På tur med trollungarna

 
 
Efter att ha kalasat och ätit tårta och firat
ett födelsedagsbarn på 12:an, bestämde
jag mig för att ta en promenad till
skogen med barnen.
 
Som bonus fick jag med mig två till
små trollungar från 9:an :-)
 
 
 
 
 
Jag behövde röra på mig för att "reka till"
ryggen som gjort ovanligt ont på sistone,
och barnen behövde få lite utlopp för
äventyrs- och upptäckarlusten!
 
Ni anar inte hur många frågor som
fyra trollungar levererar...
 
Jag hade fullt upp med att svara på
frågor om allt i från svampar, fåglar,
kottar, tomtar, älgar, troll och vad
näbbmöss äter.
 
 
 
 
 
 
Barnen hittade nämligen en död liten
näbbmus utmed elljusspåret som vi
"begravde".
 
De hittade även en kastad ölburk som de
blev väldigt upprörda över att någon kastat
i naturen utan att ta med hem!
 
Kloka ungar <3
 
 
 
 
 
De hittade också en början till ett
litet gryt och en tappat toppluva.
 
Kunde det vara en tomte som tappat
den grå luvan?!
 
Nej, barnen trodde det var en
farbror utan hår som åkt skidor som
tappat den... ;-)
 
Runt elljusspåret finns det även skyltar
som beskriver skogen/träden, faunan,
fåglar, däggdjuren etc. i närområdet.
 
Det är informationsmaterial som
jag inte tagit mig tid att läsa innan men
som jag nu på barnens begäran läste.
 
Det blev nästan ett litet "studiebesök"
i skogen. Barnen både lekte och lärde!
 
 
 
 
 
Och så här fina var trollungarna med sina
mustascher av hänglav!
 
Sedan började det så smått regna,
men barnen ville inte gå hem...
 
Som tur var fick jag hjälp av en björn som
röt högt och läskigt för att få fart på barnen som
då mer än villigt följde med mig hem ;-)
 
Luran berättade dock för de andra barnen att
det nog ändå var mamma och inte en
björn som hade skrämt dem.
 
Fast för att behålla spänningen avslutade
hon med ett "men man vet ju aldrig..."
och gav mig en blinkning i smyg.
 
Härliga unge!
 
 
 
 



Åsa säger

Fina bilder :)

Skogen är en evig källa till upptäckt.

Tråkigt med Din onda rygg :( jag hoppas det blev bättre efter promenaden.

Mycket döda näbbmöss nu, ser nån död mus varje dag vi går vår promenad efter elljusspåret.
Känns som om det är gott om möss då vår fru katt kommer hem med fångst ett par gånger varje dag, hon har det dåliga smaken att äta den på trappsteget in så vi får passa oss då vi går ut så vi inte kliver i några rester av mus inälvor.

Kram

2014-09-21 @ 14:58:31
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Znogge säger

Vilken trevlig och lärorik dag i skogen :-) En spännande miljö när man har rätt glasögon på sig!

Kram

2014-09-21 @ 17:31:16
URL: http://znogge.wordpress.com/
Linda / CandyGirl säger

Vilken härlig dag.. här blev det PLÖTSLIGT höst. Graderna föll massor på bara några minuter och har sedan legat stadigt på bara 7-8... brrr...

Nu är det slut på t-shirtdagar!

2014-09-21 @ 18:14:17
URL: http://www.candygirl.nu/
Johanna - Mamma till Leija säger

Härlig med ett studiebesök i skogen. Där finns ju massor att titta på! :) Haha, roliga Luran! :) Kram

2014-09-21 @ 20:28:51
URL: http://skuggis.wordpress.com
Åsa säger

Minusgrader, ruggigt å blött. Ogillar.

Studsmattan får vänta till nästa helg, igår var husvagnar prio 1 liksom sådant som låg ute... ifall det blir snö. Husvagnarna ska ju 'kallställas' så de inte fryser sönder under vinter.

Idag blir det Lycksele, Sjukhus, Röntgen av magen.
Känns väl lite så där... finns en oro att något är fel.

Elin utedag i skogen, hon är packad :)

Kram

2014-09-22 @ 07:27:14
URL: http://naltabblovers.blogspot.se
Susan säger

Åhhhh så himla mysigt du hade det i skogen med barnen=) Kul med alla deras frågor=)

Kramar

2014-09-22 @ 08:59:05
URL: http://susan.itelit.com
Ing-Britt säger

hej söta du!
Vilken härlig helg du verkar ha haft. Att få vara med ett gäng frågvisa ungar kan verkligen få en att upptäcka saker man annars aldrig skulle vare sig se eller fundera över. Skönt även att strunta i alla måsten ibland och bara ta en slappardag.
Här har vi rensat källaren hela helgen och ska fortsätta med det i veckan, vi får nog ihop minst tre släpkärror så det blev en ordentlig rensning där det mesta fått följa med....fattar inte hur mycket utrymme vi har igentligen. 80 kvadrat källare som msn knappt kommit fram i....
Idag ska jag jobba men först är det ett möte så det blir 11h på jobbet första dagen efter en veckas sjukdom...kanske inte det bästa men jag har ju inte så mycket att välja på.
Så häftiga dom är de där godispizzorna. Kan tro att Bogge gärna hade fått en till sån igår istället för hämtpizzan.
Ha nu en riktigt fin start på veckan och ta hand om dig.
Kram Ing-Britt

2014-09-22 @ 10:10:08
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Jenni säger

Härligt att gå i skogen! Man tankar verkligen energi, och vill barnen gå med en blir man ju glad :)
Björnen däremot lät ju inte så rolig ;)

Den där pizzan såg god ut! Var den stor eller var det en sån där minipizza, i samma storlek som det finns de där godishamburgarna?

Ha en fin dag
KRAM

2014-09-22 @ 14:33:44
URL: http://sananaolillebror.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: