvar medan jag sprayade
koppen med färg.
 
 
 
 
 

För att vara ett första försök är jag
riktigt nöjd!
 
Glaskoppen ser nästan frostad ut
och bladet blev helt ok.
 
Planen är att göra ett helt gäng lyktor i samma
stil och placera i grupp för maffig effekt.
 
Ett billigt och enkelt sätt att kunna
variera sina dukningar.
 
 
 
 
 
Nu lyser tända ljus lite här och var,
mormor har anlänt och barnen är lagda
medan jag går igenom packningen
en sista gång.
 
Sedan tänker jag göra en tidig kväll
eftersom jag måste kliva upp mitt i natten
och köra till Umeå för att ta ett morgonflyg
 till Stockholm och därefter Riga.
 
Önskar er alla en riktigt fin vecka!
 
KRAM
 
 
 
 



Åsa säger

Så duktigt och pysslig, inspirerande Du är.
Jag hoppas Du får en bra vecka, go mtat och att det känns okey med bortavaro från barn å hem.
Ha det världsbäst, kram

Kör försiktigt i morgon.

2013-08-18 @ 19:07:10
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Anne säger

Wow vad fint det blev! Den idén stjäl jag direkt, dags att fixa lite höstmys snart ju (även om vi har sommar här fortfarande!)
Hoppas att din resa går bra, Kram om

2013-08-18 @ 19:09:10
URL: http://www.gardshundfolbert.wordpress.com
Åsa säger

Okey, synd Du inte hade tid/möjlighet att stanna till å säga hej. Kram å go natt

2013-08-18 @ 19:23:56
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Znogge säger

Vilken energi och så skönt att få undan så mycket. Fin ljuslykta dessutom. Hoppas nu att du får en riktigt trevlig vecka i Riga som lär vara en vacker stad!

Kram

2013-08-18 @ 20:11:05
URL: http://znogge.wordpress.com/
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!
Wow vad fint det blev, lite som en julgran i ett vinterlandskap...ser jul i mycket nu efter mitt besök på formex som var väldigt kul och inspirerande. Men jag blev väldigt köpsugen när man såg inköpspriserna på alla fina varor som är sååå mycket dyrare i affärerna.
Vi hann även med att besöka polismuseet, tekniska och sjöfarts museet idag innan hemfärd. Om du åker till Stockholm men familjen så rekomenderar jag verkligen polismuseet :).
Hoppas nu att du får en härlig vecka i Riga med dina kollegor. Sol, bad, god mat och billig shopping hoppas jag du får.
Många kramar Ing-Britt

2013-08-18 @ 20:11:33
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Krajamaria säger

Men du så fina!! Det pysslet vill jag också testa! Ska bara.... ;)
Passerat Doro 5 ggr på 8 dagar nu när mest hela byn ligger och sover. varje gång önskar jag nyflyttade Kupan ska ha nattöppet, men icke...
Ha så trevligt på utlandet nu!

2013-08-18 @ 20:34:17
URL: http://krajamaria.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Härligt att ha gjort rent & fint! Kul med lite pyssel!
Självklart kommer det några bilder sen!
Kram

2013-08-18 @ 20:56:39
URL: http://skuggis.wordpress.com
Linda Candygirll säger

tack för tipset.. mun julhjärna gick genast igåg.. kör ju alltid teman där så... hmmm... nu fick jag lite ide

2013-08-18 @ 21:00:26
URL: http://www.candygirl.nu
Ida säger

Oojj så fint!! Måste jag testa! Hoppas du får en fin vistelse i Riga! Ta hand om dej och kör försiktigt! Nattinatti!
Kramar

2013-08-18 @ 21:08:51
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Emma säger

Vad flitig du har varit! Och vad fina lyktorna blev! Jag har inte hunnit testa gör mina ännu, har lagt min energi på träning istället.
Imorgon återgår jag till arbetet efter en veckas ledigheter, bäst att pallra sig i säng i tid ikväll!
Trevlig resa och kör försiktigt!
Kram Emma

2013-08-18 @ 21:09:01
URL: http://www.embra.blogg.se
Christin säger

Hej! Så snyggt!! Kanske man ska testa nu när jag ska vara ledig i hela 3 dagar efter att ha arbetat en mycket bra helg tillsammans med ett härligt gäng. Jag har satt upp s.k. partylampor ute och det gör sej bra i höstmörkret och inser att det behövs lite sånt inne också. Ha en fin resa!!

Kramar!

Svar: JA! Klart du ska testa, kan tro det blir läckert med blast från olika grönsaker med, och med olika färger... Här var vi ut och plockade svamp i dag, så skoj och härligt! Hoppas du med har hunnit njuta av dagen/helgen! KRAM <3
Therese Bjärstig

2013-08-18 @ 23:10:51
Erica AKA Tomtens Dotter säger

TACK Therese!!!
Jag har länge varit på jakt efter en oljelampa med vitt glas, men inte hittat någon. Ingen alls. Vill inte ha med klarglas för då får man enbart ljus från lågan, men en vit skärm sprider ju ljuset.
Har inte ens tänkt tanken att jag kan göra det själv. Nu har du fått in mig på rätt spår :-)

Och btw: dina lyktor blev himla snygga!!!

Ha en jätteskön tripp till Riga. Har inga tips att ge, men det löser sig nog :-)

KRAM

2013-08-18 @ 23:18:13
URL: http://tomtensdotter.se
Marie Nilsson säger

Jättefin lykta! Mysigt med lite höst och tända ljus. Men först ska jag riktigt gotta mig med värme. 06.45 lyfter planet mot Turkiet. Där väntar en solsäng och kall pilsner på mig och min kusin Catharina. Det ska bli härligt efter en händelserik sommar. Älgjakten får vänta till nästa år. Bestämde mig för att ta en paus.. Var så trött förra året att det höll på att knäcka mig :-/ Hoppas ni får fina jaktveckor!! Ha det så bra i Riga!! Kram

Svar: Hoppas du har haft det toppen i Turkiet, jag har bar bra erfarenheter därifrån! Å så hoppas jag att du vilar ikapp så du kommer upp nästa år :-D Massa kramar!!!
Therese Bjärstig

2013-08-19 @ 06:50:45
Frida - Vita villan säger

Vilket bra tips på pyssel! Du måste verkligen legat i som.hunnit röja och städa så mycket, duktig du!
Hoppas att du får en bra vecka i riga!
Kram!

2013-08-19 @ 07:25:41
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Tina säger

Men åh så fint det blev vännen! Vad duktig du är som har röjt så där hemma också! Önskar dig en jättefin resa vännen! Riga är nog jättefint! Vet att du kommer sakna familjen men tänk så mysigt när ni ses sen igen! KRAM

2013-08-19 @ 07:26:13
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Fia säger

wow viken bra ide du är ju bara bäst på att hitta på nya saker .
kram .

2013-08-19 @ 07:58:43
ansepanse säger

åh vad fin lyktan blev :) du är superduktig ju
vid den här tiden kanske du redan är framme eller så sitter du kanske på planet
ja, vi hörs igen när du kommer tillbaka
önskar dig en fin Riga-veckan
bamsigaste kramen vännen <3

2013-08-19 @ 11:38:14
URL: http://kinaguld.blogg.se
åsa säger

Vilken fin lykta! Och vad smidigt! Jag hoppas jag får energi att göra en sådan eller två nu under hösten (eller åtminstone till jul)..

Hoppas du får det fint i Riga, jag har varit där över en dag, på kryssning och det var mycket jag hade velat se mer av. Hoppas du kan besöka zeppelinare-hangarerna, åtminstone i en finns det en saluhall (eller gjorde i alla fall för tre år sen).

Kram

2013-08-19 @ 13:11:04
URL: http://bloggenimittliv.blogspot.com
Elizabeth säger

Åh, blev verkligen jättefint! Vilken jättebra idé! Tycker absolut att du ska vara nöjd, och hoppas du får en fantastisk tid i Riga!

Sv: Haha ja, jag känner precis likadant! Mycket välbehövligt men lär nog dröja ett tag tills det händer igen! Men det blir ju så fint!

2013-08-19 @ 18:41:56
URL: http://fromelizabethwithlove.blogg.se
Miranda säger

Super snyggt! Kanske skall göra några med tjäderfjäder =)

2013-08-20 @ 08:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: