Frost och maräng

 
 
I går var det en kylslagen dag i skogen.
 
Frosten hade "sockrat" hela landskapet,
och spindelväven såg ut som vitt garn med
små diamanter i när morgonsolens
strålar tittade fram.
 
 
 
 
 
Att gå på myren var inte att tänka på,
den hade frusit och det bär ännu inte riktigt.
 
Det är således som att gå på maräng som
knasar sönder under fötterna när man
försöker smyga fram.
 
Det är därför inte det lättaste att smyga på
ett ståndskall, men det problemet hade inte
jag då det i princip varit älgtomt på våra marker :-(
 
(Men har man en jämthund är det ändå inget problem,
då de skäller så taktfast ;-P Maken sköt dubbelkalv
på stånd för Bus i dag nämligen!)
 
 
 
 
 
Det enda vi har riktigt gott om på våra marker
är skogsfågel, de flög upp fågel vart man än
gick och de träade så fint.
 
Nästan så man blir sugenen fågelhund :-)
 
Och japp, snygg är jag då rakt inte då jag
traskar i skogen, det enda jag tänker på är
att klä mig så att jag inte ska frysa!
 
 
 
 
 
Lingonriset var så vackert,
jag blev rent av sugen att plocka hem lite
och frosta själv med äggvita och lite strösocker
och ha som dekoration...
 
 
 
 

Men helt lottlös blev jag inte, för jag hittade
ett nytt kantarellställe!
 
Svampen hade förvisso frusit, men det gjorde
den lätt att plocka (den behövde knappt rensas).
 
Jag hittade så mycket så jag var tvungen att
plocka av mig min T-shirt som jag tog ihop med
min hårsnodd och förvandlade till en stor
"kasse" där ärmarna fick bli handtag.
 
Den fylldes snabbt, och nu ligger massor
med trattisar på tork :-)
 
 
 
 
 
Vi delade även kött i går, så det blev till att
ta reda på det då jag kom hem.
 
Men sedan kröp hela familjen in i bastun
och firade att det var helg!
 
Aldrig är det väl så skönt att sitta i bastun
som efter en kall dag i skogen.
 
Jag känner mig otroligt rik,
rik på fina upplevelser och rik på underbara
råvaror direkt ur det bästa skafferiet
som finns - skogen.
 
Dessutom är jag  glad att det gått bra för vår
jaktgäst som fick åka ambulans pga hjärtproblem,
och inte minst att det avlöpte så väl för de två
jaktgästerna som krockade olyckligt med en älg.
 
Önskar er alla en fortsatt fin helg!
 
KRAM
 
 
 
 
 
 



Linda säger

Nämen...stackars gäster. .. en får åka ambulans och ett par andra djurkolliderar....

Här kom det lite snö idag... knappt synligt. Men ändå...

2013-10-19 @ 22:00:28
URL: http://www.candygirl.nu
Sara säger

På tal om trattisar... Min karl sa att det växte lite på hans jaktområde så vi åkte dit för 2 veckor sen. Vi plockade 75 liter, helt galet mkt. Växte som ogräs! T.o.m Adam tyckte det va jätteroligt att plocka svamp:) Så vårt hus har varit en torkzon.. luktade svamp i hela huset haha

Svar: Ja när väl regnet kom så ploppade svampen upp som just ogräs, vet många som kunnat fylla sopsäckar med svamp, galet! Att plocka är ju så skoj, men att rensa är desto mer pillrigt å tidskrävande, så numer försöker jag plocka så rent det går i skogen, då går de fort att dela å lägga på tork då man kommer hem, men det luktar en del som du skriver :-D KRAM!
Therese Bjärstig

2013-10-20 @ 00:01:53
Johanna -Mamma till Leija säger

Frost är fint! Mysig dag & kväll du fick! Här har vi också haft hjärtproblem. Chefens fru trillade ihop på en fest förra helgen. Hjärtat stannade flera gånger, men nu har hon fått komma hem. De vet inte varför hjärtat stannade. Läskigt, hon är bara i 50-årsåldern..

Nej, dags att gå upp. Idag blir det kalas på landet!
Kram

2013-10-20 @ 07:55:55
URL: http://skuggis.wordpress.com
Susan säger

Faktiskt en härlig dag i skogen ni hade...och det är fint med frost...även om jag inte gillar kylan;)

Ojoj...vad trist med olyckor...skönt att det gick bra.

Kramar

2013-10-20 @ 08:11:42
URL: http://susan.itelit.com
A säger

Ja, man kan vara rik på andra sätt än med pengar!
Stor kram

2013-10-20 @ 08:43:13
URL: http://motnyalivet.blogg.se
Tina säger

Oj vilken dramatisk dag det verkar ha varit! Härligt med så mycket svamp vännen! Och jag tycker du är skitsnygg hjärtat! KRAM

2013-10-20 @ 08:45:09
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Frida säger

Frost är så vackert!
Vad betyder dubbelkalv? Har ju jägare i släkten, men har aldrig hört det innan :)
Otäckt med olyckorna!
Nä, nu ska jag se om jag får ihop ett inlägg....

2013-10-20 @ 09:26:15
URL: http://fridala.blogspot.com
ansepanse säger

frosten är vacker :) grattis till M som sköt, menar du två älgkalvar? och nu ser jag dina nya, jättefina glasögon :) de passar dig jättebra
bastu är alltid skönt :) men extra efter en dag som han har gått och småfrusit
Sv: tänk vad många saker som vi är lika på :) du måste visa Lurans nya uggleväska
kramar till dig och busisarna från långtbortimormor <3

2013-10-20 @ 11:21:43
URL: http://kinaguld.blogg.se
Åsa säger

Finfina bilder, härlig dag i skogen,

I skogen, under jakt är det viktigast att inte frysa och att synas, tycker Du ser bra klädd ut,

Farligt vara jaktgäst hos Er ;-)

Elin är nu förkyld, hostar & snorar, dock ej feber, så länge hon vill & orkar blir det skola,

Jo men ja visst är det skönt att jag å Katarina är vänner,
men C är ju 21 så umgänge fungerar ju utan inblandade föräldrar så att säga, vi träffar Katarina oftare, för Elin ingår Cs mamma & bror i närmaste familjen :)
Tyvärr är min kontakt med C rätt dålig, pga hon tycker jag tagit J från henne, när hon var liten var det lättare, det har blivit sämre efter det hon kom i tonåren, Elin föddes osv

Vi har inte varot till Ström sedan början av juli, helt galet,

Ha en fin jaktdag i skogen med M, skönt farmor har busunarna,

Kram

2013-10-20 @ 11:52:02
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Znogge säger

Så skönt att det avlöpte väl med olyckorna. Så en omgång kantareller på det! Inte illa alls :-)

Kram

2013-10-20 @ 15:57:13
URL: http://znogge.wordpress.com/
Linda säger

Jättefina bilder! Mysigt med bastu. Skönt att det gick bra för de som var inblandade i olyckorna. Kram

2013-10-20 @ 18:14:05
URL: http://lifestylebylinda.com/
Ing-Britt säger

Hejsan Finaste!
Jodå vi är nu hemma efter en underbar vecka i vackra Barcelona och har njutit fullt ut av allt utom resan som blev försenad 3 timmar sittandes i planet...ett obekvämt ryan air plan.
Du verkar oxå haft en fin men något kallare vecka. Kul för din man som fått fälla en dubbelkalv (vad det nu är). Och Svea som blivit så stor att hon nu har en lös tand <3.
Massor av kramar Ing-Britt

2013-10-20 @ 18:35:49
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
cecce säger

Vilka härliga norrländska vyer! Får sådan lust att komma på besök i ert fina landskap! Låter mysigt liksom...:-)

Tror faktiskt jag visat min ugglemugg i något inlägg här på bloggen tidigare...men hittade det inte nu när jag letade:-) Jag kasnke får visa upp den egenhändigt målade ugglan igen:-)

Hoppas du får en riktigt bra start på den nya veckan!

Kram Cecce

2013-10-20 @ 23:08:26
URL: http://www.ceccesblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: