Midsommar i stugan

 
 
 
Den gångna midsommarhelgen kan nog
bäst beskrivas som väldigt kall och stillsam.
 
Familjen var i stugan där större delen av
tiden ägnades åt att elda och äta för att
hålla värmen ;-)
 
 
 
 
 
 
Det blev inte ens en midsommarstång i år,
och definitivt inget midnattsdopp i sjön.
 
(Den enda som badade var Mac för att han
skulle få lite motion och släppa det sista håret.)
 
Regn, hagel och kalla vindar gjorde att
vi valde att tillbringa större delen av helgen
inomhus, eller i grillkåtan.
 
Mellan skurarna hann jag dock ut på en
längre promenad med en sommarpratare i
lurarna, dock inte årets sommarpratare utan en
nedladdad version med Heidi Andersson
som pratar om "pärgrävarmentalitet".
 
Något jag tror man kommer långt med...
 
 
 
 
 
 
Som vanligt blev det en sillunch och så grillat med
diverse tillbehör till middag, och efterrätten stod
Luran för även i år.
 
 
 
 
 
 
Marängbottnar, grädde, jordgubbar, kiwi,
banan och massor av godis!
 
 
 
 
 
 
Trots att magarna var fulla med mat så
fanns det plats för en bit av tårtan ;-)
 
 
 
 
 
 
Kvällen rundades av med att vi bäddade ner oss
i sängarna i stugan medan regnet smattrade på
taket och elden sprakade i kaminen.
 
Vi har vanligtvis inte TV i stugan, men efter att ha
kikat på väderprognosen så tog vi med en liten TV
med inbyggd DVD så att vi kunde se filmen
"Vi på Saltkråkan" och äta lite lördagsgodis :-)
 
 
 
 
 
 
På söndag städade vi ur stugan och gav oss
hem rätt så tidigt, för då passade jag på att följa
med gubben till skogen för att bära ut saltsten
medan barnen var hos farmor och farfar.
 
 
 
 
 
 
Som ni ser så finns det en anledning till att man
brukar köra ut saltsten med skoter vintertid,
för stenarna sitter rätt högt upp...
 
Men det var ett par tre stycken stenar som inte
kommit ut tidigare, så gubben lastade dem på
ryggen och så tog vi med oss Mac och gick
en tur på tu man hand i skogen.
 
De första stenarna fixade gubben galant,
men den sista gick han bet på som ni ser.
 
Trots att han är lång så var det omöjligt att få
upp saltstenen på pinnen, och även om jag stod
på hans rygg så fick jag inte upp den.
 
Men så fick jag en snilleblixt, vi hade ju
passerat ett raserat älgtorn, så jag var dit
och hämtade en bit av den murkna stegen
som vi använde oss av för att nå upp.
 
Så till sist kom även den sista stenen på plats!
 
Nu väntar 10 arbetsdagar innan semestern tar vid,
jag har kopplat på "pärgrävarmentaliteten" så det
kommer nog att gå hur bra som helst.
 
Hoppas ni får en fin start på veckan,
oavsett om ni som jag jobbar eller kanske
redan har fått gå på semester!
 



Mamma Mindy säger

God morgon söta!
Ja det blev ingen midsommar som planerad med rätt sällskap blev det allt :) Får ta igen allt som vi skulle ha från starten med frukost i en park men vädret va inte ok så vi hoppade det men tar igen det under semeesterna :) Så fina bilder du delar med dig av..Tårtan ser riktgit god ut..Söta barn du har blogg vännen..krma kram

2014-06-23 @ 09:03:32
URL: http://blondis81.blogg.se
Ing-Britt säger

God morgon finaste!
Låter som om ni haft en ganska skön helg även om det inte blev något traditionellt midsommarfirande med nattbad mm :). Härliga bilder du har tagit och tårta med massa godis är aldrig fel.
Jag jobbade ju till 22 i fredags men efter det åkte vi ut till stugan och lagom till kvällen sprack målnen upp och jag fick njuta av en fin solnedgång. Lördagen blev kall men ganska fin men till kvällen åkte vi hem då de lovade riktigt oväder till igår och det blev det verkligen. Så vi hade inte heller något riktigt midsommarfirande. Läste i tidningen att vi här i trakterna hade samma morgontemperatur på midsommarafton som på julafton...inte riktigt vad man väntar sig.
Skönt med semester snart, jag har drygt fyra veckor kvar...känns lääääänge dit :).
Ha nu en skön start på veckan, kram Ing-Britt

2014-06-23 @ 09:48:49
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Tina säger

Hej min fina vän! Låter som att ni har haft en mysig midsommar trots det tråkiga vädret! Vi har haft det toppen i Danmark men oj så dyrt det är där! Här har vi också tio arbetsdagar kvar innan vi får gå på semester. Just nu känns det som en väldigt lång tid men det är bara att bita ihop! KRAM

2014-06-23 @ 09:49:38
URL: http://familjenrosmer.blogspot.se
Åsa säger

Kul med bilder.
Först läste jag att Ni gick hand i hand genom skogen... tu man hand stod det ju :)
Låter som ett mysigt Midsommarfirande, bara att göraet bästa när vädret intesamarbetar.
Tårtan ser smaskig ut :)
Här jobbar J bara denna vecka, sedan har han semester.
Hade hoppats på sol å värme idag, Elin planerade utflykt men för att det ska vara okey flera timmar vill jag slippa regn å mygg.
Vi får se vad dagen erbjuder.
Kram

2014-06-23 @ 10:24:26
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
cecce säger

Men vilken fin stuga ni ser ut att ha!! Mys:-) Här hade vi hyfsat midsommarväder och kunde sitta ute hela kvällen. Nu däremot är det betydligt kylslagnare. Svensk sommar så kallad:-)
Hälsa Luran att jag tycker hon gjort den finaste midsommartårtan! Ser supergod ut!!

Ha nu en fortsatt fin arbetsvecka! Snart kan du se fram emot ledigheten:-)!

Kram Cecce

2014-06-23 @ 11:08:19
URL: http://www.ceccesblogg.se
ansepanse säger

ni verkar ha haft en mysig midsommar trots det usla vädret, och oj vad "stor" Luran har blivit, jag ser förändringen i hennes ansikte på bilden där hon är i sin säng, stora tösabiten redan <3
varför kör ni ut saltstenar till skogen? jag vet ju att man har saltstenar i kohagarna, men ut till skogen??
här får Maja också semester om två veckor, då ska hon ha tre veckors ledighet, jag har glömt fråga J :) om han kommer att ha semester om en eller två veckor :) jag får ta och luska ut det idag när han kommer hem från jobbet :)
massor av kramar till er alla <3

2014-06-23 @ 11:15:15
URL: http://kinaguld.blogg.se
Sanna säger

Hej vännen vad fint ni har där min stil =) ja det var ju tråkigt med vädret. Men ni fick ju vara tillsammans =)Här blir det packning idag då vi åker till Stockholm redan i morgon då planet går sex på onsdagsmorgon. Drar mig lite för resan ner och på planet, men jag får ta någon smärtlindrande så jag inte behöver ha allt för ont. Hoppas att vädret vänder för er här hemma nu. Massa kramar till dig finaste <3

2014-06-23 @ 12:47:17
URL: http://sannassmahjartan.blogg.se/
Johanna - Mamma till Leija säger

Så mysigt ni hade det trots kylan. Tur att ni nådde upp till slut! Här är vi hemma idag eftersom Leijas feber kommit igen. Hon har legat här helt stilla i soffan nu i snart 3 timmar & sett på film. Inte likt henne... Kram

2014-06-23 @ 13:20:08
URL: http://skuggis.wordpress.com
Life of Johanna säger

Vilket tråkigt väder ni hade på midsommar :( Men lät som ni hade mysig inomhus med, även om det kändes lite mer höst än sommar över det .

Ja det var en mysig midsommar :) kram

2014-06-23 @ 17:34:21
URL: http://lifeofjohanna.se
Britt säger

Här har det också varit en regnig och kylig midsommarhelg.Men vi har grillat och myst,klätt sig i täckjacka, raggsockor och eldat i braskamin.Men vi får ju inte klaga,man har ju varit ledig...Ska också jobba 10 dagar sen 5veckors semester..Man känner att man behöver det nu.Men det tar ju en vecka att komma in i semesterlunken tycker jag..Ha en bra måndagskväll.Kram

Svar: Nej du har rätt, det var så skönt att vara ledig. Och tack vare vädret blev det en väldigt kravlös och mysig midsommar, som man säkert lär minnas just därför den var som den var :-) Jag funderade på 5 veckor i sommar men sparade 10 dagar till i höst och jakttider, så det blir bara 4 veckor i sommar, å då går ju en vecka åt att varva ner och en till att börja gruva för att börja igen, dvs 2 veckor som man kan njuta av ;-) Här har vi nu fått ihop utemöblerna å firade det med att äta korv och makaroner där ute på barnens begäran, en fin start på veckan! KRAM
Therese Bjärstig

2014-06-23 @ 18:58:54
Linda / CandyGirl säger

du den tårtan var allt annat än nyttig. haha.. men god såg den ut. Mums...

2014-06-23 @ 21:09:43
URL: http://www.candygirl.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: