Det kanske finns en pedagog inom mig?

Om man tar bort jord/rötter så får man små knubbiga
hyacinter, det får bli dagens tips!
 
 
 
Som forskare har man väldigt få glädjeämnen och
direkt bekräftelse på att det man gör är "rätt"
och "bra" saker om dagarna.
 
Det hör nämligen inte direkt till vardagen att man
får en artikel publicerad eller att man får en
forskningsansökan beviljad så att medel
ramlar in.
 
Så ni må tro att jag är glad att jag fått/får så fin
respons från de studenter jag undervisat i höst!
 
Den senaste veckan har jag fått flera glada
tillrop och positiv feedback i min inkorg.
 
Och ett av mailen som gjorde mig
extra glad är detta:
 
 
Hej,
 
jag skulle bara vilja säga tack för en helt
fantastisk kurs i statsvetenskap! 

Den var mycket välorganiserad.
Vi fick all information vi behövde i infon som släpptes
när delkurserna började (jag uppskattade mycket
att det stod vilken litteratur som hörde till vilken föreläsning)
 och om vi undrade något svarade du snabbt och
tydligt i forumet och i lärarchattarna. 

Jag var så imponerad av den otroligt snabba
rättningen av tentan!!  Ja, hela klassen var imponerad av det :)

Då samhällsvetenskap är en ny inriktning i mina studier
var det här ett helt nytt sätt för mig att studera och jag är
mycket tacksam för prov, inlämningsuppgift och annat
som gjorde att jag hängde med  och visste att jag
åtminstone inte missuppfattat allt ännu.

Kursen var visserligen den mest krävande jag någonsin läst,
men jag har lärt mig mycket mer än jag någonsin gjort under en kurs förr.

Så än en gång, tack :)

// XXX

 

 

Särskilt den sista meningen gör att jag sträcker på mig av
stolthet. För mig räcker det nämligen om jag fått EN student
att växa och känna så här.

 

Jag vet med mig att jag inte är ett riktigt "lärarämne",
och jag brinner väl inte direkt för undervisningen...

 

Men sådan här positiv feedback får mig att gilla
undervisningsbiten mer och mer!

 

Att få studenter intresserade av det
ämne man själv företräder och se att de verkligen
tar till sig och förvaltar kunskapen är ett kvitto
på att man faktiskt kan göra skillnad :-)

 

Det i sin tur motiverar mig att försöka förkovra mig,
och till våren har jag sökt en pedagogisk kurs som
jag hoppas jag blir antagen till.

 

Den är emellertid rätt svår att ta sig in på den så jag
har inte så stora förhoppningar, men börjar jag
söka nu så kanske jag får en plats till hösten
eller nästa vår i alla fall...

 

Men forskningen och den frihet som den ger
är nog ändå det jag gillar allra bäst med mitt yrke,
och jag är så otroligt tacksam för varje dag som
jag kan försörja mig som forskare!

 

Det hindrar mig emellertid inte från att just nu
räkna ner dagarna till jul och nyårsledigheten
som jag just lagt in om ;-)




åsa säger

Varför har Du lagt in bilden upp å ner?

Grattis, bra jobbat Du är ju världsduktig!!
Kul med positiv feedback.

Kram

2014-11-18 @ 08:18:25
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
åsa säger

*kollar bilden en gång till* :)

2014-11-18 @ 08:45:20
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
znogge säger

Grattis till det fina omdömet! Det är verkligen ord som du ska ta till dig. Men visst blir man glad när man får uppskattning och det behöver vi alla!

Kram

2014-11-18 @ 08:46:04
URL: http://znogge.wordpress.com/
Emmelie säger

Men va kul! Grattis till de fina orden, förstår att det värmer :-D

2014-11-18 @ 08:47:44
URL: http://mildarabarber.blogg.se
Skorpan och Loppan säger

Underbart! Tänk om alla lärare var så, och brann för det dom lär ut så att det lyser igenom och smittar av sig på eleverna!

2014-11-18 @ 10:40:53
URL: http://skorpanloppan.blogspot.it/
Carolina säger

Härligt! Grattis till en underbart peppande kommentar från din student!

Man växer ju flera centimeter vid sådana där härliga ord! Minns när jag hade en elev som jag och min kollega jobbat mycket med och för och när han på avslutningsdagen kommer fram och ger oss varsin kram och tackar oss för att vi ställt upp för honom ville jag bara gråta av lycka, lättnad och tacksamhet!

Som lärare ser jag det som en självklarhet att sprida kunskap på ett så organiserat och engagerat sätt som det bara går - då smittar de av sig på ens elever också! :) Har man dessutom en passion för sina/sitt ämne bidrar det också till en mer glädjefylld och äkta undervisning! :)


Svar: Jag kan bara hålla med, och i ditt fall stämmer det nog extra väl, för du är ju som en brandfackla/tomtebloss vad gäller ditt engagemang och roll som lärare! Du verkar verkligen vara rätt människa på rätt plats, och dina studenter ska skratta sig lyckliga!
Therese Bjärstig

2014-11-18 @ 11:09:27
URL: http://carpia.blogg.se
Lilla Malin säger

Vad härligt :) Jag har läst hela Statsvetenskap A-kursen och saknar det lite faktiskt. Det var väldigt roligt och lärorikt!

Susan säger

Meeen....så kul att få ett sådant mail. Förstår att du blev stolt och glad=)

Jag håller tummarna för att du blir antagen=)

Kramar

2014-11-18 @ 12:50:43
URL: http://susan.itelit.com
Ing-Britt säger

Hejsan finaste!
Men du vilket fint mejl du fått och jag tycker du ska ta till dej det fullt ut och sträcka på dig, tvivlar inte nå på att du är superduktig på det mesta du tar åt dig. Hoppas nu och håller tummarna åt dig att du kommer in på kursen du har sökt.
Så himla fina ni kommer bli till jul hela familjen och Holgers t-tröja är allt bra mycket tuffare än att ha skorta.
Ha nu en fortsatt fin tisdag, kram Ing-Britt

2014-11-18 @ 13:02:32
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
farmor säger

Grattis alltid roligt när man får beröm.♥

Svar: Barnen har nu smaskat upp sina presenter - De hälsar TACK!!!! Å även mattan fick godkänt av Svea ;-D KRAMAR och så hälsar de att du är snällast i värden, skriv det mamma ropar de! :-D
Therese Bjärstig

2014-11-18 @ 17:32:03
Johanna - Mamma till Leija säger

Underbart att få beröm! :) Kram

2014-11-18 @ 20:49:30
URL: http://skuggis.wordpress.com
Linda / CandyGirl säger

Men grattis.. härligt med såna fina ord.

Mina hyacinter står i såna där hyacintvaser just nu.. nästa kanske står i jorden - och ibland står dom som du visar - utan rötter... det är lite olika här hos oss...

2014-11-18 @ 21:46:53
URL: http://www.candygirl.nu/
krajamaria säger

Men grattis! Ja sträck på dig riktigt nu!! :)
Hmm...nästan så att du väckte en lust hos mig att forska... ;)

2014-11-19 @ 20:03:16
URL: http://krajamaria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: