Busväder och varm choklad

 
 
 
Då det utlovades busväder framåt dagen så
begav vi oss rätt tidigt ner mot kyrkogården för
att tända ljus och "hälsa på de döda" som
barnen säger.
 
Och tur att vi gav oss av då vi gjorde,
för när vi väl skulle tända ljusen började det
snöa och blåsa rätt rejält...
 
Men vi lyckades få gravljusen att brinna och
kunde bege oss hemåt med utfört uppdrag.
 
 
 
 

På vägen hem började det snöa ännu mer,
och barnen konstaterade att det var ett riktigt
busväder. Dessutom slutade Bogges ben att
fungera så han var tvungen att få åka på
mammas rygg en bit...
 
Vi var rejält frusna när vi kom hem,
jag frös om benen, Luran om fingrarna
och Bogge om kinderna.
 
 
 
 

Så vi kokade varm choklad som vi spillde
upp i latteskålar fyllda med maränger och
marshmallows. Sedan en klick grädde
och lite chokladsås.
 
Perfekt för att åter få upp värmen i
små frusna kroppar!
 
Själv nöjde jag mig med den varma
chokladen, och jag vill lova att den smakade
som en sockerbomb efter en månad utan socker...
 



åsa säger

Ja det blev liksom rejält kyligt, men jag gillar ju snön, klagar inte.
Elin var ute å lekte med Frost en kort stund, hon tyckte det var tråkigt väder.
Var tvungen å fråga mamma om vi firat Allhelgona på nå vis när jag var barn, men icke... min farmor ogillade gravljusen å det var typ vanlig helg hos oss.

Varm choklad är gott :)

Jag dricker svartvinbärste å Elin vräker i sig godis från igår.

Jagar M?

KRAM

2014-11-01 @ 13:28:39
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
åsa säger

Absolut ska Du/Ni föra traditionen vidare.

Mina föräldrar har aldrig varit speciellt traditionella när det gäller fira helger å sådant.
Inget jag har med mig hemifrån.

J å hans familj har inga direkta helg traditioner som han fört med sig.

Det är väl därför, kanske, jag tycker det är okey att Elin gick Bus eller Godis, att uppmärksamma Halloween å att det är lite extra.

Jag hoppas J ska vilja hjälpa mig färga håret när han kommer hem från Gafsele.

Vi ska äta kyckling :)

Igår åt vi Broccolisoppa, ingen höjdare enligt Elin.

Kram

2014-11-01 @ 13:42:50
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Frida - Vita villan säger

Hua vilket busväder! Inget passar ju bättre än varm choklad då! Och det smakar ju bäst då man varit ute och frusit en stund! Själv har jag stått i butiken idag, med tända ljus och en surrande kupefläkt för att få lite värme. Ruskväder utanför.
Nu är det hög tid att göra sig iordning för att åka på halloween middag hos goda vänner.
Hoppas ni får en fortsatt fin helg!
Kram kram!

2014-11-01 @ 14:37:46
URL: http://fridsingen.blogspot.com
Linda / CandyGirl säger

vilken otur att benen slutade fungera... så det kan bli.

Vi har just kommit in. Här har solen strålat - men det är minusgrader. Ungen är ute vid elden och grillar marschmallows. Men han kom in och ville låna ett par täckisar av mig... brrr... och det blev kallt om fingrarna då maken och jag skulle bråka med bilen och byta en trasig glödlampa.

2014-11-01 @ 14:47:24
URL: http://www.candygirl.nu/
christin säger

Hej! Så fint med foto på din Mormor..... Jag har tända ljus här hemma nästan hela okober/november/december både för att det är vackert och även för nästan alla mina har dött under dessa månader. Min Mor tyckte inte om att man tände ljus på gravar så vi har aldrig gjort det så ofta, fast ibland får hon finna sej i det ändå.... Och ännu har hon inte blåst ut ljuset för någon 8-) ( Hon är död hon också). Jag tycker att det är bra att du tar barnen med dej till kyrkogården, både för att det ska bli hur naturligt som helst för dom och att de slipper vara rädda för något som man inte behöver vara rädd för. Min Far har nu varit död i 50 år, kan du fatta..... Och jag måste ha kort framme på honom både för att jag vill men också för att minnas hur han såg ut.... Jag blir så lessen när jag tänker på det att man kan förlora minnet av hur ens förälder såg ut.....Men 50 år är en lång tid...
Du skulle ha varit med i morse och sett h u r fin tjärnen var, den har liksom frusit i vågrörelsen liksom... man skulle kunna tro att det är ett stort hav liksom helt magiskt! Nu är den helt vit antar jag för det har snöat länge nu.

Varma kramar från spisvärmen!!!

Svar: Hej goa du! Hoppas du njutit av en skön allhelgona. Vi har hunnit med att tända öjus och minnas, leka och busa, att gå i skogen och även att äta gott. Griljerade årets första julskinka i går då vi var hos mamma :-D Dessutom hade hon lagt in sill, så det var lite försmak på julen på bordet :-) Lämnar ett gäng värmande kramar och hoppas denna första novembervecka blir en bra vecka <3
Therese Bjärstig

2014-11-01 @ 15:31:16
Lilla Malin säger

Ah, det känns som om alla har snö utom jag :O Vi har också tänkt ta oss till kyrkogården men mannen jobbar sent så får nog vänta till imorgon i alla fall.

Life of Johanna säger

Mysigt och besöka gravarna en dag som denna även om ni hade otur med vädret, men vilken belöning ni fick när ni kom hem, mums! :)

2014-11-01 @ 18:11:01
URL: http://lifeofjohanna.se
Cassandra säger

Fin blogg du har! Kika gärna in på min blogg :D

2014-11-01 @ 21:45:08
URL: http://nattstad.se/justmeecassandra
Ing-Britt säger

Gokväll finaste!
Här har vi oxå tänt ljus vid svärfars grav och även varit på minnesgudstjänst med namnuppläsning, en väldigt fin gudstjänst där kyrkan fylls av ljus för de som gått bort det senaste året.
Kan tro att ni frös och behövde något värmande när ni kom hem efter att varit till kyrkogården, kanske det även blev en mugg varm glögg nu när vi kommit in i November ;).
Sov nu så gott så höres vi imorgon
Kramar i massor

2014-11-01 @ 23:25:33
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Johanna - Mamma till Leija säger

Mys! Och choklad är aldrig fel! Jag måste ha ett glas varje morgon :P Kram

2014-11-02 @ 07:56:11
URL: http://skuggis.wordpress.com
Jenny säger

Ja busväder var det allt. Jag sjöng med kören på allhelgonagudstjänsten i kyrkan. Efteråt skulle jag och sonen tända ljus på gravarna. Vi åkte därifrån med utfört uppdrag och totalt dyblöta :-( Nu vill jag ha snö istället.... Kram

2014-11-02 @ 10:24:55
URL: http://frusahlen.blogg.se
Clara säger

Vilken jättesöt kopp!

2014-11-02 @ 11:35:00
URL: http://clararingqvist.se
Sanna säger

Det lät verkligen gott speciellt om man varit ute i kylan.Själv ska jag ta mig ut på en skogspromenad behöver få vara ifred en stund och bara få gå omkring ett tag. Så busungarna får ta och härja runt med K ett tag =)

Kram kram

2014-11-02 @ 11:35:21
URL: http://hemochharmoni.bloggplatsen.se/
Susan säger

Oj...vilket busväder ni har...brr. Gott och värma sig sen med varm choklad=)

Kramar

2014-11-02 @ 18:38:31
URL: http://susan.itelit.com
Camilla säger

Maränger till varm choklad? Har aldrig testat det. Måste prova vid tillfälle, tack för tips!

Kan tänka mig att det kändes som en sockerbomb för dig. Minns när jag höll mig från godis i 7 veckor, när jag väl tog en godis höll jag nästan på att kräkas för att det var så galet sött. Men idag har jag inga sådana bekymmer ;/

2014-11-02 @ 20:05:36
URL: http://radhuslivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: