Hjortrontid

 
 
Nu är de minsann mogna!
 
Denna lilla skål plockade jag bara 
bakom stugknuten och tänkte avnjuta
som mellis med lite mjölk.
 
Om inte ungarna äter upp dem...
 
 
 

 
 
Dagen började för övrigt med en liten
joggingtur längstmed vår skogsbilsväg
tillsammans med Mac.
 
Det gäller att passa på när det är uppehåll,
då det skulle komma in regn under 
eftermiddagen...
 
Men det är rätt gemytligt att höra regnet
smattra mot stugans plåttak.
 
Regn hör liksom till svensk sommar
och semester!
 
 



Skorpan och Loppan säger

Åh så gott!

2013-07-13 @ 12:02:11
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it
Johanna -Mamma till Leija säger

Gott! Och skönt att komma ut på en joggningtur! Ha en fin lördag!
Kram

2013-07-13 @ 13:01:08
URL: http://skuggis.wordpress.com
Ida säger

Hej fina! Jag har haft fullt upp här därav min frånvaro.
Hoppas ni mår fint! Vi är trötta men allt är bra!
Har haft min syster och hennes familj här ett par dagar. Mkt lek och stoj med andra ord ;-)
Nu är lillasyrran här. Nu blir det bad, varmt här idag.

Å så gott med hjortron. Varma med camembert! Mums :-)
Ha en mysig dag och hoppas ni slipper regn. Kramar!

2013-07-13 @ 13:43:12
URL: http://www.ettnaturligtvis.wordpress.com
Emma säger

Härligt med en löptid, bra jobbat!
Jag har tagit mig kragen och kommit igång med träningen, mår ju sååå mycket bättre av den! Vår semester kantas ju denna sommar av enbart sjukdomar, så jag bokade en vecka i värmen i början på september tillsammans med min mor! Egen tid, lite sol är vad jag behöver efter några väldigt jobbiga veckor!
Lycka till med det fortsatta bärplockandet!
Kram Emma

2013-07-13 @ 22:28:31
URL: http://www.embra.blogg
Fia säger

Härligt med jogging tur och va gott med hjortron . Så lyxigt att ha dom så nära .
Önskar dig en trevlig dag .
kram.

2013-07-14 @ 07:52:07
Znogge säger

Det norrländska guldet... Vilken lyx!

2013-07-14 @ 11:31:37
URL: http://znogge.wordpress.com/
Lizas Lantliv säger

Så gott med nyplockade bär!
Hoppas ni har det bra!
Här är det full fart!

Ha det fint!

Massa kramar!!

2013-07-14 @ 13:58:28
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
B. säger

Ja nu är de mogna, OCH övermogna OCH omogna... har aldrig varit med om konstigare blandning. Men plockat har jag och det är ju så kul att man inte kan låta bli (min mamma ler nog i sin himmel då bärplockning var värsta straffet när jag var barn...) Det verkar finnas gott om "guldet" men nu har vi fått försöka behärska oss från vidare plockning då jag upptäckte en gömma av kvarlämnade hjortron i frysen... en hel del kilon... ;)
Vad mysigt med stugan och regn på plåttak, det är nog bland det mysigaste man kan höra. Ha det så skönt!

Svar: Ja visst är det märkligt, massa övermogna bär som redan lossnat, perfekt mogna å så kart, får gå över "mitt" ställe flera ggr i år tror jag minsann. Och jag skrattar gott, minns själv hur jag knotade som barn då familjen skulle ut å "napp bära" men nu så gillar jag det :-D Ett tecken på ålderdom?! *ler* Eller klokhet? Föredrar nog det sista då ;-D Å regn på plåttak verkar vi få fortsätta att njuta av... som det verkar i dag iaf. Önskar dig riktigt härliga sommardagar!
Therese Bjärstig

2013-07-14 @ 19:02:42
Emilia säger

Hej!
Åh, hjortronsylt som är sååå himla gott! Vad lyxigt att kunna gå ut och plocka sina egna. Min gammelmorfar plockade alltid hjortron uppe i västmanland där han bor. Men tyvärr tog han med sig sina hemliga ställen i graven :(

Hoppas ni har en fin sommar!
Kramkram

2013-07-14 @ 19:17:09
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Britt säger

Vad underbart gott med hjortron,älskar att knapra de hårda bären.Nu när jag gick i skogen med hunden hittade jag massa blåbär som jag ska plocka av.Har problem med ryggen så jag får väl krypa i blåbärsriset.Får nog vänta några dagar till så dom blir riktigt mogna.Här har det varit sol idag,men igår när vi var och fiska regnade det.Ingen fisk fick vi,men fikat var gott...Kram...

Svar: Ja jag tycker också om att plocka de nästan mogna bären då jag går där i skogen och försöker skogsträna Mac, men han gillar visst också hjortron, men då de riktigt mogna ;-P Så nästa gång får han vara hemma... Nu är vi hemma vid för måsten och ev ett litet marknadsbesök innan det bär av till stugan igen. Gäller att ta vara på ledigheten å ladda batterierna där ute när man kan och vädret tillåter. Trist att det ingen fisk blev för er, min pappa åkte till Bergforsen för att fiska lax i förrgår, men även det gänget kom hem tomhänta, bäst fiskelycka hade barnen från bryggan där de fick små abborar :-D Önskar dig en fin vecka! Massa kramar!
Therese Bjärstig

2013-07-14 @ 20:14:22
Ing-Britt Rosenback säger

Hejsan vännen!
Vad duktig du är som springer, önskar att jag kunde få tummen ur och börja röra mer på mig.
Men du vad gott hjortron. Älskar varma med glass eller friterad brie. Att äta dem färska har jag faktiskt aldrig gjort. Här är de ju inte så lätta att hitta.
Här har vi oxå haft sämre väder idag men de har lovat bättre redan imorgon igen.
Ha de gott, kram Ing-Britt

2013-07-14 @ 21:35:05
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
ansepanse säger

åh vad vackra hjorton är :) och mumsegoda dessutom
kramen vännen <3

2013-07-15 @ 10:24:46
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: