Politik

 
 
 
Politik ÄR skoj, 
det är i alla fall ett av de få tillfällen
jag fortfarande hör till kategorin
"ungdom" - tack MEW!
 
Skämt å sido så vore drömmen
om fler engagerar sig politiskt.
 
Det behövs en mångfald i 
politiken, fler yngre, kvinnor och
etniska tillhörigheter skulle berika
och tillföra debatten massor.
 
(Det går inte att blunda för att det
nu är ett gäng äldre herrar som 
håller i taktpinnen...)
 
Har man åsikter, brinner för en
sakfråga eller vill påverka/förändra
lovar jag att samtliga partier i 
Dorotea välkomnar engagemanget!
 
ALLA behövs, för ju fler som tänker till
desto bättre beslut borde det bli?!
 
Trenden med att allt fler lokalpolitiker
hoppar av sina mandat och att 
partier tappar medlemmar är en 
viktig signal att ta på allvar.
 
Ska det vara en vital demokrati
så behövs du och jag, han
och hon, den och den.
 
Här blir det viktigt med respekt.
 
Olika partier, olika ideologier och
olika målsättningar, men samma 
demokratiska ramar att förhålla
oss till och värna.
 
Politikerförakt och svågerpolitik gör att
man lätt glömmer att folk dör i sin kamp
för demokrati på andra håll i världen.
 
Svikande skatteunderlag, budget,
prioriteringar och nedskärningar
i all ära, det är vägen frammåt och
visionen för framtiden som är
det viktiga.
 
En kommun som värnar sina
anställda, ger barn och ungdomar
en trygg och bra start i livet, 
tar hand om sina äldre och ser
till att företagare har samma
villkor och möjligheter är 
viktigt för mig.
 
Jag vill inte se en kommunal verksamhet
som är onödigt kostsam och ineffektiv,
eller tjänstetillsättningar som inte är
utlysta eller tillsatta utifrån kompetens.
 
Att beslut fattas först när det finns 
ordentliga underlag/beredningar att
ta ställning till som visar på möjliga 
effekter ska vara en självklarhet,
liksom att besluten sedan verkställs
och följs upp i verksamheterna.
 
Sedan har vi som politiker en viktig
roll i att informera och kommunicera
beslut så att de sätts i ett sammanhang
och blir förståeliga för gemene man.
 
Det jobbar jag själv på, liksom att
besöka verksamheter inom ramen
för "mitt" och KUNs område.
 
Tyvärr så brukar denna typ av
aktiviteter korrelera starkt med valår,
men enligt mig så är det viktiga vad
som sker däremellan...
 
 Vill man inte, vågar inte, orkar inte
engagera sig själv så kan man kanske
skriva ett medborgarförslag kring något
som engagerar, eller så pratar man med
någon som är politiskt aktiv och skickar
med tanken/frågan med dem.
 
Alla kan. Alla behövs. Du med!
 
 
 



Marianne säger

Väldigt bra skrivet Therese!!
Hoppas ditt partis nuvarande styrande har vett att släppa fram dej (och själva ta ett stort kliv bakåt!) nytt friskt blod, BORT med de gamla och IN med det nya! Dorotea och hela inlandet behöver se fler "unga" i politiken och jag vet att det absolut bara kan bli bättre! Ser fram emot att ses i politiken i framtiden :)

Svar: Ja jag hoppas det sker en föryngring i samtliga partier, och att de äldre kliver åt sidan men agerar som kloka mentorer till dem som orkar, vill och vågar ta sig an politiska uppdrag! Och i en så liten kommun som vår så tycker jag att det viktiga är att basverksamheterna fungerar och att man är pragmatisk och samarbetar över partigränserna för att få en långsiktig hållbarhet och lösning på de problem som finns - så jag hoppas verkligen vi får anledning att mötas i politiken framöver! :-)
Therese Bjärstig

2017-04-21 @ 08:23:55
ajlimullersandvik.blogg.se säger

jag håller med, det är viktigt med delaktighet och kunskap och engagemang :)

2017-04-21 @ 10:24:17
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
ansepanse säger

jo det är viktigt, det är ju det som är demokrati, det som skrämmer mig är att allt fler unga struntar i att gå till vallokalerna, det urgröper ju själva demokratin, alla behövs, så är det
kramar <3

2017-04-21 @ 13:09:13
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: