Årets ”adventstake”

 
 
Varje år brukar jag 
fixa en ny adventstake.
 
Det har varit med 
blockljus, kronljus, värme-
ljus och julgransljus.
 
Och det har varit i 
symaskinslådor, gamla
bakformar, i en gjutjärnspanna,
i vaser, tråg och på brickor.
 
Jag brukar även försöka
följa färg och tema för
just den julen, så det har
varit alltifrån grovsalt, nötter,
kottar, polkagrisar, kuddmossa,
julpumlor, hyachinter och olika
typer av figurer som agerat
bas i arrangemanget. 
 
 
 
 
I år har jag inhandlat
fyra separata ljusstakar
på temat hjort.
 
Tanken var först att 
fästa dem på en gamal
grånad bräda, men jag
har inte hittar någon
lämplig...
 
Så nu står de på rad
på byrån medan jag 
funderar vidare.
 
Sist vi hade temat hjort/
renar så blev adventstaken
 så här: 
 
 
 
 
Dessutom kom maken
hem med ett stort fällhorn
från en ren som jag funderar
att göra något av...
 
Men måste nog konsultera
grannen då som är en fena
på det här med ljusstakar
och kronor av horn :-)
 
Nu mer kaffe i mitt fina
adventskök, för japp, nu
kunde jag inte hålla mig
längre!
 
 



christin säger

Morning! ( jag tänkte säga att tänk om någon tror att du har hjälp av hemtjänsten, när nu staken är uppe, de måste ju hjälpa alla allt eftersom...men jag ids inte säga det 8-) ).

Det jag däremot funderar över är ifall att du verkligen ska behöva göra något mer med din hjortar. De är ju fina i sej och kan ju tänkas "försvinna". Du se du får en att tänka till så här på söndagsmorgonen!! Tur att jag och Moppa har varit ute redan så hjärnan är luftad...En fin morgon igen efter en fin natt med stjärnor och en vacker måne som tänker bli stor.


Ha en fin dag!!!

Svar: Ha ha ja tänk om man hade assistans från hemtjänsten... De hade gärna fått hjälpa till med putsandet! ;-D Men nu är de uppe och jag har nu sett en hel del fönster med stakar och stjärnor på byn som jag vet tillhör en generation utan hemtjänst ;-D Tror vi suktar efter och behöver ljuset, särskilt som vi inte har någon snö som lyser upp. Ha nu en underbar start på veckan <3 KRAM
Therese Bjärstig

2018-11-18 @ 09:37:47
Lena i Wales säger

Oh, vad fint!
Kul idé att byta och ha olika teman olika år.
Jag har inte haft en adventsstake på många år, är aldrig på samma ställe så länge runt jul, tyvärr. Kan sakna det ibland.
Ha en skön söndag!

2018-11-18 @ 13:04:17
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
åsa/nalta norrland säger

Jättefina hjortar och verkligen en adventsljusstake som passar Dig.

Att Du redan nu startat upp julförberedelserna är jag icke förvånad över, jag har under veckan som gått sett julgardiner och ljusstakar tändas i allt fler fönster och på ICA har de plockat fram tomtar å annat juligt.

Ikväll ska jag gå på bio med Elin :)

kram

2018-11-18 @ 13:53:12
Popprinsessan säger

Jättefina hjortljusstakar! Vet inte heller om jag tycker att du måste göra mycket mer.. Tycker att hjortarna kommer till sin rätt så här. Men du har ju liiite tid kvar att fundera :-)
Kram

2018-11-19 @ 09:11:36
URL: http://www.popprinsessan.se
Linda säger

Jättfin. Själv kör jag på en variant där man slipper ha otända ljus framme. Istället fyller jag på med ett nytt ljus varje söndag.

2018-11-22 @ 10:19:47
URL: http://www.candygirl.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: