Vi Doroteabor - valtider

 
 
Det drar ihop sig till val,
ett av de mer spännande
valen på många år.
 
Vilka kommer att styra
Sverige de kommande
fyra åren?!
 
DU liksom jag har
lika stor makt att påverka
detta genom att lägga en
röst i det kommande valet.
 
En kollega har skrivit en krönika
om vikten att rösta i VK som ni
hittar HÄR.
 
Jag är själv aktiv i lokalpolitiken
ï DKL och hoppas att många
tar sig tid att rösta (givetvis gärna
på DKL), men än viktigare är att
man gör ett aktivt val och
lägger en röst.
 
Vad DKL står för kan ni
kommunmedborgare läsa i en
tidning som heter Vi Doroteabor
som ska ha gått ut till samtliga
hushåll i kommunen, (men som
tyvärr inte tycks ha gjort det?!).
 
Samtidigt så är det nog
många som likt Thomas Di Leva
har en slinga som går runt i huvudet
som ekar, "Vem ska jag tro på,
tro på, tro på när, tro på när det
är så här..."
 
Det lovas runt i valtider, alla
vill ha mer och bättre av det mesta,
vem vill inte ha en bra skola,
sjukvård, äldreomsorg och
trygghet?!
 
Eller en miljö som vi med stolthelt
kan lämna över till våra barn
och barnbarn, ett stark näringsliv
som genererar skatteintäkter
eller en levande landsbygd?!
 
Det som är viktigare är vad
som måste stryka på foten för
att man ska kunna prioritera
detta, eller vart ökade intäkter
ska komma ifrån...
 
Känner man att man inte vet,
kan eller är osäker så föreslår
jag att ni tar er tid att göra den
lokala valkompassen!
 
Den hittar ni HÄR.
 
Sedan måste man inte vara
ett parti "troget" det finns möjlighet
att rösta på olika partier lokalt,
regionalt och nationellt!
 
Och har man inte förtroende
för ett parti i stort, eller är skeptisk
till partipolitik, ideologier osv. så
kanske det finns en person som
man tycker verkar sund och vettig,
ja, då kan man personrösta.
 
Det jag vill ha sagt är
helt enkelt gå och RÖSTA!
 
Det är en ynnest att leva i en
demokrati och ha denna möjlighet
att vara med och påverka
- långt ifrån en självklarhet i många
länder som har fått kriga i sin
kamp att nå ett mer demokratiskt
och öppet samhälle.
 
Så ryck inte på axlarna och
tänk att "det spelar ändå ingen roll..."
 
Det spelar roll, Du spelar roll, och
Din röst är precis lika viktigt som
Löfvens, Åkessons, Fridolins eller
Lööfs på valdagen! Tänk på det :-)
 
 
 PS. Titta gärna förbi i Valstugorna
på torget och ställ frågor, eller köp
lotter där ni har chans att vinna
DKLs valstuga! :-) DS.
 
 



Linda säger

Tycker det ska bli jättespännande i år. Vi har helt klart för oss vilka som kommer få våra röster, men det är ändå jättekul att lyssna på alla olika partier i debatter och andra program. Och nu börjar även satirprogrammet Svenska Nyheter på svt1 i morgon kväll. Dom brukar vara sååå pricksäkra på att driva med våra politiker och deras beslut. Hoppas det går bra för dig och dina partivänner. Jobbig, men säkert rolig, tid kommande veckan, antar jag.

2018-08-24 @ 09:01:28
URL: http://www.candygirl.nu/
Znogge säger

Jag tycker det är väldigt svårt att välja i år även om jag har en politisk grundsyn. Många partier lovar guld och gröna skogar till skola, vård och omsorg men när valet är över så händer inte så mycket. Nåja, jag har några dagar till att fundera...

Kram och ha en härlig helg!

2018-08-24 @ 11:31:20
URL: http://znogge.wordpress.com/
åsa i åsele säger

Att rösta i kommunvalet är lättare än de övriga... jag har ju viss grundsyn och tänker på ett visst sätt men det är mycket annat som spelar in.

Lycka till.

kram

2018-08-24 @ 13:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: