Helande harmoni

 
 
I dag passade jag på att föreviga lite av
min promenad runt elljusspåret.
 
Att gå där i skogen är verkligen något
som ger harmoni och helar en inifrån och ut.
 
Tätortsnära skogar som erbjuder tillfälle
till rekreation och frilufsliv är verkligen
guldkorn som jag hoppas att så
många som möjligt passar
på att nyttja!
 
 
 

Skogen är väldigt viktig för mig,
och jag är glad att jag de kommande
åren kommer att få forska om skogens
sociala värden utifrån ett skogsägare
perspektiv.
 
Det är ett ställe jag alltid återvänder
till för att hämta kraft och energi.
 
Näst efter familjen så är det nog skogen
som skänker mig mest lycka och välbefinnande.
 
Dessutom är det skogen som till stor del
står för det som finns i vår frys och
det som serveras i vårt kök...
 
 
 
 
 
Forskning visar att definitionen och upplevelsen
av skogens sociala värden omfattar många olika
punkter och aspekter.
 
Hälsa, välbefinnande och en god livsmiljö,
fritidsupplevelser, friluftsliv och turism,
upplevelsevärden och sociala naturkvaliteter,
estetiska värden, pedagogik och kunskap
om skog och miljö samt identitet och
kulturarv är några av de områden
som brukar nämnas.
 
Klart är att människor mår bra av att vistas
i skogsmiljö! Det kan rent av fungera som
medicin för dem som mår mindre bra.
 
 
 
 
 
För mig är skog verklig livskvalité,
och en viktig del av min identitet.
 
De flesta av mina fritidssysselsättningar har
direkt eller indirekt koppling till skogen
på något sätt.
 
Jag känner verklig lycka då jag hör skogens ljud,
ser färgprakten, löven som faller och inte
minst njuter av den klara luften och dofterna!
 
 
 
 
 
Vad betyder skogen för dig?
 
 
 



Znogge säger

Jag är väldigt sällan i skogen. Vi bor precis vid havet så på något vis har det blivit min domän. Men när jag någon gång kommer till skogen så inser jag hur fint det är även där...

Kram

2014-10-05 @ 16:11:09
URL: http://znogge.wordpress.com/
Ing-Britt säger

Hej finaste!
Så bra att jag kunde få dig att skratta gott vännen, har alltid trott att hjortron och tranbär ska bitas av frosten innan man plockar dem. Tur man får lära sig nåt nytt hela tiden ;).
Visst är det underbart med skogen och den ger mycket på många sätt, man blir verkligen rofylld av en skogspromenad.
Idag har vi varit till Ikea och gjort ritningar på nya tvättstugan så nu kliar det i fingrarna att få börja. Vi har tänkt sprutmåla tak och väggar, det är riktigt kul och går ju hur snabbt som helst.
Ha nu en skön kväll, kram Ing-Britt

2014-10-05 @ 16:23:44
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Lena i Wales säger

Den svenska skogen är speciell med allmansrätt och allt. Det är inte alls likadant i Wales där vi bara har vissa stigar alla går på och man ibland hamnar som i lämmeltåg. Kan lika gärna besöka Karl Johan i Oslo på 17 maj! Kanske lite överdrivet, men lite sanning i det hela.

2014-10-05 @ 16:35:24
URL: http://lenaiwales.wordpress.com/
Lena i Wales säger

Den svenska skogen är speciell med allmansrätt och allt. Det är inte alls likadant i Wales där vi bara har vissa stigar alla går på och man ibland hamnar som i lämmeltåg. Kan lika gärna besöka Karl Johan i Oslo på 17 maj! Kanske lite överdrivet, men lite sanning i det hela.

2014-10-05 @ 16:36:20
URL: http://lenaiwales.wordpress.com/
Anne säger

Vackra bilder! Jag älskar att vara i skog och natur, så helande....
Pssst..
Idag har jag satt igång att brygga glögg!
Kram

2014-10-05 @ 17:34:05
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Åsa säger

Skogen är livsviktig för mig, det är där jag går, känner lugn & ro, laddar batterier å får energi.

Kram

2014-10-05 @ 17:42:04
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Krajamaria säger

Det där låter som en forskning vars resultat jag gärna tar del av. :)

2014-10-05 @ 19:06:59
URL: http://krajamaria.blogspot.com
Linda / CandyGirl säger

Skogen betyder nog motion... promenader och joggingturer... :-)

2014-10-05 @ 21:18:51
URL: http://www.candygirl.nu/
cecce säger

Så fina höstiga bildet du visar! Ljuvligt! Höst och skog hör liksom ihop:-)
Här nere i söder är också hösten i full blom även om temperaturerna fortfarande är ganska milda! Älskar den här tiden på året, och hoppas vintern dröjer ett tag till:-)

Hoppas allt är bra med dig och familjen. Ser så ut i alla fall!

Kram Cecce

2014-10-05 @ 21:31:24
URL: http://www.ceccesblogg.se
Cissi säger

Härligt!

Jag tycker också det är så rogivnde att vara i skogen!
Säkert därför jag trivs extra bra vid stugan ;)

Kram

2014-10-06 @ 12:53:32
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
christin säger

Så fint du har beskrivit "livet i skogen".... Vi gick igenom skogen "himmä" (i Ormsjö) med våra kor för att flytta dom till ett bättre bete som sträckte sej ifrån vägen ner till sjön. Det var ljuvligt att gå kovägen, vildstormhatt som var som en ljungel, gammla träd som låg där och sen att komma till "Neet" där det var riktig tallmo och kupperat och det luktar gott från myrstackar och kåda. Vi hade vår lilla fina badplats där. Sen hade man hela Lövstrand framför sej och ibland brukade jag försöka höra bilar eller andra ljud därifrån över sjön....
Min älskade Mormor bodde i skogen, inget lyse och vi hämtade vatten i en kallkälla.... Helt makalöst ljuvligt. Och det innebär ju att skogen ÄR en mycket stor del av ens liv och att kunna återhämta sej även om jag nu sitter framför en dator så finns alla ljud och lukter inne i mina minnen.
Tack gode Gud att vi bor där vi bor och förstår att använda det bästa vi har!!

Må så grankott!!

Svar: Åh så härligt du beskriver kovägen, nästan så jag med känner dofterna... Underbart! Tänk så lyckligt lottad man är som har sådana minnen att drömma sig tillbaka till där man kan förnimma dofter och känslor! Behövs i dag då det är grått ute, fast "regning höst och multna löv" har sin tjusning det med ;-D KRAMAR!
Therese Bjärstig

2014-10-06 @ 18:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: