Landstingsvalet - det bortglömda valet?

Vilka effekter får Doroteaupproret och folkomröstningen på landstingspolitiken i Västerbotten?

 

Snart stundar valet, det tillfälle då vi medborgare får tillfälle ge våra politiker fortsatt förtroende, alternativt ett tillfälle att lägga vår röst på en annan politiker som vi tror bättre representerar våra åsikter och intressen.  Det nationella valet röner stort intresse i media, partiledardebatter och intervjuer med politiker i soffor duggar tätt så här i valtider. Kommunalvalen engagerar också medborgarna med sin koppling till det vardagliga, medan landstingsvalet sällan uppmärksammas i någon större utsträckning och landstingspolitikerna generellt sett är rätt anonyma för medborgarna.

 

Detta är en intressant paradox då de folkvalda politikerna på landstingsnivå förvaltar en stor del av våra gemensamma skattemiljarder varje år, inom ett område som vi medborgare rankar som ett av det viktigaste i svensk politik – nämligen hälso- och sjukvården. Trots detta så är medias bevakning av landstingspolitiken relativt sparsmakad, och väljarnas kunskap och intresse för landstingspolitik och landstingspolitiker är relativt sett låg. Forskning visar även att landstingspolitik ofta är inåtvänd, partibunden och toppstyrd, vilket är problematisk ur ett demokratihänseende. Transparens och öppenhet är viktigt ur ett legitimitetsperspektiv och inte minst för medborgarnas möjligheter att utkräva ansvar.

 

I efterdyningarna av Doroteaupproret och den folkomröstning som hållits i Västerbotten kommer det att bli synnerligen intressant att se om och i vilken utsträckning partierna lyckas behålla väljarnas förtroende eller inte, och i vilken utsträckning vi kommer att få se en medveten hållning från väljarnas sida när det gäller valet av landstingspolitiker. På valdagen får vi se hur detta tar sig i uttryck. Kanske i form av mer pragmatiska medborgare som väljer att rösta på skilda partier i de olika folkvalda församlingarna? Fler personkryss? Jag vet i alla fall att landstingspolitiken rimligtvis aldrig varit en hetare fråga i Västerbotten än vad den är ju nu – så ta tillfället i akt och rösta!

 

Din röst GÖR skillnad.

 

Uppdaterat - Nu har jag varit på kommunhuset och förtidsröstat, så nu har jag utövat min demokratiska rättighet/skyldighet att påverka hur vårt land styrs. Och ja, jag hör till dem som röstat på olika partier i de olika valen, och jag har även nyttjat möjligheten att kryssa kandidater :-)

 




Tina säger

God morgon hjärtat! Kikar in med en kram! Känner mig så trött och vill bara att den här dagen ska ta slut så att jag får åka hem! Hoppas du mår bra finaste du! KRAM

2014-08-27 @ 07:50:53
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Åsa säger

När det gäller val till Kommun & Landsting är valet lätt... Eftersom jag är missnöjd nu röstar jag FÖR en förändring.
Fortsätter S på hemmaplan och S V MP i Landstinget finns Åsele icke kvar om 10 år.

Att rösta är viktigast, vad Du väljer att lägga Din röst på är upp till Dig som väljare, hur vill Du ha det?

Jag har nu svalt en handfull tabletter och ska lägga mig en stund innan läkarbesöket om lite drygt två timmar.

Skönt det går bra för både den stora å den lille, det underlättar.

Kram

2014-08-27 @ 08:14:01
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
znogge säger

I regionen är jag missnöjd och kommer att rösta för en förändring. Något annat finns inte. Men sedan är jag inte helt övertygad.

Kram

2014-08-27 @ 09:03:24
URL: http://znogge.wordpress.com
Anonym säger

Du skulle vara politiker då hade du fått min röst!

Svar: Ha ha det var snällt med du vet ju inte vart jag står politiskt?! ;-)
Therese Bjärstig

2014-08-27 @ 12:42:45
♥ Sojka ♥ säger

Jo så brukar jag känna när det bara hände saker i Stockholm men nu ser vi till att det händer mer här nere i söder! :)
Men ta en lite resa och ta in på hotell vetja! :)

2014-08-27 @ 13:03:42
URL: http://sojka.nu
Åsa säger

Ska oxå förhandsrösta, men inte förrän nästa vecka.

Okey läkarbesök, provtagning, kläm å känn, prat... nya medociner å remiss till MRröntgen, återbesök i slutet av september/början av oktober för koll hur jag mår med ny medicin.

Väntar nu på att J ska höra av sig, han är Umeå, åkte i morse vid 6tiden för en möte med Byggnads.

Kram

2014-08-27 @ 15:38:12
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
christin säger

Tjenare!! Det var ord och inga visor det du har skrivit och det är ju faktiskt så att det gäller inte bara att engagera sej i landstingsfrågor utan det gäller väl i allra högsta grad överhuvudtaget. För visst är det för j-ligt lätt att gnälla över alla dumma politiker och då främst de "satar" som finns på den Kommunala sidan. Men vad gör då alla kloka människor som tycker en massa.....Herregud livet är väl aldrig någonsin svart/vitt utan det är en massa gråzoner hela vägen. Lätt är det då inte att vara fritidspolitiker och även om du har en massa visioner så är det så lite som du kan påverka, tänk alla pålagor som staten kommer med... Läste nu att Allinsen går ut med att Kommunerna ska vara tvingade att ge alla över 85 år ett särskilt boende!! HUR faaan ska Kommunerna ha råd med det? Vi får kanske fixa en ättestupa för de som envisas med att leva efter 90 år....
Ja inte är det lätt och jag blir mjukare och hängigare i kroppen allt eftersom dagen går. Var på träning igår och det var hårt men kul.

PS! Jag var först med att rösta idag/i år i hela Dorotea Kommun!!!
Fortsätt att peppa oss!!

Kramar!!

Svar: Men vet du vad?!?! Jag tänkte just på dig i går, var hem till byn för att skjuta å spanade efter någon bil om du var hemma, men såg inte ut så, annars hade jag tänkt kika på dina odlingar :-) Och nej, fritidspolitiker har det inte lätt, det är ett stort maskineri med partiapparaten och så som du skriver lagar, regler och pålagor som kommuner ska följa vare sig de vill, kan eller förstår varför... Har ibland tänkt att engagera mig politiskt, men så jag har det yrke jag har så ser jag fördelar med att stå utanför och vara mer "neutral" för att kunna granska systemet på trovärdigt sätt, men nog kliar det i fingrarna ibland... Verkar bli en fin dag i dag så jag ska nog försök ta mig ut och promenera på lunchen, har förkylningsbaciller på besök så någon träning blir det inte här, för jag måste ju vara i form till jaktstart nästa lördag ;-) Då ska jag även spana på hur långt ni kommit med ert jobb med stugan! Ha det nu fin! KRAMAR
Therese Bjärstig

2014-08-27 @ 17:04:06
Life of Johanna säger

Ja alla borde rösta! :) Spännande att du röstar på olika i de olika valen med :)

2014-08-27 @ 20:09:20
URL: http://lifeofjohanna.se
Annika säger

Bra inlägg.
Kram

2014-08-27 @ 20:39:09
URL: http://badtant.bloggo.nu
Ing-Britt säger

Hej finaste vännen!
Hoppas du haft en bra dag och att ni haft lika soligt och fint som vi. Idag har jag tyvärr inte njutit av vädret utan mest setat i soffan och kännt mig hängig...hoppas nu inte jag blir sjuk till helgen utan det är tröttheten som spelar mig ett spratt.
Har iaf gjort en supergod köttfärslimpa på ett nytt recept som jag tycker du prova.
Jag lät två brödskivor svälla i 1 dl grädde...
Blandade under tiden 2 ägg, 1 msk sirap, 1 tsk soja, 1 kruka persilja (hackad), 1 finhackad lök, salt & peppar (vit+svart) och rör sen ner ca:800g köttfärs samt brödet. Platta ut och strö på ett pkt knaperstekt bacon i små bitar samt strö över riven ost. Rulla ihop till en limpa och gränna i 200g ca:45 min...

så bra du skrivit och jag måste erkänna att jag aldrig röstat till landstinget men det ska de bli ändring på iår(synd bara att inte min röst kan påverka hos er)...därimot vet jag inte riktigt vad jag ska rösta på..??! Därimot till riksdagen och kommunen vet jag vad jag vill men det är inte på samma parti men samma sida :).

Nu dags att jobba lite igen...slut på rasten :)
Kramar i massor <3<3<3

2014-08-28 @ 00:00:03
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Kia säger

Så bra skrivet. Jag tillhör den skaran som kommer rösta på 3 olika partier. En i kommunen (som jag tror kommer jobba mest för Doroteas bästa) En i landstinget som kan göra om det andra gjort fel och slutligen ett parti i Riksdagen. Jag hoppas på regeringsskifte i alla delar! :D

Svar: Låter som min filosofi ;-) Men huvudsaken är att folk verkligen RÖSTAR. Kräver inte allt för stor insats, men är grundbulten för att den förda politiken ska kunna sägas vara representativ och ha någon reell legitimitet. Var roligt att se att många "yngre" engagerat sig inom kommunpolitiken, hoppas de kryssas in!
Therese Bjärstig

2014-08-28 @ 07:53:27
christin säger

Tjena! Vilken tur att jag inte var hemma 8-).... Jag har inga bra odlingar i år, några har gått lite bättre men det är ingen höjdare. Nu har jag ju 2 ställen där jag odlar och jag ska nog försöka sätta morötter och kålsorter vid Tjärnmyra och allt det övriga här hemma. Men här finns ju så himla mycket ogräs så man blir galen....
Din kära Far tycker att mitt äppelträd vid Tjärnmyra är så fint att han fotade det, träffade honom på affären idag.

Jag var först att rösta i hela Dorotea i år!! Känns riktigt kul.
Njut av de fina höstdagarna och solen!!

Kram!

Svar: Trist att dina odlingar inte gått så som du tänkt dig, men pappa berättade om ditt äppelträd och hur det dignade av äpplen, annat än det äppelträd de har som knappt fått frukt alls... Kul att vara först ut att lägga rösten, även jag var nog rätt tidigt ute. Skönt att ha det gjort, för i morgon börjar ju gubben å jaga å sedan jag själv, å då finns det inte så mycket tid för andra värdsliga saker ;-) Antar att du är gräsänka nu, för hörde av Kimmen att de skulle installera sig i Bellvik i dag och grilla, dra jakthistorier och ladda inför morgondagen! :-D Ha det fint! KRAM
Therese Bjärstig

2014-08-29 @ 19:04:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: