Bamseland m.m.

 
 
 
Vi började dagen på Kolmården med
att se föreställningen Bamse och
tårttjuven.
 
 
 
 
 
 
Bogge var helt inne i föreställningen,
medan Luran var lite mindre intresserad...
 
 
 
 
 
 
Senare passade vi på att åka de olika
karusellerna medan föreställningen
gick, då köerna då var minimala.
 
 
 
 
 
 
Lunch intogs givetvis i Farmors kök,
Bogge har länge pratat om att äta hennes
pannkakor. Barnen åt pannkakor medan 
jag och maken åt Farmors köttbullar 
som även de var överraskande 
goda faktiskt!
 
 
 
 
 
 
Vi tog oss god tid i Bamselandet 
där barnen åkte alla attraktioner och
kikade i Bamses hus.
 
Det var inga köer att tala om förutom
till Godiståget, där fick vi köa över
en halvtimme...
 
Givet var det Lurans favorit och
det var lite surt då vi inte orkade
köa för att åka den fler ggr :-(
 
 
 
 
 
 
Bamselandet var toppen, barnen var 
i precis rätt ålder för att uppskatta
det (betydligt lämpligare än vad 
Liseberg var ifjol).
 
De spelade även på Krösus lyckohjul,
och köpte med sig burkar med 
Dunderhonung fyllda med godis :-)
 
 
 
 
 
Givetvis tittade vi även på alla 
djuren och hade tur att komma
då järvarna fick mat.
 
Vi hade tur att inte heller behöva
köa så länge till linbanan, men då jag
är sjukt höjdrädd så har jag inga
bilder från den turen...
 
Hade fullt upp att hålla i mig,
men måste säga att jag uppskattade
turen enormt då man kom så nära
och såg djuren på ett helt annat sätt.
 
Björnarna, strutsarna och
girafferna var nog favoriterna.
 
Vi hann även med att se delfinshowen
och den var verkligen mäktig även om
jag innerst inne inte tycker om att
se djur i fångenskap...
 
 
 
 
 
Eftet en fullspäckad första dag så
var det verkligen skönt att checka in
på Vildmarkshotellet.
 
Barnen käkade Bamsebuffe 
som de tyckte var toppen, medan
jag och maken avnjöt en trerätters.
 
Där var förrätten min favorit,
en lättrökt råbiff.
 
 
 
 
Själva hotellrummet och frukosten
var inget märkvärdigt, snarare en 
liten besvikelse...
 
Men vi var trötta och somnade ovaggade,
vilket gjorde att vi hängde på låset då 
frukosten serverades och hann sedan gå
ner på African SPA och bad nere på
hotellet där vi badade och bubblade
i ett par timmar.
 
Vi var i princip nästan ensamma
och hade super skoj :-)
 
 
 
 
 
 
Spelrum, lekrum, pysselrum och
biorummet fick också besök av
barnen.
 
Luran slog till och fick sig en 
ansiksmålning innan vi checkade 
ut från hotellet.
 
 
 
 
 
Dag två inleddes på tropikhuset som
öppnade lite tidigare än Kolmården.
 
 
 
 
 
 
Bogge älskar att titta på farliga
och konstiga djur :-)
 
 
 
 
 
 
Då vi var där då de öppnade
fick vi se när flera av djuren 
matades.
 
 
 
 
 
 
Alltifrån ödlor, ormar och spindlar 
fick sig syrsor, möss, marsvin och
spädgrisar till mat.
 
 
 
 
 
Själv gillar jag nog fiskarna mest.
 
Vi klappade alla rockorna och jag 
blev även äten på av små doktors-
fiskar innan vi gick vidare mot 
Kolmården.
 
Barnen fick köra repris på sådant
de ville i Bamseland och lagom
till lunch var de nöjda.
 
 
 
 
 
 
Då åkte vi till Söderköping och
testade de omtalade glassarna på
Smultronstället.
 
 
 
 
 
 
Wow. Jättestora glassar, när vi
var mätta så syntes det knappt att
vi ätit... Och det är nog första och
enda gången familjen käkar glass
för 500 pix på ett bräde ;-p
 
 
 
 
 
 
Mätta och belåtna åkte vi sedan
vidare då vi lovat barnen att få 
shoppa loss i en leksaksaffär
innan vi åkte hemåt.
 
 
 
 
 
 
Själv köpte jag mig en ny 
cykelhjälm så nu är jag rustad igen!
 
På det hela taget en riktigt bra 
minisemester, men som alltid lika
skönt att komma hem.
 
 
 
 



Cissi säger

Vilket roligt äventyr ni har varit med om :)

2016-07-07 @ 12:47:00
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
åsa i åsele säger

Blir förvånad och förskräckt ;-) över både glassarnas storlek å pris :)

Låter ju som om Ni haft det toppen, kram

2016-07-07 @ 13:03:09
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Johanna - Livet vid havet säger

Så himla mysigt ni har det! Den glassbaren är fantastisk 😋 Kram

2016-07-07 @ 13:32:24
Sarah säger

Va kul o va på Kolmården o Smultronstället :)

2016-07-07 @ 13:46:27
URL: http://CheerSarah.devote.se
Linda/Candygirl säger

Men det låter ju toppen. Har aldrig varit till Kolmården, tyvärr.
Men jösses vilka glassar.. och vilket pris på dom. Dom smakade väl lika bra som dom ser ut att göra?

Välkommen hem. Hoppas du får fint väder på resten av din ledighet.

2016-07-08 @ 00:10:43
URL: http://www.candygirl.nu/
Marie säger

Härliga semesterbilder, de glassarna får man njuta i andakt ;)

Svar: Ja verkligen, stoooora, goda men både lång väntan i kö och så dyra, så det var nog en engångsföreteelse... Sommar kramar!!!
Therese Bjärstig

2016-07-08 @ 13:22:07
URL: http://https://scrapbloggen.wordpress.com/
znogge säger

Vilken härlig dag på alla vis! Dessutom så såg maten väldigt got ut. Synd bara att frukosten var en besvikelse.

2016-07-08 @ 21:31:15
URL: http://znogge.wordpress.com
christin säger

Herregud så mycket ni har gjort på kort tid! Att ungarna orkar det kan jag förstå men gör du det?

Den 23/7 får ni komma till BYN och titta på gambilar och gamskotrar och fika gott....

Svar: Ha ha näe man behöver Stughäng efter den där semestern kan jag lova... Och är det väder så åker nog jag å barnen hem till byn den 23:dje :-) så då ses vi kanske! Kram
Therese Bjärstig

2016-07-09 @ 10:56:02
Lena i Wales säger

Vilken härlig resa!
Bamse är så underbar. Mina barn älskade honom och nu börjar mitt barnbarn också göra det.
Vilka glassar!!! Där skulle jag velat vara med. Har varit där en gång, men det är säkert tio år sedan nu.

2016-07-10 @ 08:39:44
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Erica AKA Tomtens Dotter säger

Smultronstället är häftigt. Men jag vet inte. Själva glassen är ju vanlig tråkig glass... men det är ändå en upplevelse :-)

2016-07-11 @ 18:45:56
URL: http://tomtensdotter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: