Vaka på bäver

 
 
 
Efter att ha landat här hemma och
ätit mig nöjd och belåten av den italienska
buffen på hotellet så åkte jag iväg för att
vaka på bäver.
 
 
 
 
 
 
Och nog hade bävern varit aktiv alltid!
 
Jag förstår att den går hårt åt
Christins blommor om den gnager
så här på björkarna...
 
 
 
 
 
 
Med mig hade jag grannen, 
och drygt två timmars tystnad oss
emellan är nog utan tveka rekord ;-p
 
Vi satt rätt i vind och var tysta som 
möss (och en skogsmus gjorde oss
faktiskt sällskap en stund!).
 
Men någon bäver fick jag inte skjuta,
vi såg inte det minsta livstecken.
 
 
 
 
 
 
Till slut började det bli för mörkt
för att se något, och vi frös rätt rejält.
 
Så då gav vi upp för ikväll.
 
Men jag hoppas på att få revanch
lite längre fram då man får jaga bäver
ända fram till 15 maj.
 
 



Lena i Wales säger

Det är otrolig vad de kan gnaga och fälla hela träd!
Tyst med en vän i två timmar, hur skulle jag klara det!?!
Ha en trevlig helg!

2015-04-25 @ 07:58:40
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Britt säger

Bäverjakt är nog spännande men också en svår jakt på dessa skygga djur.Man vet var de är men man ser ingen.Kommer ihåg när min son sköt sin första bäver.Då skulle han ha kvar kraniet, så skallen skulle kokas i vårat kök.Vilken stank tyckte jag och allt petande av kokt bäverkött.Några år senare så rökte han bäverkött och bjöd oss på,men tyvärr jag kunde inte tycka om det.Kände lukten och såg två stor framtänder i smaken...Är nog lite kräsmagad som vi säger.Bättre tur på bäverjakten nästa gång.Kram

Svar: Ja att jaga bäver är svårt då de är så ljud/vibrationskänsliga + bra luktsinne... Men spännande! Min första bäver flådde jag och skulle spara skinnet, men min mamma kastade det då det luktade.... Men skjuter jag nu skulle jag nog ta och testa och röka, eller göra en gryta, har fått tips på ett gott recept :-) Önskar dig en fortsatt fin vecka! KRAMAR I massor!
Therese Bjärstig

2015-04-25 @ 09:18:05
åsa i åsele säger

Vad gör Du med bävern efter Du skjutit?
Tänker å tycker som Britt här i kommentaren ovanför.
För min del - med min rått fobi - är bäver en stor råtta.

kram

2015-04-25 @ 10:37:31
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Christin säger

Varma hälsningar ifrån Tjärnmyra!! Du får vara där så mycket du bara orkar, vi kanske ska ha en nyckel hängandes så att du/ni kan värma er ibland. Men vad jag förstår så har Herr Bäver en enorm hörsel så det gäller väl att vara alldeles stilla.
Vi får kanske ta dit Lasse med grävare för att komma åt den nya bostaden under Kullerbacken!! Det vore väl något det.....
Jag och hundarna har varit en sväng till Jämtland och det var så tyst och stilla och mycket skönt. Verkar som att det blir en fin dag idag så det gäller att njuta av den.

Kramar!!

Svar: Jag kommer definitivt fler ggr, såg bla bäverns hål där den kommer upp... men brukar vara mer lättjagad då isen släpper kanterna från tjärnen, så i slutet av veckan kommer jag gärna igen å vakar (om inte pappa hinner före, för nu blev han stressad att jag skulle skjuta den före ;-P)Och sant, bävern har enormt bra luktsinne och hörsel (eller känner snarare av vibrationer i mark/vatten) synen är det däremot sämre med, så det är tur då jag nästa gång ska bylsa på mig mer kläder, så att jag inte fryser! Behöver ju inte vara kamouflerad då den ändå ser så kasst ;-) Massa kramar!
Therese Bjärstig

2015-04-25 @ 10:46:43
ansepanse säger

:) jag vet inte om jag kunnat hålla mig tyst så länge :) inte när man sitter tillsammans med någon
önskar er alla en fin helg
massor av kramar <3

2015-04-25 @ 10:57:31
URL: http://kinaguld.blogg.se
Johanna Marie.se säger

Åh, men ni fick komma bort lite iaf :)

2015-04-25 @ 12:13:54
URL: http://johannamarie.se
Ing-Britt säger

Hej finaste!
Aldrig att jag skulle kunna sitta vare sig still eller tyst i två timmar!! Är nog tur att du inte har mig med på någon jakt ;). Trokigt efter den uppoffringen att ni inte fick ens en skymt av bävern.
Iår är iaf första året på länge som inte den besvärliga bävern fällit några träd ute vid vår stuga....tror de har skutit av stammen en del.
Ha nu en skön lördag, kram Ing-Britt

2015-04-25 @ 12:29:51
URL: http://hemodrommar.blogspot.com
Life of Johanna säger

Hoppas du får tag i bävern!

2015-04-25 @ 17:59:59
URL: http://lifeofjohanna.se
Znogge säger

Jag skulle gärna se den men jaga, nej.

Kram och god kväll!

2015-04-25 @ 23:54:14
URL: http://znogge.wordpress.com/
Fia fiasdrommar.blogg.se säger

Wow sitta still så länge och vakta bara det är ju super bra.
Jag blir riktigt imponerad.
(Kanske för att jag inte är så bra på de själv )
Önskar dig en riktigt fin dag.
Kram

2015-04-26 @ 07:15:37
Susan säger

Oj...jag hade aldrig klarat av sitta still och tyst så länge ;)

Får hoppas att ni ser bäver nästa gång=)

Kramar

2015-04-26 @ 08:43:58
URL: http://susan.itelit.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: