Glöggprovning - Saturnus glöggnyheter

 
 
Så har jag, Luran, farmor och faster Sandra
prövat Saturnus glöggnyheter efter konstens
alla regler.
 
Vi har doftat och smakat glöggarna både
varma och kalla, och därefter poängsatt
och bokfört våra bedömningar.
  
 
 
 
 
Päronglöggen var den av glöggarna som
kammade hem högst poäng hos oss alla.
 
Luran gav den 5 poäng av 5 möjliga,
medan vi övriga gav den en stark 4.
 
Men den ska serveras kall var vi ense om,
varm tappade den lite av sin karaktär och
påminde om sliskig päronsaft.
 
(Då fick den i snitt endast 2 poäng, men snittet
dras ned av Luran som endast gav den 1 poäng
som varm, medan vi övriga låg på 2-3 poäng)
 
Men kall, gärna med en isbit eller två,
samt eventuellt lite spetsad så blir den
med stor sannorlikhet en riktig
fullträff.
 
Några av omdömena var: "Skulle ha mer sting",
"Doftar jul", "Mycket god - jag vill ha mer!",
"Varm päronfestis".
 
 
 
 
 
 För att komma i rätt stämning när vi
provsmakade glöggarna så lyssnade vi givetvis
julmusik, hade ljus tända, samt smaskade på
pepparkakor och Kavlis goda ädelost
smaksatt med granatäpple.
 
Jag skalade även en clementin för
den goda doftens skull, och hade en tanke
på att plocka in lite granris bara för den
julstämning det sprider...
 
Men där hejdade jag mig.
Någon måtta får det vara!
 
Det räckte att Luran drog på sig sin
tomtenissa-klänning och att faster Sandra
hade en rödglittrig blåsa på sig dagen
till ära.
 
Mer "all in" kan man ju knappast
gå, eller hur?!
 
 
 
 
 
Förhoppningarna var stora då vi skulle
testa glöggen med smak av delicatoboll.
 
Luran startade med att smälla i sig en riktig
delicatoboll så att hon skulle ha något att jämföra
smaken med ;-)
 
  
 
 
 
 Vi började med att testa även denna glögg kall,
men detta är absolut en glögg som ska
drickas varm var vi ense om.
 
Vi gav den alla 1 poäng som kall, personligen
tyckte jag den smakade lite kaffesump, men efter
en stund kom en god eftersmak som smakade
lite kokos/vanilj och choklad.
 
När vi sedan värmde den spreds en härlig doft,
så nu verkade det minsann lovande!
 
Men nej, även om den doftade ljuvligt
levde den inte upp smakmässigt till doften.
 
Vi höjde den alla ett snäpp till 2 poäng,
men var överens om att den var på tok
för söt. Även godisråttan Luran höll med.
 
Omdömen som gavs var: "För söt", "Doftar godare
än den smakar", "En kaffeton som gärna fåt vara
mer framträdande".
 
 
 
 
 
Någon Delicatobollsglögg  blir det således
inte för någon av oss, däremot gärna en kall
päronglögg som aperitif eller drink.
 
(Luran tog en extra mugg av päronglöggen
på studs som hon hivade i sig med ett
gäng pepparkakor.)
 
Det vi däremot kommer att springa till butiken
för att bunkra, ja det är fjolårets super hit! 
 
Saturnus dödskalleglögg
som har smak av hallon och lakrits
är nämligen utan tvekan både min och Lurans
absoluta glöggfavorit bland de glöggar
som återfinns i livsmedelsbutikerna.
 
 
 
 

Som ni ser tog Luran sitt ansvar som glöggprovare
största allvar, och funderade ordentligt
innan hon gav sina poäng :-)
 
 
 
Detta inlägg är ett samarbete mellan
Sockenvägens Söta och Saturnus.
 
 



Cissi säger

Roliga ni är!

Vad har ni kvar att göra/fira i dec om ni börjar redan i oktober? ;)

Kram

sv: Jag försöker ta mig dom stunderna på kvällen men det är skönare/inte lika läskigt när det är ljust ute ;)

2013-10-10 @ 08:11:52
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Anonym säger

Så bra Du testar, då vet jag vad jag ska undvika :)

Trodde ju mest på chokladboll glögg men den gick ju direkt bort när Du å Luran säger att den är söt, jag har ju svårt med söta saker,

Lilla fru katt kom hem igår, välbehållen, så det blev ju bättre...

Enligt skolan är det typ bara jag å As mamma som ar problem ed lössen, alltså bara vi som klagar, gnäller... Just nu är vi uppe i 600kr för lus schampo, det är faan inte billigt,
Efter kamning igår eftermiddag inga löss, bara att fortsätta kamma, det är skitjobbigt, mitt mående blir påverkat så klart, delvis pga stressen,

Huvva vilken bus hund Mac är, tokigt att han blivit sån, beror väl på ensamhet å frustrastion när han blir själv, men det är ju skitjobbigt, om Du har honom i bilen då?

Kram

2013-10-10 @ 08:49:30
Åsa inte anonym säger

Den anonyma var ju jag... iPad är lite hemlig av sig ;-)

2013-10-10 @ 08:51:08
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Jenny säger

Jag trodde att päronglöggen var strax över 2%?
Inte för att det är så mycket alkohol men ändå?

Svar: Ja, nu när du skriver det så är den ju det!! Trodde den var alkoholfri så som delicatobolls glöggen och dödskalleglöggen, mao ingen mer päronglögg för Luran! Får se till att ha dödskalleglöggen hemma istället :-D
Therese Bjärstig

2013-10-10 @ 09:29:53
Christin säger

SÅ HIMLA MYSIGA NI ÄR!!!!!

Detta är väl "guldkanten" på vardagen eller hur?

Kram!

Svar: Japp, guldkant när den är som bäst :-DOch i dag gick Svea på förskolan i sin tomtenissa klänning, för hon tycker den var passande då de har sitt Café Orkidee i dag :-)

KRAM
Therese Bjärstig

2013-10-10 @ 09:31:18
ansepanse säger

ni är underbara <3 julstämning redan i början på oktober :) men en härlig kväll det hade ni, men lite undrar jag, var är Bogge? var han inte med på glöggsmakandet?
Sv: vad tråkigt att Mac hade sönder ett minne från din fina mormor :( är det bara för tassens skull som Mac inte får vara tillsammans med Bus när du lämnar dem ensamma?
här var det några grader svalare i morse, men modiga 9 grader hade vi ändock
kramar och en fin dag till dig vännen <3

2013-10-10 @ 10:41:09
URL: http://kinaguld.blogg.se
Znogge säger

Jag som hade hoppats så mycket på delicatobollssmaken! Får kanske hålla mig till bollen i stället. Går det med...

Kram

2013-10-10 @ 10:41:26
URL: http://znogge.wordpress.com/
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!
Va bra att du testar både glögg, ost och tidningar så jag slipper köpa och bara kasta...tror nämligen vi har ganska lika smak :).
Nu sitter jag i bilen på väg mot flyget och hoppas få lite bättre väder än här men tyvärr visar de riktigt regnrusk och bara 12 grader imorn men sen ska det bli bättre.
Hoppas du får en riktigt bra vecka. Massor av kramar Ing-Britt

2013-10-10 @ 10:47:02
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Åsa säger

Okey då förstår jag hundproblemet, min första egna hund gillade inte vara hemma själv, i bilen rörde hon ingenting.
Hur länge ska Mac vara i stillhet/inomhus?

Vi ska till Dorro i eftermiddag :)

I alla fall finns inte de där tights som candygirl tipsade om på coop längre, de reade ut allt under vårvintern pga det såldes för dåligt, var ju på jakt efter ett par nya till Elin, tänkte bra att ha... men men, kollade Du i Villis?

Kul med dagiscafe :)

Kram

2013-10-10 @ 12:35:14
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
ansepanse säger

Sv: ja :) där ser jag lite av Bogge <3 förstår att han inte var lika engagerad i glöggrovningen :) spel är mycket roligare ju :)
bamsekramen vännen <3

2013-10-10 @ 13:03:10
URL: http://kinaguld.blogg.se
Helen säger

Gud vad mysigt med glöggprovning!
kram

2013-10-10 @ 14:57:23
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Anonym säger

Haha, ni är ju för söta ;)
Och glöggtokiga.
Jag är inte så mycket för glögg, men jag har faktiskt bara druckit vanlig glögg, inte ens med alkohol, varm.. Men den där päronglöggen ser god ut :) Men kall? Kan man ens dricka glögg kall? :P Tror jag får lita på er glöggsmakare och ge det en chans.

Idag är det inga tomteluvor på? :)
KRAM KRAM!!

Svar: Jo lite glöggtokiga är vi allt, iaf jag och Luran, Bogge och Magnus hoppar gärna glöggen... Kall glögg är värd att prövas, men det är främst vita glöggar som gör sig kalla. De röda bör ofta värmas. Och jo, Luran var tomtenissa på dagis i dag med luvan på faktiskt :-D
Ha en fin kväll!
Therese Bjärstig

2013-10-10 @ 15:07:13
Jenny säger

Ja men jag hade väl för mig att jag läst det nånstans.
Vilken tur då att inte den blev Lurans favorit! ;-)

Svar: Jo, hon gav den 5 poäng som kall... men gillar dödskalle glöggen ännu mer som tur är :-D
Therese Bjärstig

2013-10-10 @ 16:32:46
Carolina säger

Åh så mysigt ni haft det - låter riktigt smaskigt! kram

2013-10-10 @ 19:43:58
URL: http://carolina1979.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Så mysigt ni hade det på glöggprovningen!
Kram

2013-10-10 @ 20:29:53
URL: http://skuggis.wordpress.com
Jennie & FrökenFlis säger

men va härliga ni är! Så sött att poängsätta en massa glöggar minsann :) Och så många spännande smaker! :)

2013-10-10 @ 21:32:02
URL: http://jenniesays.blogg.se
Popprinsessan säger

Ha ha, vad härlig du är! Det är bara att kika in här om man vill komma i julstämning!
Det blir nog jul hemma i år och då blir jag mer inspirerad att pynta 😉
Kram

Kristin Nygren säger

Men gud vad härligt!

2013-10-11 @ 07:48:16
URL: http://onlyfemale.se
Rundamamman säger

Ohh, jag kommer inte kunna låta bli att prova delicatoboll ändå, tror minsann jag ska boka in en liten glöggprovning framöver jag med! :D

2013-10-15 @ 10:28:13
URL: http://rundamamman.blogg.se/
jannice lindell säger

ser härligt ut=)

2013-10-21 @ 17:55:16
URL: http://lovebyjannicelindell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: