Glad älg och rent samvete

 
 
 
I går kväll tog jag reda på
älgköttet från förra helgens jakt.
 
Men först idag malde jag köttfärsen
då kropp och knopp sa ifrån igår.
 
Så nu börjar frysen äntligen vara
så där knökfull som jag vill ha den!
 
 
 
 
 
 
Lita av den nymalda och färska 
färsen ska senare idag få bli ett
gäng goda älgfärsbiffar.
 
Känns fint att bjuda familjen 
på lokalproducerad och ekologisk
mat. För trots senaste tidens larm
om viltkött och kött i allmänhet,
så äter jag med glädje viltkött.
 
(Jag är övertygad att alla hel och halv
fabrikat och tillsatser i köpematen är
betydligt farligare...)
 
Älgkött har 0 tillsatser, djuret har aldrig
medicinerats eller utsatts för dålig
djurhållining/transport innan slakt.
 
Både etiskt och moraliskt,
och inte minst miljömässigt så
känns mitt samvete rent.
 
Jag är en stolt jägare!
 
Håller dessutom med barnen att älgen
på fotot ser ut som en rätt glad älg ;-)
 
Ungarna vill nämligen ofta veta vilken
älg deras mat är lagad på och vem som
skjöt älgen i fråga, så idag blir det biff
på "glada älgen" tack vare Järka!
 
 



Jessica Högberg säger

Underbart. Tror precis som du att det är det hårt processade och tillsattser av alla slag som är farligt...

2015-10-31 @ 14:14:48
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
åsa i åsele säger

Eftersom framförhållning inte ingår i min dna profil blir det älg först i morgon hos oss,
glömde nämligen att ta fram köttet igår å då blir det (h)älg-middag först i morgon :)

Tror att viltkött vanligtvis är bäst,
dock gillar jag kyckling & lax å väljer vanligtvis det, skulle lätt kunna bli "fågel & fisk-tarian".

Trist för Luran att premierna för dålig kvalité.
Dåligt av förlaget att skicka "presenter" till barnen som inte fungerar, är hela.

kram

2015-10-31 @ 14:23:47
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Carolina säger

Håller med helt klart! Det är skillnad på kött och kött!

2015-10-31 @ 15:02:56
URL: http://carpia.blogg.se
ansepanse säger

jag håller med om att det är skillnad på kött och kött men jag kommer i fortsättningen bara äta fisk och fågel, jag är av den rädda sorten som oroar mig
nu har jag återigen fått regnbågsinflammation, det är bara två veckor sedan jag avslutade förra behandlingen, jag blev så ledsen att jag till och med grät en skvätt
Sluggo har fått artros i ena frambenet, nu har jag beställt glukosamin och msm, laxolja ger jag redan på Sluggo och Nemo, vi får hoppas att han blir bättre av det
önskar er en mysig kväll - kramar <3

2015-10-31 @ 19:42:19
URL: http://kinaguld.blogg.se
Cecilia RockBabe Kärvegård säger

Vad gott med älgkött och skönt att ha frysen full.

You Rock!!!

2015-10-31 @ 20:46:32
URL: http://klokegard.se/blogg
Znogge säger

Jag skulle själv aldrig kunna skjuta ett djur. Det finns inte på kartan. Sedan vet jag att det är dubbelmoral med tanke på att jag äter kött och den djurhantering vi har i Sverige...

Kram

2015-11-01 @ 11:46:24
URL: http://znogge.wordpress.com/
Britt säger

Ja visst är vi "rika" som har älgkött från glada älgar.Jag har en dotter som är handikappad och hon bor i egen lägenhet.Men på fritiden samlas de på "längtan" och äter mat och umgås.Igår fick de älgkött av oss så jag hoppas att tillagar något gott och att de blir några mysiga middagar...
Visst kan man bli förb... när inte barnen får saker som fungerar när de har kämpat och sålt tidningar..
Här nere har vi en underbar höstdag,soligt och+15,6 ute.Har varit ute och promenerat med hunden så skönt.Ha en skön söndag.Kram

Svar: Åh, jag hoppas verkligen att de snodde ihop något gott av köttet de fick av er <3 Lät som ett mysigt sätt för dem att umgås på! Och ja, för att vara november så är vädret upp och ner, även tvåsiffrigt ute här, så snön försvann för fort om du frågar barnen. Men tids nog kommer den å man svär över att behöva skotta ;-P Hoppas så det går bra för dig och att du snart får op, kan inte släppa tanken på att du ska tvingas söka jobb på halvtid medans.. KRAMAR <3
Therese Bjärstig

2015-11-01 @ 11:59:03
Johanna - Mamma till Leija säger

Älg & annat jagat kött är sååå gott!

2015-11-01 @ 20:50:54
URL: http://skuggis.wordpress.com
Miranda säger

Skogologiskt är bara bäst, så äre! Fina ni blev i håret!!!!!
Ha en fin kväll!!!

2015-11-03 @ 14:19:02
URL: http://www.nogg.se/fjellripa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: