Städat matkällaren

 
 
Nu är matkällaren rensad
och städad. Eller matkällare
och matkällare, den innehåller
endast potatis och lite glögg
om jag ska vara ärlig.
 
Den borde inrymma sylt,
saft, konserver, kaffebönor
och andra torrvaror som man
kan bunkra, men är full av 
mina loppisfynd i form av 
plåtburkar, porslin och glas
i olika färger och utföranden...
 
Jag hittade en hel del
som jag rent av glömt av,
och som nu ska få komma
till användning igen.
 
Allt är nu sorterat i färg 
och utifrån högtid och/
eller användningsområde.
 
Visste exempelvis inte
att jag hade fullt så många
brickor som jag hade...
 
Av bara farten åkte även
julen bort, endast utebelysning
på altan och adventsgran kvar.
 
Köket går numer i beige 
och lila nyanser, medan det
är grönt, grått och blått i
vardagsrummet.
 
Som alltid en så skön
och fräsch känsla när
julen stökas undan!
 
 
 



Johanna säger

Det är så skönt när man rensat & gjort iordning! God fortsättning på det nya året!

2019-01-06 @ 10:20:07
URL: http://livetvidhavetblogg.wordpress.com
christin säger

Morning!
En magisk söndagspromenad till Tjärnmyra där jag fick skotta fram bron då all snö från hustaket rasat. Fin motion det också. Sen tog jag bort en råtta i pärkällaren som gått i fällan, visste du att Rågskrikan äter råttor?! Gjorde upp eld i pannan och fyllde på fågelmat och sen hem igen. Så kan livet i Byn te sej.

Visst är det mysigt med matkällare, hemma här har jag i princip bara mat... Mycket mat, det kan bli hur krisigt som helst så skulle vi klara oss bra. Jag tror att jag borde testa att koka in kött för där är problemet, bristande kunskap. Men jag har en gammal kokbok från 1937 som beskriver hur man gör, både hur man kokar in mat och saltar mat för en längre tid.


Kram!!

Svar: Vilken effektiv söndag du hade, lät som du kanske rent av har lite träningsvärk efter skottandet?! Och vilket guldkorn du har, jag har också en äldre kokbok som jag ska testa och syra grönsaker ur vid tillfälle... Ha nu en fin vecka <3
Therese Bjärstig

2019-01-06 @ 10:25:32
Linda/Candygirl säger

Ja det blir så ljust och fräscht när julen ryker.

2019-01-08 @ 12:43:17
URL: http://www.candygirl.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: