Lingonplockare

 
 
 
Helgen har tillbringats i stugan.
Vi har gjort våra sista nätter för i år där,
och bommat igen för säsongen.
 
Vi kommer bara att åka dit över dagen
för att ta upp båten, fixa hundgårdarna
och grilla lite korv någon helg framöver.
 
Skönt att ha det gjort nu när älgjakten
drar igång, för då jagar endera jag, gubben
eller båda de gånger vi har barnvakt.
 
Så då försvinner helgerna i ett nafs!
 
 
 
 
 
Därför har det varit skönt med en riktig
slapparhelg i stugan.
 
Barnen har plockat lingon, och de fick
ihop rätt bra med lingon så nu har de var sin
stor påse i frysen med egenplockade bär som
jag ska koka lingonsylt av senare.
 
Det var väldigt noga att sylten skulle
hamna i var sin burk med respektive
barns namn på, så det har jag givetvis
lovat att fixa! :-)
 
 
 
 
 
Luran blev en riktigt biten bärplockare,
så hon har önskat sig en egen liten bärplockare
som hon sett på ICA till nästa helg då barnen
ska vara hos mormor medan vi andra jagar.
 
Och naturligtvis ska jag titta efter en bärplockare
till henne (och Bogge med givetvis) för är det
så att de vill plocka bär så klagar jag minsann inte,
det är ju toppen att de hjälper till att fylla frysen!
 
 
 
 
 
Dessutom var de riktigt duktiga,
då de även rensade bären själva med
viss assistans från mormor och mig.
 
Annars så har vi även hunnit med att
fira en 40-åring i helgen, och så har jag
varit ute och jagat en "grävling" iklädd endast
 pyjamas och foppa skor utmed skogsbilsvägarna
i fredagsnatt, men det är en annan historia...
 
Nu ska barnen badas och få naglar klippta,
gubben ska iväg på jaktmöte och jag ska
ta tag i all tvätt som adderat till tvättberget
nu då vi tömt stugan för säsongen.
 
Hm... eller...
Skulle inte söndag var en vilodag?!
 
Tvätten får kanske vänta ;-P
 
 



Znogge säger

Så gott att ha egenplockade lingon i frysen. Klart att det skulle vara i var sin påse. Viktiga saker i den åldern ;-)

Kram

2014-08-31 @ 14:17:54
URL: http://znogge.wordpress.com/
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Grävlingshistorian vill jag höra :-)

2014-08-31 @ 15:05:58
URL: http://tomtensdotter.se
Britt säger

Vilka duktiga barn du har som plockar lingon,jag har sett små bärplockare på dollar..Klart att de måste ha egna,det finns i rosa färg till Luran..
Igår tittade vi(svägerskan och jag)på djuren på djurexpo,det var inte så mycket tyckte jag.Köpte ett Lila-svart halsband till jycken.Sen var det gammeldagsmarknad på byn..Försäljarna klär sig i gamla kläder och säljer bara hantverk och grönsaker..Lite kul tycker jag,såg en duk där som jag ska köpa när köket är klart...I svart och grått med orsahästen på..Vi håller på och målar och röjer i skåp.Ger bort saker och kläder,här ska inte sparas på saker som bara ligger och tar plats..Men min onda rygg sätter stopp,har så svårt att böja mig idag.Gick med röjsågen(liten)igår,tänk att man inte kan tänka sig för.Det blev mycket asfaltsvägar på hundpromenaden i morse också.Sonen är nära Hoting och ska jaga älg.Kompisen är hundkarl i ett jaktlag så han hjälper han..Så nu är man hundfarmor i några dagar..Men det gör inget,gubben brukar säga att vi är som tasken och ku.....hänger alltid ihop.Men vi kan nästan känna varandras tankar på något konstigt sätt..Ja han betyder mycket för mig och jag för honom...Nu ska jag fixa till något ätbart till mig och gubben.Ha en fortsatt skön söndag..Kram

Svar: En rosa plockare hade varit nått, men blev två röda från ICA som barnen blev superglada för! Hoppas de är ivriga med dem ;-) Gammeldagsmarknad lät gemytligt, jag gillar hantverk och hemma gjorda saker och inte minst sådant som är odlat/uppfött i liten skala. Duktig du är som rensar nu då ni renoverar, men ta det vackert och var rädd om ryggen <3 Röjsåg och sidorörelse är aj aj har även jag fått erfara, så det gör varken du eller jag om - ok?! Så sonen är i närheten av Hotin, det är ju nästgårds! Jag jagar på jämtsidan nämligen :-) Lämnar varma kramar och hoppas du får en fin måndag!
Therese Bjärstig

2014-08-31 @ 15:25:17
Susan säger

Åhhhh...så härligt och mysigt och strosa runt och plocka bär=)

Haha....vilosöndag vaddå ;)?

2014-08-31 @ 20:41:15
URL: http://susan.itelit.com
Vintage Johanna! säger

Naw så mysigt! Vill också ha en sån helg, bara umgås och ha de mys, ta de lugnt :)

SV: Tack :) Åh det lät gott, ska jag testa på någon dag, behöver verkligen inspiration!

2014-08-31 @ 21:47:50
URL: http://vintagejohanna.se
Linda / CandyGirl säger

Den där "andra historian" vill vi nog höra...

2014-08-31 @ 22:51:29
URL: http://www.candygirl.nu/
Tina säger

God morgon fina du! Låter som att Ni har haft en härlig helg! Så fina bilder på finaste Luran! Vår helg har varit toppen så ny startar vi en ny vecka med massor av energi! KRAM

2014-09-01 @ 07:12:53
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Åsa säger

Väntar på den andra historien :)

Lingon är jag allergisk mot, finns samma ämne i lingon som t ex magnecyl.

Sol idag ser fint ur, kram

2014-09-01 @ 07:34:18
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Johanna - Mamma till Leija säger

Mysigt att va i stugan & så duktiga bärplockare du har! :) Kram

2014-09-01 @ 09:26:25
URL: http://skuggis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: