Hyacint i glas

 
 
Som jag skrev tidigare i veckan har jag
fått hem årets första hyacinter.
 
Först tänkte jag ligga lågt, men då jag
surfat runt har jag sett att det förekommer
minigranar i andra bloggar, så då vågar jag
skylta med mina hyacinter ;-)
 
De är dock väldigt små och knoppiga,
så de lär slå ut och dofta lagom till början/mitten
av november då det är legalt med hyacinter.
 
Dessutom är det ju dumt att inte njuta av
dessa underbara blommor då man kan!
 
För efter jul vill jag inte ha dem,
då börjar längtan efter tulpaner istället...
 
 
 
 

I dag har det varit en dag med
både högt och lågt, trist retur på en
artikel som inte blev accepterad, men
en lunch med maken och ett kul telefonsamtal
med en vän som jag verkligen saknar
som piggade upp.
 
Det gäller att "fånga dagen" och ta vara
de guldkorn som finns i den grå sörjan
av måsten, borden, krav och motgångar.
 
För väljer man att fokusera på det
positiva, roliga och upplyftande så går
det att härda igenom det andra :-)
 
 



Åsa säger

Du har rätt, Du är så klok,

Funderar på ett litet Hallowen tema på köksbordet, inte för att det är min grej... men för Elin så ja då gör jag det mesta,
Vi ska kolla efter pumpa i morgon efter skolan :)

J frågade när han fick höra rådet om jag skulle sluta leva...

Nu är lilla fru katt borta igen... ett dygn + i dag, känns inte okey,

Kram

2013-10-24 @ 15:41:22
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Linda / CandyChristmas säger

klart du kan ha hyacinter.. här har jag inte sett några än - men får jag tag i några så tjuvstartar jag.

2013-10-24 @ 16:31:18
URL: http://www.candygirl.nu/candychristmas
Jennie & FrökenFlis säger

det är ju så mysigt med hyacinter, och dom luktar galet gott !
Och du har helt rätt man måste fokusera på det positiva i vardagen :)

kram! <3

2013-10-24 @ 17:20:57
URL: http://jenniesays.blogg.se
Farmor säger

Tack än en gång för min fina hyacint,kramar i massor till er alla.

Svar: Tack själv för att du kom förbi med tidningar till barnen, se till att vila i dag nu <3 KRAM
Therese Bjärstig

2013-10-24 @ 17:55:46
Britt säger

Hyacintlukt vilken julkänsla,men tyvärr hos mig får dom inte stå inne så länge.Min man tål dom inte säger han,ska pröva med en kaktus.Nej...jag skojar bara.Har hört att det finns de som inte luktar så starkt.Ska fråga på blomsteraffären...Ja tänk vissa dagar känns det "piss" bara motgångar..Men tänk om det var bara medgång i livet,då fick man inte ta fram "guldkornen".Det är av motgångar man lär sig i livet,fast man tycker dom aldrig tar slut..Här nere har vi också haft regn och 13 grader varmt.Vill inte ha sån vinter,minusgrader och snö ska det vara..Annars blir det synd om "tomtens"renar eller hur?Kram

Svar: Jag är allergisk ska du veta, rätt rejält, tål inte rosa å lila hyacinter, men vita med lite doft går bra, så testa dem! Ska finnas de med en "prick" på doftskalan, så hör dig för, för de hör ju julen till onekligen. Och så sant, vi behöver motgångar för att uppskatta de bra sakerna i livet :-D Och en bra sak är nu att det snart är helg, ska hämta barnen om någon timme och sedan bege oss till badhuset för lek och plask nu då det är varmbad, gäller att passa på! Önskar dig en fin fredag och härlig helg! KRAM
Therese Bjärstig

2013-10-24 @ 18:18:38
Johanna -Mamma till Leija säger

Fint med hyacinter! Hoppas morgondagen blir bättre med bara bra saker!
Sv: Bra att du kommit på. Bara en tjej i Umeå som svarat. Hon har inte fotat så mycket, men verkar ändå ha rätt bra koll. Hon skickade en länk på lite bilder http://themoie.blogg.se/2013/october/att-ha-gjort-en-gravidfotografering.html

2013-10-24 @ 18:19:50
URL: http://skuggis.wordpress.com
Marie Nilsson säger

Vi brukar säga att "man kan välja att ha tråkigt eller sköj, så vi väljer sköj" :-) Ha en fin kväll! Kram Marie

Svar: Klar man väljer sköj :-D Hoppas allt är bra med dig och de dina, och med fcit i hand så kan du vara nöjd att du hoppade jakten i år ;-D KRAM
Therese Bjärstig

2013-10-24 @ 19:08:25
Nina säger

Tycker dom va jätte charmiga på korten som dom tog på förskolan =) Sötungar!
Mikael tog inte med lappen idag från förskolan så jag har inte kunnat kollat på bilderna som våra vildingar tog. Typiskt!
Och en glögg/pyssel/myskväll va längesen vi hade. Vore ju kul med en sådan =)
Vilket tist väder vi har. Tar hellre snö och minus än detta jäkla skitslask =/
Kramelikram

2013-10-24 @ 20:27:05
URL: http://www.ninuz.blogg.se
cecce säger

Så klokt sagt/tänkt. Det är ju så det är!! Det gäller bara att inte förmörkas av det där gråa.

Åh, vill också ha en hyacint!! Har de kommit ut i butik?? Hm...får väl ha lite koll där!

Nu övergår snart torsdag i fredag och det är hög tid för mig att krypa i säng!

Hoppas din fredag blir lustfylld!

Kram Cecce

2013-10-24 @ 23:18:56
URL: http://www.ceccesblogg.se
Tina säger

God morgon hjärtat! Alltid lika kloka ord ifrån Dig! Du har ju så rätt finaste! Hyacinter är väl en av de få sakerna jag gillar med julen ;-) Skämt åsido de är ju så fina! Hittar jag i butik här så ska jag också köpa mig en eller två! Hoppas du får en fin fredag vännen! KRAM

2013-10-25 @ 06:59:58
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Åsa säger

Vad det handlar om... jo,
en person som verkade lyssna och förstå,
vilket kändes bra,
skönt med respons...
men, tyvärr... det var för bra för att vara sant,

Jag trodde det skulle vara okey att ställa upp,
hjälpa till, så tillvaron fungerade relativt smärtfritt,
bara fyra timmar, en eftermiddag i veckan,
men icke, det är tydligen helt omöjligt,
annat är viktigare,

Det är lätt att säga att man ställer upp,
ord är ju inte så svåra att uttala,
men när det kommer till kritan är det svårt att ställa upp,

Jo, lilla fru katt kom in igår kväll efter närmare 2 dygn borta,
nu är hon ute igen,
blir orolig att hon ska blivit stängd in eller tagen av nått djur,
alternativ överkörd när hon blir borta,

Kram,

2013-10-25 @ 08:14:38
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Cissi säger

Det gör du helt rätt i, man får hitta dom små ljusglintar och njut av dom ;)

Hyacinter luktar så gott.
Jag kanske ska köpa mig några när jag ändå har varit och köpt chokladkalender till barnen (24 dagar innan vi åker får dom börja med den, hehe) och igår hade jag pepparkakskrydda i kaffet det var läääänge sen men lite juligt ;)

Kram och Trevlig helg!

2013-10-25 @ 08:34:02
URL: http://cissileandersson.blogg.se
Znogge säger

Så trist med artikeln som kom i retur men förhoppningsvis kommer det fler tillfällen.

Hyacinter tycker jag man kan tjuvstarta med ganska så tidigt. Visst är det en julblomma men den vita varianten gör sig bra redan nu!

Kram

2013-10-25 @ 08:37:58
URL: http://znogge.wordpress.com/
ansepanse säger

jo, så är det ju, man får fokusera på det fina i livet, för det finns ju alltid något som är fint och bra
Sv: hoppas att du och busisarna kommer iväg till skogen idag så att ni kan samla lite pysselsaker
kramar till er alla <3

2013-10-25 @ 10:19:29
URL: http://kinaguld.blogg.se
Ida säger

Absolut! Du har så rätt så! Ibland är det svårt att fokusera på det bra när man får många motgångar men ett sådant här pepp inlägg kan göra väldigt mkt :-)

Jag är så sugen på jul nu. Men väntar lite till med glögg och hyacinter. Får njuta här inne istället ;-)
Ha en underbar fredag!
Och förresten, har luran haft besök av tandfen än?
Kramar!

2013-10-25 @ 11:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: