Pernst köttbullar i mommens anda

 

I går var vi som sagt och besökte barnens
nya lilla kusin Emma med familj.
 
Underbart söt och snäll var hon, men jag
höll mig på behörigt avstånd trots att det
kliade i fingrarna.
 
För jag kände mig inte hundra, värk
i kroppen och frossa. Jag fick två Alvedon av
svägerskan men hade ändå över 38 grader
i feber då jag kom hem.
 
Jag är lågtempad i vanliga fall så det
blev sängen för mig direkt.
 
Sov bort större delen av eftermiddagen
och kvällen, men vaknade lite piggare i
morse som tur är.
 
Bogge har följt med pappan i huset för att
jobba i ett par timmar (att sitta i en skotare
är en höjdare om man är fyra år!), medan
Luran har följt med grannarna på äventyr.
 
Själv har jag dragit på mig förklädet ovan på
nattskjortan och stått i köket och trillat och stekt
årets julköttbullar.
 
Det blev en kombination av Ernst och Per Morbergs
recept, dvs "Pernst" köttbullar.
 
Men det saknades något och det var utan tvekan
en touch av mommen, dvs kryddpeppar!
 
Luran gav dem tummen upp och tyckte de var
godare än "vanliga" köttbullar vilket fick mig att
andas ut, var lite orolig att hon inte skulle gilla
smaken av kryddpeppar...
 
Och på tal om mommen, så har jag tagit ett definitivt
adjö av henne i dag då jag tog bort hennes
telefonnummer ur min telefonlista...
 
Åh, så hon saknas!!! Men jag är glad att
hon finns med oss i tanken och även på många
mer påtagliga sätt. Hennes glastallrik i form av en
fisk kommer att rymma den gravade rödingen,
hennes röda julbricka kommer jag att
lägga upp brödet på osv.
 
Kära små vardagliga nyttoföremål som jag
ärvt och som betyder oerhört mycket för mig!
 
Nu ska jag njuta av en kopp kaffe och
en apelsinpepparkaka :-)
 
KRAM
 



Znogge säger

Vilken otur så här till jul. Håll dig till soffan och krya på dig så gott det går.

Kram

2013-12-22 @ 12:13:23
URL: http://znogge.wordpress.com/
Linda / CandyChristmas säger

Nu får du vara frisk resten av julen...

Vilket vackert hjärtfat.

2013-12-22 @ 13:15:36
URL: http://www.candygirl.nu/
Ing-Britt säger

Hej finaste!
Klart det blir jul iaf...så nu tycker jag att du ska lägga dig i soffan och försöka bli helt frisk tills på tisdag så ska jag försöka slappna av och försöka göra mitt jobb :).
Dina köttbullar såg riktigt goda ut och barn brukar ju vara ärliga så de smakar nog så gott som Luran sa.
Krya kram Ing-Britt

2013-12-22 @ 13:52:22
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Jenny Hamberg säger

Ja är tungt.. Har fortfarande inte kunnat ta bort pappas nummer ur telefonen.. :-( hoppas du kryar på dig å resten av er får hålla sig friska! God jul!

Svar: Ja, jag kan nog inte ana din saknad just nu, mormor var ju till åren och är nog rätt nöjd över att få vaka över oss där uppe nu, med din pappa är det en annan femma, han skulle ju få njuta av sin familj och barnbarn många år än... Skickar en stor varm kram och önskar dig och familjen en så fin jul ni bara kan ha <3 KRAM!
Therese Bjärstig

2013-12-22 @ 14:54:17
Jenny Hamberg säger

Ja är tungt.. Har fortfarande inte kunnat ta bort pappas nummer ur telefonen.. :-( hoppas du kryar på dig å resten av er får hålla sig friska! God jul!

2013-12-22 @ 14:54:17
Åsa säger

*krya på kram*

Missade Dollar igår eftersom de "råkade" stänga kl 16 vilket vi vi ej visste,

Vi var i alla fall till Elins farfar & farmor, det kändes bra, Elin fick fina julklappar - redan öppna/påtagna - halsband, armband och pengar,

Jag har nu köttfärsbiffar på G, dock ej jul, testar ett nytt hittepå recept :) tack krydda i smeten,

Ha det så bra Du kan, vila å ta det lungt, kram

2013-12-22 @ 16:50:41
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
En plats i solen säger

Krya på dig och strongt av dig och stå och göra massa köttbullar fast du inte känner dig okej!

Längtar efter mormors köttbullar, jag får njuta av dem ett tag till hoppas jag. Bara henne jag har kvar i livet nu :)

Förstår dig, hur det känns, jag radera farmors nummer i veckan med, det kändes konstigt....likadant och när jag skrev julkort och hitta ett från henne från förra julen :(

2013-12-22 @ 17:33:20
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
fia säger

Inte illa giort att rulla massa bullar när du är krasslig . hua för febern .
Hoppas du kryar på dig nu fort.
kram.

2013-12-22 @ 17:42:42
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
ansepanse säger

här stekte Maja julköttbullarna idag, de gjordes av kycklingfärs och vi använde oss också av kryddpeppar :)
nu får du ta hand om dig på bästa sätt och krya på dig ordentligt innan julafton
bamsekramen <3

2013-12-22 @ 19:07:37
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Ska jag berätta något... Jag har ALLA julklappar oinslagna, dessutom paket på COOP att hämta i morgon, tro hur ag har tänkt å planerat... Inte alls tydligen ;-)

Tacoköttfärsbiffarna sakade okey, till dem en all sås - cream fraisvh smaksatt med tacosås... Ett alternativ på julafton kanske :)

Kram

2013-12-22 @ 19:49:02
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Så trist med febern, med hoppas du känner dig piggare nu! Köttbullarna ser goda ut!
Kram

2013-12-22 @ 22:04:07
URL: http://skuggis.wordpress.com
B. säger

Det är något väldigt definitivt med att radera telefonnummer ur telefonen, undrar varför det är så svårt? Man har ju redan gjort det värsta när man begravt sin nära och kära. För min del är det nästan omöjligt att göra det. Min bror som varit borta nu i några år har jag inte förmått radera ur mobilen, men nu när jag köpte ny telefon och skulle föra över numren från den gamla kände jag att nu fick jag väl ändå skärpa mig! Så nu finns han inte längre i telefonen. Allt har sin tid... :) Ha en fin jul!

Svar: Ja.... skönt att höra att de är fler som har svårt att klippa banden. Att ta bort numret känns så definitivt på något sätt. Fick även hjälpa mamma att ta bort numret ur mobilen då hon inte visste hur man gör. Önskar dig en verklig fin och rofylld jul! KRAM
Therese Bjärstig

2013-12-23 @ 08:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: