Glasklart

 
 
Plötsligt såg jag allt
glasklart, bitarna föll på
sin plats och jag kunde
bolla vidare och bocka
av, och sätta punkt.
 
Den känslan!
 
 
 
 
 
 Värt att fira om ni
frågar mig :-)
 
Jag belönade mig
med en tur på Kupan
och Tur och retur där
jag fyndade för de
småpengar jag hade
i jackfickan.
 
Det är en sport att dels se
vad man vill ha i virrvarret
av saker, dels att sedan
maximera de kronor
man har med sig.
 
 
 
 
 
Snaps är något vi sällan
eller aldrig dricker, på sin
höjd till sillen på julen och
midsommar och möjligen
till kräftorna.
 
Förr var allt mycket
mindre, så med dessa
gamla och mycket små
snapsglas i udda
utförande blir snapsen
en fingerborg stor.
 
Lagom om ni frågar mig,
och fint med udda små
glas till dukningen.
 
 
 
 
 
Jag fyndade även små
uppläggningsfat till det
kallskurna på julbordet.
 
Jag hade tidigare ett fint
fat i form av en fisk efter
mormor, men det gick
tyvärr sönder :-(
 
Så jag blev så glad när
jag i dag hittade ett fat
omän inte i form av en fisk,
men väl med en fisk etsad
i botten.
 
Där ska den gravade
och/eller kallrökta fisken
få bo i jul.
 
Och betalar man ynka
5kr per fat så kan man ju
inte annat än jubla!
 
 
 
 
 
Och förutom dessa
glasklara fynd så fick jag
med mig ytterligare ett vitt
granljus, en vit lykta i form av en
snöboll genombruten med stjärnor,
en liten tomte, en ljusstake i form av
en ängel som håller i ett kronljus
och en hel påse med kulor/
pumlor i olika storlekar och blå
nyanser att hänga i granen.
 
Miljösmart och billigt,
för att inte tala om att
man får ett mer personligt
och unik uppsättning julpynt
på detta sätt :-)
 
 
 



Linda/Candygirl säger

Toppen. Härligt med fynd. Alla våra tre granar kommer fram till advent. Sen gäller det att vattna... haha...

2018-11-28 @ 15:15:38
URL: http://www.candygirl.nu
Emma Engström säger

Så roligt med lite fynd! :D

Svar: Ja, rena lyckopillret att komma hem med så mycket fynd för endast lite växelpengar :-D
Therese Bjärstig

2018-11-28 @ 16:03:51
URL: http://nouw.com/emmaengstrom
Znogge säger

Den där känslan är bara så härlig! Grattis dessutom till dina fina fynd. Jag har förstått att man kan hitta mycket på Kupan men den finns tyvärr inte här...

Kram

2018-11-28 @ 16:18:07
URL: http://znogge.wordpress.com/
christin säger

Hej! Jag vill också fira idag!! Vi har gjort adventsfint på Tjärnmyra, eldat lite rat och kört in pannved så att vi klarar oss i vinter. Det firade vi med att äta potatismos och korv innan vi for hem.
Vet du jag/vi använder våra snapsglas till en liten whisky, det blir en lagom pinne.... Det är fint med udda glas och uppläggningsfaten är ju jättebra och fina att ha till allt möjligt gott.
Tänk så fina dagar vi har haft nu en längre tid och skönt när mörkret väller över oss vid 3-tiden redan.
I morgon ska jag nog baka lite saffransbullar och på fredag då gör jag advent här hemma.

Kramar!!

Svar: Så mysigt det låter! Och även här blev det "pärstampa" och julkorv :-D Gott! Och nog har vi härliga dagar nu - jag njuter till 110% och har startat dagen tidigt för att ev kunna vara lite ledig i morgon och bege mig till skogen och kylan ger sig. KRAM KRAM
Therese Bjärstig

2018-11-28 @ 17:24:36
Pauline Hurtig säger

vad kul :D

2018-11-28 @ 20:48:53
URL: http://lillafrokenhurtig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: