Skolfoto - bu eller bä?

 
 
Årets skolfoton på mina
fina ungar blev riktigt bra.
 
Men jag vet att kvalitén varierar
och att vissa år har många föräldrar
varit missnöjda.
 
Och med tanke på priset så 
förväntar man sig ju toppen foton.
 
I år valde jag bort de stora
förstoringarna och alla småfoton 
och tog bara dessa i mellan storlek,
men trots det blev det nästan lika
kostsamt som om jag köpt alla
foton?! En konstig ekvation.
 
Jag tänker framförallt på dem som 
har många barn, då blir det ju
hutlöst dyrt.
 
Varför inte få mixa 
och matcha foton för samtliga
barn i ett paket kan man tycka?
 
Jag vet att vissa skolor tagit bort
skolfoto då det stjäl undervisningstid
och även är dyrt.
 
Medan andra skolor menar att
det är ett tillfälle för alla att få ta
ett porträttfoto...
 
Är detta förlegat i vår digitala
värld då de flesta dokumenterar
sina barn med kameror/mobil?
 
Egentligen kan jag nog tycka
att det hade räckt med ett klassfoto
till skolkatalogen, då det är ett minne
som iaf jag ännu har kvar sedan 
min egen skoltid.
 
 



Znogge säger

Personligen så tycker jag att det är en smula förlegat och att det hade räckt med ett klassfoto. Korten är dyra, företagen slipper dryga lokalkostnader och är i princip garanterade kunder år efter år.

Men det hindrade inte att bilderna på barnen verkligen blev bra i år!

kram

2017-10-23 @ 14:30:09
URL: http://znogge.wordpress.com/
åsa i åsele säger

Här tar skolan inga foton, tyvärr, då jag tycker det vore kul med klasskort.

Dina ungar blev väldans fina <3

Jag hör av mig innan måndag så Du vet hur det blir,
men tanken är att jag kommer nån gång mitt på dan.

kram

2017-10-23 @ 21:09:34
URL: http://naltanorrland.blogspot.se
Frida - Vita Villan säger

Såå fina bilder! Jag tycker nog ändå att det är lite kul med skolfoto. Även om det är hutlöst dyrt. Köper endast ett ark med 4 likadana bilder, Så vi kan ge till farmor, farfar och mormor. Även om jag fotar mycket själv, så gillar jag att de porträttfotas av någon annan. :)
Kramar!

2017-10-23 @ 21:41:04
URL: http://nouw.com/vitavillan
Popprinsessan säger

Jättefina bilder på barnen!
Jag vet inte vad jag tycker.. har inte köpt porträttbilderna de sista åren, utan bara klassfotot och skolkatalogen. Barnen har bytt skola denna terminen till en sprillans ny skola och där har inte tagits några foton alls denna terminen. Just fotokatalogen saknar jag för att kunna identifiera nya kompisar till barnen osv.

Hoppas du har en bra dag!

2017-10-24 @ 10:00:55
URL: http://www.popprinsessan.se
Jenni säger

Tack så mycket! :)

Fina bilder!
Tycker det är jättekonstigt det där med skolfoto. Man kan göra sig en användare på deras hemsida och ha bådas bilder där. Vet inte om det är ändrat nu men vet att ett år skulle jag vara tvungen att betala frakt för bägge paketen då jag ville göra beställning på bilder. Varför man inte kan slå ihop dem som sagt?! Ringde dit men det var tydligen det som gällde?

När man har ett inlogg borde man ju kunna slå ihop paketen och göra som du skriver, plocka ihop ett paket av bägge bilderna? Blir lite upprörd känner jag ;)

Ha en fin dag!
KRam

2017-10-24 @ 10:47:43
ansepanse säger

jag kan bara hålla med när det gäller skolfoton, allt är ju så dyrt och egentligen räcker det med bara gruppfotot, det är ju just ett sådant man har mest glädje av i framtiden
men sedan håller jag med dig om Lurans <3 och Bogges <3 kort foton blev jättelyckade, vackra barn <3
Sv: hälsa Luran <3 att jag väntar utan att oroa mig
massor av kramar till er alla <3

2017-10-24 @ 13:43:53
URL: http://kinaguld.blogg.se
Marie Svensson säger

Fina bilder, men.. jag tycker det är lite förlegat med skolfoton. Vet inte hur många tusenlappar jag har liggande i lådorna?! Tänk vad mycket roligt vi kunnat gjort i stället. Men det dåliga samvetet har gång på gång köpt bilderna, fula eller fina. Och alltid "billigast" att köpa rubbet. Jag blir riktigt upprörd faktiskt. Så det blir BUUU från mig. //Marie

Svar: Sant, så sant... har redan ett par lax inlådorna ;-p hoppas allt är bra med dig och studierna flyter på! Massa kramar 💕
Therese Bjärstig

2017-10-24 @ 14:33:03
Johanna - Livet vid havet säger

Åh, så bra bilder!

Jag köper bara gruppfotot, då det kan vara kul för barnen att veta vem som gick i deras klass & sådär. De enskilda porträtten har alltid varit katastrofala i både färg & ljussättning. Jag tar egna skolfoton hemma i studion istället som blir mycket bättre!

2017-10-24 @ 19:25:13
URL: http://livetvidhavetblogg.wordpress.com
Linda säger

tycker skolkatalogfotot räcker.

2017-10-31 @ 16:58:59
URL: http://www.candygirl.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: