Känslan

 
 
Den bästa stresshantering som
finns är att ge sig ut i naturen.
 
Jag älskar att gå i skog och mark, 
men uppskattar dock även fjäll och
hav/skärgård - de har alla sin tjusning!
 
För någon annan är det kanske de
öppna odlade slätterna eller rent av en
anlagd park som ger denna frid och ro.
 
Att visuellt se och njuta av ett landskap
är en sak, liksom att lyssna till vinden, 
vågorna, löven som prasslar, regnet 
som smattrar, fåglar som kvittrar eller
enbart ta in tystnaden.
 
Men det jag njuter allra mest av
är att dofta, smaka och känna väder,
naturtyper och årstidsväxlingar.
 
Man kan dofta varm sommar, 
eller när snön är på intåg, för att
inte tala om den där kalla klara 
luften som kännetecknar hösten,
eller den där jordiga hundbajs-
doften om våren...
 
Jag älskar även doften av solvarm
barrskog, eller skir grönskande 
lövskog. En myrmark har sin speciella
doft liksom om man står vid havet 
och känner tång och salt i näsan.
 
Man kan följa årstidsväxlingarna
i de olika habitaten beroende på 
vad det är som växer/blommar 
eller häckar/brunstar osv. 
 
Det är för mig en liten sport att
försöka härleda dofterna till sitt 
specifika ursprung.
 
 
 
 
Tar man det ett steg längre så
kan man smaka på och förnimma
dimman eller regnet, de salta
vindarna vid havet om man ger
sig hän och öppnar munnen.
 
I Norrland kan man dock även
få smaka på myggorna då...
 
För att inte tala om känslan, 
att känna solens strålar mot kinden,
eller hur vinden rufsar dig ihåret,
den bitande kylan i tårna eller
regnet som dränker dig från
topp till tå.
 
Aldrig är jag så levande och njuter
som när jag med alla mina sinnen tar
in och njuter av väder, naturtyper och
årstidsväxlingar. Det är mindfulness
at it best och min form av ultimat
stresshantering.
 
Tack Moder Jord 💚
 
 



Netti Starby säger

Att vara ute i naturen är verkligen terapi för själen! :-D Kramis

2017-08-17 @ 19:37:19
URL: http://nettistarby.blogg.se/
znogge säger

En lisa för själen helt enkelt!

Kram

2017-08-17 @ 20:04:03
URL: http://znogge.wordpress.com
Camilla säger

Naturen är underbar. Jag var ut och traskade i skogen igår. Det hade regnat en del under dagen men solen sken när jag åkte ut. Att se solens strålar lysa genom regndiset, att känna den varma och blöta skogsdoften och dessa känslorna är så energiladdande.

Din översta bild är fantastisk, tänk dig en förstoring på den. :)

Kram

Svar: Åh, ja nu när du skriver det så ja, en sådan canvas skulle bli läcker - tack för tips!!!
Therese Bjärstig

2017-08-17 @ 21:52:33
åsa i åsele säger

Tycker Du beskriver känslan så himla bra.

Träffade en bekant på ICA igår å vi kom överens om att nu luktade det höst :)

kram

2017-08-17 @ 22:58:30
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Marie Svensson säger

"Min" by heter Salstad, det kommer av att någon liknade platsen som "den himmelska salen". När man kör in mot byn öppnar sig landskapet och det är fält som breder ut sig ner mot Vänern, ingen skog. Älskar att följa årstiderna på fälten, se hur bönderna sår och skördar. Och som nu när vetet står och knäpper och talar om att det är moget. Tröskorna kör dygnet runt, lass efter lass passerar ner mot den stora torken som är vår närmsta granne. Skogen gillar jag också förstås, men det öppna landskapet, ängarna och fälten är favoriten :-)

Svar: Ja, slätter och fjäll, liksom havet tycker jag är mäktiga, men skogen är nog närmst hjärtat, antagligen för att man växt upp så... Hoppas allt är fint, här är nu en synnerligen regnig älgjaktsecka över och den går till historien som den sämsta jag någonsin varit med om :-/ Kram!
Therese Bjärstig

2017-08-18 @ 07:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: