Skattjakt

 
 
Finns det något mer
avstressande än att 
plocka svamp?!
 
Det är riktig mindfulness 
om ni frågar mig.
 
Nuet och jakten på nästa,
och nästa, och nästa svamp.
 
 
 
 
 
Jag trodde att jag skulle
gå bet, jag hittade ju inga
trattisar (men massor av
fin taggsvamp).
 
Men så plösligt såg jag
en, och en till och så när
jag lyfte blicken huuuur 
många dom hellst!!!
 
Yes, äntligen läge att
fylla på förrådet med torkade
trattisar. Ifjol hittade jag knappt
några, men i år så finns det ett
övetflöd av trattisar.
 
 
 
 
 
Jag plockade cika en och en
halv timme innan jag gav upp
och begav mig hemåt.
 
Hittade även rödgul
trumpetsvamp  :-)
 
 
 
 
Det är så spännande med
trattisar då de ovanifrån kan
se lite olika ut, men foten,
hålet och skivorna gör att
den är svår att förväxla
med någon farlig svamp.
 
 
 
 
Oj, så rik jag kände mig 
när jag åkte hemåt med
min skatt!
 
 
 
 
Givetvis fick det bli skogssvamp-
soppa (köpt på Ica) till middag,
men med nyplockad smörstekt
svamp som extra tillbehör och
nygräddat bröd.
 
 
 
 
 
Efter middagen fortsatte jag
att rensa svampen så att jag
ska kunna torka den, men
efter ett par timmar har 
jag nu gett upp.
 
Massor av trattisar ligger 
på tork, men en hel del
återstår att rensa klart.
 
Jag har en stor korg kvar, 
men jag ska ju ha något ”kul”
att göra i morgon med, så
den spar jag...
 
 



christin säger

Nu blev jag nästan avundsjuk... Det har varit ett magiskt svampår och jag har också hittat mycket goda fina svampar. MEN har inte letat efter trattisar...ännu.

Njut av dagens sol, här är morgonen magiskt vacker!

Svar: Ja det är otroligt, passerade dig och vovvarna när jag körde hem från svampskogen, då var ni på väg hem från T-myra <3 Och du hinner med trattisarna, de går ju fint att plocka även efter frost och i lite snö :-D Kramar och ha nu en fin fredag <3
Therese Bjärstig

2018-10-04 @ 08:01:32
Jessica Högberg säger

Ha ha, skönt att veta att man har sparat lite kul;) Kan tänka mej att soppan blev god...

2018-10-04 @ 10:06:05
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: