Lyckas jag?

 
 
 
Jag har försökt förr, men det slutade 
med att jag köpte ett fejk på Ikea...
 
Att hålla ett olivträd vid liv var svårare
än jag trodde, så nu har jag kanske 
tagit mig vatten över huvudet 
då jag försöker mig på att
hålla fyra vid liv?! 
 
 
 
 
 
 
 Så har ni kloka läsare några tips
på hur man på bästa sätt vårdar olivträd,
dela mer än gärna med er!
 
Jag är nöjd om jag lyckad hålla ett eller
ett par av dem vid liv hela sommaren ;-p
 
Men jag tänkte mig att de skulle trivas 
i uterummet och/eller på altan?
 
I övrigt tänker jag nog bara satsa
på kryddväxter och någon enstaka
blomma.
 
Bara att inse sina begränsningar. 
 
Att binda upp sig med vattning, 
eller snarare att komma ihåg att
vattna är inte riktigt min grej...
 
 



Alexandra - Pysselmaniker säger

Wow! Fyra stycken, det var inte dåligt. Grannen har ett jättefint träd, men i år tror jag de råkade ställa ut det lite för tidigt för nu har den tappat jättemånga blad :( Hoppas du lyckas med dina!

2015-05-24 @ 09:31:21
URL: http://pysselmani.se
åsa i åsele säger

wow :) Lycka till :) spänningen blir olidlig, kommer Du att få dem överleva fram till älgjakten tro ;-)
Nä men Du, Du kan ju ha tur å med lite skicklighet så...

Dahlior och Lavendel + ev hallonbuskar tror jag vi ska köpa i år... jag ska kolla i Vilhelmina på tisdag, sedan blir det en tur till Genbäcks.

kram

2015-05-24 @ 09:42:26
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Carolina säger

Har NOLL erfarenhet av olivträd så jag kan inte ge dig några tips! De är ju jättefina!

2015-05-24 @ 09:56:26
URL: http://carpia.blogg.se
Angelica säger

Det bästa är att doppvattna ca 1 gång/vecka med citrusnäring så klarar de sig fint. Klipp även grenarna så de inte blir så yviga. Man kan klippa flera gånger under säsongen. På vintern förvaras svalt. Lycka till. 😃

Svar: Ska spana efter citrusnäring och se om det hjälper, just nu så tvivlar jag på att de överlever till midsommar ;-P Men ska ut å klippa bort det torra/döda så kanske det tar sig! :-)
Therese Bjärstig

2015-05-25 @ 10:47:07
Christin säger

Tjena! Så spännande!!!! Har du funderat på självbevattande krukor..... och mycket större än vad du nu har så att rötterna får plats. Du får kolla på Blomsterlandet vad dom har och där får du säkert även andra råd för att de ska överleva vintern.
Sen finns det ju möjligheter att bädda in dom i tidningar och mattor och sätta dom i lådor och att de då kan överleva vintern också. De får ju inte frysa ihop i krukorna men de klarar säkert svalt och kanske de även behöver lite ljus.....Du kanske ska prata med Mariana hon har ju olivträd. De kanske klarar sej om du har svalt i källaren och extraljus där.
Det är ju synd om de inte överlever vintern för de lär bli allt finare med åren.

Ha det mysigt i Björkarnas stad!!

Svar: Självbevattnande krukor - vilken bra idé! Det ska jag slå till på om jag hinner innan de dör ;-P Skulle ha varit in på Blomsterlandet, men får göra det nästa gång jag åker ner i juni istället... Hoppas du njutit av dagen, så härligt med SOL efter ett par dagar med allt för mycket regn. KRAMAR!
Therese Bjärstig

2015-05-25 @ 11:01:57
ansepanse säger

olivträd har jag aldrig vågat ens tanken på att testa, så nej, jag har inte några goda råd men håller tummarna för att du ska lyckas bra med dina
massor av kramar <3

2015-05-25 @ 19:21:33
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: