Min älskade skog och ståndskall

Ljusa sommarnätter, knappt att solen går ner...
 
 
De senaste inläggen har varit mobilinlägg,
då vi tillbringat helgen i stugan.
 
Det har varit helt underbart.
 
Kvällspromenad i den ljusa sommarnatten,
barnen har badat i sjön och morfar fick en
stor gädda i mjärden.
 
 
 
Bättre c-vitamin än dessa granskott är svårt att hitta :-)
 
 
För att inte tala om dofterna och ljuden!
 
Bara att stanna upp och sluta ögonen.
Det luktar så underbart i skog och mark just nu.
 
Sommarvarm myr, doften av lövsly och så
fågelkvitter och Cuculus canorus som ihärdigt
låter sitt lockläte ljuda över nejden.
 
 
 
 Barfota promenad på en solvarm stig,
med myror och mygg som enda sällskap.
 
 
Förutom att stillsamt njuta av skog och mark
blev det lite spänning med i helgen.
 
När Magnus skulle ge hundarna vatten
så tog Bus chansen att rymma ur hundburet.
Något som aldrig hänt förr.
 
Upp med nosen och iväg i 170 knyck.
 
Vi försökte kalla tillbaka honom,
men nej. Han ignorerade oss totalt.
 
Vi förstod att han fått vittring på älg,
och mycket riktigt började han snart skälla
ett taktfast ståndskall.
 
Just nu kalvar älgkorna, och det knöt
sig i magen av oro.
 
Både för en eventuell älgkalvs skull,
men kanske framförallt för Bus skull.
 
Detta då älgkorna nu är extremt aggressiva
och lätt kan sparka ihjäl en hund som
kommer för nära inpå.
 
Jag begav mig raskt ut i skogen och
gick rätt i vind för att kunna smyga mig
inpå ståndskallet och se vad Bus skällde
, samt kunna kalla in och koppla honom.
 
Jag hade nöjet att sitta på 70-80 m och 
se hur han skällde på en ko, som även visade
sig ha en kalv. Detta gjorde att jag försökte
stöta loss älgarna samtidigt som jag
ropade på Bus.
 
(Tur att han aldrig ska startas på jaktprov,
för att ropa in honom från ett ståndskall
visade sig vara svårt...)
 
Han viftade bara på svansen och
skallade ännu mer taktfast och fick stopp
på dem efter 20 m igen. Älgkon hade inte
vind av mig och kalven stannade
stannade även hon.
 
Som tur är lyckades emellertid
maken att skrämma loss älgarna som gick
över en bäck där han då fick fatt i Bus.
 
Så slutet gott, allting gott.
 
Men ni må tro att det fick mig att
längta till hösten...
 
 
 
 
 
 



Lizas Lantliv säger

Låter som om ni haft det både härligt o spännande i helgen!
Vi har haft klibbigt väder med både regn o åska..

Tack fina du! ♥
Jaså du har haft aningar... ;)

Ha det fint!

Massa kramar!

2013-06-02 @ 15:29:55
URL: http://lizaslantliv.blogspot.com
Skorpan och Loppan säger

Sicken buse. Tur att det gick bra i alla fall.

2013-06-02 @ 16:16:08
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it
Znogge säger

Vilken tur att allt gick bra! Men inte sådan spänning fler gånger...

Kram

2013-06-02 @ 20:16:15
URL: http://znogge.wordpress.com/
Britt säger

Vad mysigt att ha en stuga i skogen,när den är som vackrast.Jag förstår att du längtar efter hösten när Bus hade ståndskall.Men månaderna går så fort så nu ska vi njuta av sol och bad först.Jag har planterat ut alla blommor och putsat fönster och städat.Men det har varit så mycket pollen att allt är gult ute,så man önskar att det kom en regnskur.Ha en skön vecka.kram

Svar: Ja att ha en sommarstuga är som att äga en del av paradiset, vi har den vid en insjö, där det råder byggstop så det är endast en stuga på vår sida sjön och tre på andra sidan, så väldigt enskilt å bra :-D Och helt rätt, även om hösten lockar, njuter jag av dagarna och årstidsväxlingarna, allt har ju sin tjusning. Nattens regn och åskväder njöt jag av och låg och läste medan det smattrade på plåttaket och mullrade... mysigt! Städat har jag, men hälften av fönstren är ännu oputsade, å lär nog så förbli är jag rädd, iaf ett tag till ;-D Njut av veckan, massor av kramar!!!
Therese Bjärstig

2013-06-02 @ 20:46:16
Linda/Candygirl säger

Åh.. älgkalvar är så fina... men rackarns vilken bus att inte komma när ni ropar! :-)

2013-06-02 @ 21:08:14
URL: http://www.candygirl.nu
Johanna - Mamma till Leija säger

Så härligt att bara slappa & ha det gött i stugan! Skönt att ni fick tag på bushunden igen!
Kram

2013-06-02 @ 23:16:47
URL: http://skuggis.wordpress.com
fia säger

Härligt ni har haft det och skogen är ju en av få platser man kan må så himmla bra på.
En busig hund hihi .
önskar dig en härlig dag .
kram .
Ps .tackar för den varma komentaren. ds

2013-06-03 @ 04:29:13
URL: http://fiasdrommar.blogg.se
ansepanse säger

uj, vad skönt att allt gick bra, förstår att det var skrämmande med tanke på att det kunde hänt Bus något
bamsekramen <3

2013-06-03 @ 10:17:08
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: