Spel och sniglar

 

Här har vi en lycklig Bogge,
för titta vad han fick i tidig födelsedagspresent
av Lou och Axel :-)
 
Och jag tror att pappan i huset blev
nästan lika glad som Bogge ;-P
 
TACK!
 
Själv håller jag på att kriga mot sniglar.
 
I samband med att jag köpte fiskar till
akvariet så köpte jag även en ny växt.
 
Med denna växt verkar det ha följt med
sniglar. Först såg jag en liten, liten snigel
som jag försiktigt avlägsnade från akvariet.
 
Någon dag senare såg jag ytterligare en
snigel, och så i dag en riktigt stor snigel.
 
Är det någon som vet om dessa sniglar
är "farliga"? Eller är de rent av nyttiga?
 
Vore bra att veta innan jag bestämmer
mig för om jag ska gå ut i krig eller ej...
 
 



Linda säger

Vi har såna på jobbet! Sniglarna är dubbelkönade och kan tydligen bli hur många som helst, sen äter det på växterna! Så ut i krig! :) eller köp en fisk eller en snäll snigel som kan kriga åt dig! :)

Svar: Japp, de jag ser ryker all världens väg, och så ska jag köpa någon fisk som gillar sniglar nästa gång jag besöker djuraffären, förutsatt att jag ser fler sniglar, har vi tur kanske det inte är fler än de vi redan sett... Hoppas kan man ju!
Therese Bjärstig

2014-02-09 @ 11:10:59
Kristina säger

Googla! Vissa sniglar är faktiskt bra för akvariet men vissa kan ta över helt!

Svar: Har nu googlat.... verkar vara "bra" sniglar, men vågar inte chansa, så de jag ser åker en dyster död tillmötes!
Therese Bjärstig

2014-02-09 @ 11:11:29
Frida säger

Kan rekomendera pakistanbotia som snäckutrotare! Hade aldrig några problem med snäckor när jag hade pakistanbotior... En pigg och roliga fisk!

2014-02-09 @ 11:30:13
URL: http://fridala.blogspot.com
Åsa säger

Å fy huvva vi ska nog inte ha något akvarium...

Kul med spel å roligt att även pappan blev glad :)

Kram

2014-02-09 @ 11:35:10
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Camilla säger

Jobbigt med sniglar. Minns när jag hade akvarium som liten, till slut var akvariet fullt med sniglar och vi tyckte alla att det var så äckligt..brrr!

Men annars är det avkopplande med akvarium tycker jag :)

2014-02-09 @ 12:19:21
URL: http://radhuslivet.blogg.se
Camilla säger

Finns fiskar som äter sniglar. :)

Ett tips är att ta ut växten ur krukan, ta bort allt växten växer i och göra rent växten innan den planteras i akvariumet.

Fiskar är roligt att ha, dock funderar vi på om vi ska lägga ner vårt akvarium eller köpa ett större. Valet och i kvalet!

Svar: Då ska jag kika efter sådana fiskar nästa gång jag besöker fiskaffären!
Och alla växter sköljde jag och tog ur sin kruka med vadd då de köptes, just för att slippa sådan här ohyra... men det verkar som om rom eller liknande kommit med ändå... Eller så var de i de mangrovebitar som jag också köpte :-/

Men här njuter vi ännu av nyhetens behag vad gäller akvariet, barnen älskar det! Å jag blir nostalgisk då jag som barn hade ett stort akvarium i 4-5 år där jag även fick dem att föryngra sig... Det var skoj!

Hoppas annars att allt är ok med er, och att du snart får inspiration att ge en liten uppdatering i din blogg....

Varmaste kramarna!
Therese Bjärstig

2014-02-09 @ 13:23:59
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se
Longevity - en blogg om hälsa säger

Min äldste son har köpt sig ett wii U men de andra som inte kan hålla i pengarna och spara får nöja sig med wii:et som jag köpte för några år sedan.

2014-02-09 @ 14:19:05
URL: http://madelein.se/
Britt säger

Sniglar är lätt att få hem med växterna,det är bara att plocka bort dom.Eller skaffa en fisk som äter de små liven....Jag förstår att Bogge är lycklig över sitt nya spel,barn är så duktiga på att spela.Det är den nya generationen som växer upp i datavärlden som kan och vågar pröva på allt som finns.Ge ett barn en mobil så fixar "hen" det på en gång.Jag blir så imponerad av ungarna som är så duktiga...Här vräker det ner blötsnö,så det är så skönt att titta på OS.Två silver redan,är så stolt...Väntar nu på skidskyttet.Ha en skön söndag med familjen..Kram

Svar: Japp, vi plockar dem vi ser så länge, och eventuellt får det bli en fisk som gillar dem nästa gång vi köper fiskar... Och ja, barn och teknik, bogge är redan 100 ggr bättre än mig på dessa spelen, otroligt så fort de fattar!!! Snön har vräkt ner även här mest hela helgen, så maken har fullt upp att skotta. Jag tar det försiktigt sedan mitt sjukgymnast besök, och försöker "spara" ryggen lite. Och OS, här har vi hejjat fram båda medaljerna i TV soffan, kul med så bra start! Lämnar en drös kramar och hoppas du får ett skönt avslut på helgen och kvällen <3 KRAM
Therese Bjärstig

2014-02-09 @ 14:34:22
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!
Åh vad roligt för honom med ett till spel och svårare för er eller kanske dig att hålla honom (och mannen) från att växa fast i spelet ;).
Tråkigt med sniglar i akvariet, vi hade en fisk/mal som åt upp sniglarna men kommer inte ihåg vad den hette.
Hoppas ni har en skön söndag, här har jag städat på fm och nu har vi det slappt i soffan framför os.
Ha de så bra, kramar i massor <3<3<3

2014-02-09 @ 15:33:49
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
En plats i solen säger

Hoppas du får något bra om sniglar, jag är inte till någon hjälp :)

Har inte sett på allsång på skansen just för han varit med där, nu kan man titta igen :)

2014-02-09 @ 18:59:46
URL: http://enplatsisolen.bloggplatsen.se
Åsa säger

Ååå filmen var jättebra, rekommendera verkligen.
Absolut en av de bästa filmer jag sett på länge.

Kram

2014-02-09 @ 20:18:25
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Miranda säger

Det är Björnets Magasin med snigel som är och firar Bogges dag =D

2014-02-09 @ 21:21:18
URL: http://www.nogg.se/fjellripa
Linda Candygirl säger

Nej bort med dom.. dom förökar sig snabbt. och käkar växter...

2014-02-09 @ 22:39:21
URL: http://www.candygirl.nu/
Znogge säger

Sniglar ska man inte ha i akvariet. Ställer bara till det och förstör så upp till kamp och det direkt!

Kram

2014-02-10 @ 06:30:42
URL: http://znogge.wordpress.com/
Longevity - en blogg om hälsa säger

Min son har några av de splen med. Tyvärr klarar man bara upp till en viss nivå och sen måste man betla för att komma vidare tydligen. Dåligt tycker jag.

2014-02-10 @ 09:00:07
URL: http://madelein.se/
ansepanse säger

du tycks ha redan fått bra rekommendationer, visst inte så mycket om de där sniglarna
Sv: vad roligt, då har de något att ivrigt spara till och se fram emot :)
krya på dig
kramar <3

2014-02-10 @ 10:14:21
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: