Ängavallen - en annorlunda upplevelse

 
 
Jag måste tillstå att besöket vid Ängavallen
var en upplevelse utöver det vanliga även
om maten inta var så fantastisk som
jag hade hoppats...
 
 
 
 
 
Jag och en kollega bodde i "Hovslagaren",
en liten lägenhet med loft dit jag klättrade
upp och sov. Riktigt mysigt!
 
 
 
 
 
Några bilder från själva lägenheten har
 jag inte att bjuda på då jag endast fotograferade
våra närmsta grannar som vi såg direkt från
våra fönster. Nämligen kossorna.
 
 
 
 
 
Då all uppfödning på gården är ekologisk
så luktade det inte något från varken kossorna
eller grisarna. När de får kraftfoder och föds
upp mer industriellt så brukar det ju stinka...
 
 
 
 
 
 
Jag njöt av att vandra omkring och se
kossor, får och grisar som verkligen hade
det bra och en miljö som var anpassad
för dem och deras beteenden.
 
Dessutom var det skånska landskapet
vackert trots gråväder och dimma.
 
 
 
 
 
För mig som norrlänning var det onekligen
exotiskt med fruktträden och örtträdgården.
 
Och tänk,
trots att det är november så kunde djuren gå
ute och ännu kunde man plocka kvitten
från träden!
 
Vårt avlånga land bjuder verkligen på
kontraster med tanke på att det snöade
här när jag lyfte med flyget i onsdags...
 
 
 
 
 
Gårdens absoluta höjdpunkt var dock
utan tvekan de glada och söta grisar som
bökade omkring i halmen och var
så keliga och kärvänliga.
 
 
 
 
 
Så här ska varje gris få ha det!
 
Det gör ont i hjärtat att "industrigrisar" i Sverige
aldrig får böka, se dagsljus och andas frisk luft...
 
Utan lever sina korta men intensiva liv på
en betongyta på ca en kvadratmeter.
 
 
 
 
 
 Så jag förstår att ägarna av Ängavallen
är stolta över sin djurhållning!
 
Och grisarna var ett återkommande
tema, till och med kaklet på badrummen
pryddes nämligen av grisar :-)
 
Så konceptet och helhetstänket med
det ekologiska som ledstjärna får verkligen
tummen upp (de körde exempelvis el-,
och biogasbilar!) även om maten inte
imponerade så mycket.
 
Dessutom var det dålig luft i själva konferens-
lokalen, min näsa och allergi indikerade någon
form av mögel som slog sig på mina stämband.
 
Jag blev hes och rosslig så snart jag varit
inne i lokalerna en stund. Men i själva längan
där vi bodde var det ok som tur var.
 
Så jag kan varmt rekommendera
Ängavallen om man vill ha en lite
annorlunda upplevelse!
 
De är ju knappast deras fel att jag kom
hem utan bagage och tidigast får höra om
det är återfunnet i morgon kväll...
 
Suck!
 
 



Klara Andersson säger

Fina bilder!

2014-11-15 @ 17:20:54
URL: http://klarrelito.blogg.se/
christin säger

grisar ÄR fina och godhjärtade varelser, jag använde dom som KBT-terapeuter när jag var en liten flicka och dom var bra. Se så söta dom är dessutom...och goda fötter har dom så småningom....

Visst är det nästan det bästa med att fara bort och ha en mysig upplevelse, just detta att man kommer hem igen och DET känns så himla bra.

Kram!!

Svar: Ha ha ja du goda fötter har de sannerligen ;-) Var hem till byn i går å då fick jag med mig lite sidfläsk och annat gott från mamma och pappa som just fått hem en halvgris. Hoppas den fått ha det lika bra som dess grisarna... Här har vi nu testat glögg och ätit barnens nybakta pepparkakor - mys! Kramar till dig och så en härlig söndag!
Therese Bjärstig

2014-11-15 @ 19:06:41
åsa säger

Go'morgon, har nu varit vaken en timme med aktiv valp å tycker det är rysligt mörkt ute.
Sovmorgon har försvunnit, någon sådan har jag inte haft sedan vi hämtade hem Frost.
Men som tur är vilar vi alltid någon timme på förmiddagen, annars skulle jag aldrig orka med dagen.

Jag skulle vilja ha en gris, fast jag skulle inte vilja äta upp den... Grisar är söta :)

Att det är så stor skillnad på vädret å årstid beroende på vart man i landet befinner sig är ibland svårt att riktigt förstå.

Ha en fin söndag, kram

2014-11-16 @ 07:39:49
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Skorpan och Loppan säger

Nej, va trist med bagaget! Hoppas det hittar hem igen.

2014-11-16 @ 07:46:35
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it/
Susan säger

Vad skönt att läsa att det finns djur som har det så bra...det värmer hjärtat=)

Kramar

2014-11-16 @ 08:57:06
URL: http://susan.itelit.com
Lena i Wales säger

Vilka fin grisar! Det är något speciellt med grisar, så jag förstår kaklet.

2014-11-16 @ 10:12:58
URL: http://lenaiwales.wordpress.com/
Znogge säger

Nej, den lilla detaljen var väl inte deras fel ;-) Vi har haft konferens på Ängavallen ett par gånger. Maten var helt ok men ingen sensation. Bäst av allt var nog deras frukost som verkligen höll måttet. När vi var där senast så fick vi konstigt nog ett vegetariskt alternativ.

Kram

2014-11-16 @ 10:18:41
URL: http://znogge.wordpress.com/
Linda / CandyGirl säger

Nä vad surt med bagaget. Men jösses vilken söt gris. :-)

2014-11-16 @ 20:34:46
URL: http://www.candygirl.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: