Från skog till bord

 
 
Vilken lycka att komma 
hem efter en dag i skogen
till makens plankstek på
min och Lurans älgfile :-)
 
 
 
 
Man kan tycka vad man
vill om jakt och jag respekterar
alla som avstår kött och är
vegetarianer eller veganer.
 
Men de som bunkrar billig korv
och odlad kyckling, gris och
nöt eller långväga importerat
kött och sedan rynkar på näsan
åt lokalproducerat och egen-
jagat viltkött ger jag inte så
mycket för.
 
Ett kött som är garanterat
fritt från antibiotika eller som
utsatts för en onormal 
miljö eller långa stressande 
transporter känns ändå gott
i dubbel bemärkelse! 
 
Fast med tanke på regnet i
morse så kan man nog ändå
ifrågasätta om vi jägare är
riktigt funtade ;-p
 
 



åsa/nalta norrland säger

Tror det finns många fördomar mot jägare,
kanske var det sämre och dåligt skött jakt förr,
inte vet jag... men om jag får välja mellan älg och kött från ica vet jag vad jag väljer ;-)

När producerat kött och grönsaker är ju bäst.

kram

2018-09-22 @ 22:05:59
christin säger

Ser gott ut och var det säkert också, det är ju oftast gott om man blir bjuden på mat. Men hos oss dröjer det innan det blir älgkött på tallriken, min älskling vill inte äta älg under jakten...… Så känslig är han.
Det är ju lyx vareviga dag som vi kan äta egenodlat, kött, bär, svamp eller köpa goa grisar ifrån Avaträsk eller Andersnäset. Det är ungefär som att bo här man får stanna upp ibland och tänka på vilken himla tur att vi har den möjligheten och att vi tar den tag i den möjligheten.

Har precis kommit in från skogen med mina hundar och blev förvånad att det inte är blötare ute som det regnade igår, men det blåser så jag hoppas att du har klätt på dej!!


Kram!

Svar: Vinden torkar på bra, jag kunde till och med klippa gräset i går :-D Förhoppningsvis för sista gången... Kan hålla med Bengt delvis, iaf de dagar man flått/styckat så är man inte så sugen på kött över huvud taget. Och nu när det är höst passar det ju bra med en massa goda soppor, tänker mig en god tomatsoppa med vitlöksbröd, eller en grönsaks/klimpsoppa - mums! Önskar dig en fin start på denna vecka! <3
Therese Bjärstig

2018-09-23 @ 09:26:40
Mammsen säger

Tänker ofta på det när du skriver om ert jaktintresserad, hur dubbelt det känns. Är ju inte alls uppväxt på det viset och ser det nog mest som dödande men förstår att så ser ju inte ni det. Känns jobbigt att tänka att jag skulle jaga och ta rätt på en älg. Hujedamig. Men det är precis som du skriver, det finns nog inget bättre kött och det var ju precis så som våra förfäder levde. Fast ja jag är nog ändå rätt tacksam att jag kan gå till affären och köpa mitt. Kanske hittar jag ett bättre allternativ i framtiden. Tycker det är bra att ni för vidare era kunskaper och traditioner till era barn. Smaklig spis.

2018-09-23 @ 18:43:17
URL: http://Mammsen.wordpress.com
christin säger

Det BLIR en bra start, jag har varit en sväng till tandläkaren idag och hittade fina fläskben som jag nu kokar till en god soppa och med risgrynspudding dessutom.... Då kan livet inte kännas bättre!

Jag har läst en artikel om yoga, medicinsk, i en Allers och tänkte på dej. Har du funderat på att gå på Veronica´s och se om du kanske slipper dessa förkylningar och kanske t o m bättre rygg.... Det kan tydligen fungera så och det vore väl härligt om du slapp det mesta av det i fortsättningen.

Kram!!

Svar: Ja det blir bra dagar om man har din inställning :-D Och idag lyser solen då blir man ju glad bara av det! Har faktiskt funderat på Yoga, men kusin Katarina som har problem med ryggen testade några av Veronicas pass och hon blev faktiskt sämre, så därför har jag inte riktigt vågat pröva - men jag har varit och är sugen... så vem vet, när man har riktigt ont är man beredd att pröva allt... Men just nu nöjer jag mig med promenader, och klurar på om simning vore nått då det är snällt för kroppen. Tack snälla du för omtanken <3
Therese Bjärstig

2018-09-24 @ 13:18:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: