Danmark

 
 
Här kommer ett lååångt
inlägg till en kort men lång resa.
 
Ett smart och uppskattat
drag var att pappan i huset
laddat ned en spännande
barn/ungdomsbok som
vi lyssnade på medan
vi åkte bil nedåt landet.
 
På nervägen lyssnade vi på
Mysteriet på Hester Hill som
jag och Luran gillade, och på
hemvägen blev det radioteaterns
version av Roald Dahls Häxorna
som Bogge gillade.
 
Mysigt och spännande
tidsfördriv då man åker långt!
 
 
 
 
 
Vår första anhalt var Blekinge
och Bränteknuva där min vän
och tillika Lurans gudmor med
familj bor.
 
Där fick vi middag och trevligt 
häng i trädgården (även om
jag lyckades sitta sönder en
stol...).
 
Hm. Dags att börja
träna skrek stolen ;-P 
 
Vi lade oss tidigt, för tillsammans
åkte vi sedan söderöver mot
Danmark påföljande morgon.
 
 
 
 
Jag njöt av det böljande
landskapet och tittade extra noga
på vindsnurrorna både på land
och de som senare stod ute i
havet.
 
Detta då Skåne är ett område som är
tänkt att utgöra ett fall i det vindkrafts-
projekt jag nu är involverad i.
 
Här tycker jag inte att snurrorna
förstör landskapsbilden, utan de för
tankarna snarare till äldre tiders
kvarnar där de står och snurrar.
 
Ska bli intressant att gå tillbaka
och se hur debatten sett ut då
det etablerades.
 
Men åter till resan.
 
 
 
 
Vi valde bort färjan och åkte
broarna över till Danmark.
 
Mäktiga (men de kostar en del,
vet dock inte hur mycket/lite
i förhållande till färjan).
 
 
 
 
Väl framme i Billund så hade jag
bokat boende på Hotel Propellen.
 
Trots att flygplatsen i närheten
renderade en del ljud så var där
tyst och lungt på rummen.
 
Rent fint och härlig atmosfär med
en hel del designprylar som jag
gillade skarpt, tex dessa "blommor"
i rostig metall.
 
Det fanns även montrar med
olika lokala och andra kända
danska designprodukter.
 
Jag köpte mig en silverring
i tidig födelsedagspresent
till mig själv.
 
 
 
 
 In- och utcheckning gick smidigt.
 
Och bor man på hotellet har
man gratis parkering, samt får
förvara bagaget i deras bagage-
rum både innan och efter man
checkat in - mycket bra!
 
Det är endast 5-7 min promenad
till Legoland och Lalandia från
hotellet så det är verkligen
centralt och mycke prisvärt i
förhållande till Legohotellet
och andra boenden i närheten.
 
 
 
 
Familjerummet var grymt stort
och luftigt, dock lite varmt då det
inte fanns AC på rummet.
 
Detta samt att man får betala extra
för frukost som inte ingår (100 danska
kronor för en vuxan, ca 150 svenska
kronor - barnen äter gratis) var de
enda minusen med boendet.
 
Att kronan är svag och allt därmed
är snordyrt är ju inte hotellets fel...
 
Vi brände på tok för mycket
pengar, men är det semester så
är det semester resonerade vi.
 
Dock hade vi lätt kunnat åka på
en solsemester med all inklusive
i en vecka i stället för dessa
tre dagar i Danmark ;-P
 
 
 
 
 
Ett tips är att boka biljetter
till Legoland via nätet i god tid
innan så får man ner priset lite.
 
Boka även minst två dagar
då man behöver det med råge
för att se och uppleva allt!
 
 
 
 
Vi var ju där sista helgen
i juni, dvs precis innan högsäsongen
drar i gång, så vi behövde inte trängas
eller köa särskilt mycket vilket man
med sannorlikhet måste om man
åker under juli och augusti.
 
Däremot så stängde de flesta
attraktioner 18.00 i juni, men är
öppa till 20.00 i juli - så då "tjänar"
man två timmar (men de äts troligen
upp av köande till åkattraktioner).
 
 
 
 
Miniland med alla miniatyrer av
kända städer, byggnader och även
StarWars miljöer var så otroligt
välgjort och rikt på detaljer.
 
Bogge kunde gå där huuuuur
länge som hellst.
 
 
 
 
Otroliga legoskapelser,
och överlag en fin park.
 
Inget skräp så långt ögat
når, superfina toaletter som
finns strategiskt placerade
på många ställen.
 
Det enda som störde mig
var rökzonerna där puffande
småbarnsföräldrar satt...
 
Blä!
 
 
 
 
En stor favorit hos ungarna
blev det magiska/spök huset.
 
Vet inte hur många varv de
hann göra där inne!
 
Själv så åkte jag alla vatten
relaterade attraktioner, kanoter,
runda båtar osv.
 
Det var 26-28 grader varmt båda
dagarna så att bli lite våt gjorde
inget, det var bara svalkande!
 
Däremot hoppade jag de flesta
berg och dal banor, förutom en i
polarlandet där man dessutom
"föll" genom isen.
 
Då hissade det i magen
kan jag lova!
 
Dock är det dåligt med foton
på det, dessa foton ligger i makens
telefon och får anses som arkiverade.
 
Som längst köade vi i 35 minuter,
oftast bara 5-10 minuter, så det flöt
på bra.
 
De flesta attraktioner kräver att
barnen är minst 120 cm och då
måste vuxen åka med, men är de
över 130 kan de åka själva.
 
 
 
 
Och i vanlig ordning finns
det ju stånd där man ska kasta 
bollar, håva ankor osv.
 
Våra barn blev gröna av
avund då min väns dotter vann
en megastor Huskey hund som
var större än henne själv.
 
De fick nöja sig med mindre
gosedjur i form av en elefant
och giraff. 
 
Det finns uttagsautomat på
området, men det går även att
betala med kort för att göra 
dessa aktiviteter.
 
 
 
 
 
Men som sagt, kronan
är svag, så mat och allt annat
där inne kostar - milt sagt.
 
Men trots det så shoppade
vi givetvis loss, blev en del tröjor
i shoppen och Bogge köpte en
jättestor legosats som han
nu håller på att bygga ihop.
 
 
 
 
 
Dag nr 3 då vi checkat ut och
skulle åka hem så tillbringade vi
förmiddagen i Lalalands stora
äventyrsbad.
 
Barnen fick härja loss och
själv gillade jag "Wild river"
och de varma bubbelpolerna.
 
Bra att få röra på sig innan
den långa bilresan hem.
 
 
 
 
 Lunch intogs även den på
Lalaland, på det lilla Italienska
torget där det alltid tycks råda
skymning.
 
Läckert och stämningsfullt!
 
 
 
 
Musslor för min del,
och pasta för resten.
 
Riktigt gott!
 
 
 
 
Till det en god öl,
Grimbergen blond passade
fint till musslorna.
 
Kändes som om jag
åkte tillbaka i tiden till
perioden då jag bodde
i Bryssel :-)
 
 
 
 
Mot eftermiddagen så tackade
vi för oss och lämnade Billund och
Legoland bakom oss och rattade
mot Sverige igen.
 
Även denna gång så stannade
vi i Bränteknuva och sov över,
för att tidigt morgonen därpå
börja färden hem mot Sockenvägen.
 
En riktigt bra minisemester som
renderat fina minnen och skratt,
extra kul att åka med min vän
och hennes familj då vi inte
ses allt för ofta.
 
Men som alltid, borta bra men
hemma bäst!
 
Så skönt att komma hem och
resten av semestern blir vi hemma
och naturligtvis i stugan med små
korta utflykter i närområdet endast.
 
Vad har ni för semesterplaner?
 
 



Znogge säger

Vilken härlig resa ni har varit i väg på! Vi har gjort motsvarande med våra barn ett par gånger och det var mycket uppskattat. Men man kan konstatera att några dagar i Danmark blir icke billiga dagar utan tvärtom. Nu slapp vi dock en del av bensinkostnaderna eftersom vi bor i södra Skåne men att semestra i Danmark blir ändå inte speciellt billigt. Men har man semester så får man unna sig. Vi har ett bropass vilket innebär att vi kör över Öresundsbron för halva priset vilket gillas.

Kram

2019-07-04 @ 10:34:33
URL: http://znogge.wordpress.com
Popprinsessan säger

Nämen, då har ni ju nästan passerat oss i vår sommarstuga vid Karlshamn, när ni varit i Blekinge!
Gillar också Legoland och Lalandia, men som du säger, det blir dyrt!
Vi håller oss mest i vår stuga denna sommaren, då vi ska sätta grävskopan i den i augusti, så vi passar på nu :-) En massa vänner på besök både avigt och rätt och vi har fullt upp ändå!
Sommarkramar till dig!

2019-07-04 @ 10:37:21
URL: http://www.popprinsessan.se
åsa säger

Härligt, härligt, härligt :D

En kort semester men Ni hann ändå med mycket och bilresan var lång.

Här har jag ingen aning om nånting...
det var ju tänkt att Åke skulle flytta hem till oss denna vecka, men nu blev det icke så då uppfödaren valde att behålla alla valpar själv eftersom han inte visste vilka valpar som passade bäst som draghund i hans led.
Sedan har vi ju ingen bil som kan dra husvagnen... förutom Js jobbarbil (den vill jag inte åka allt för långt i då vi får tränga ihop oss alla tre då det bara finns ett säte i hytten.
Folkvagnen gick ju trasig i höstas å trots flera besök på verksta'n så funkar den icke... nu är det meningen att J ska lämna in bilen för tredje eller om det är fjärde gången efter marknaden.
Dessutom så jobbar J i det närmaste 10, 12 timmar dygnet.
kram

2019-07-04 @ 13:29:28
christin säger

Hej!
Ja det här var ju bra mycket bättre än att du hamnat i färgbyttan som jag trodde att du hade gjort....Har ett minne av att du sagt att ommålningen av stugan inte blev 100% och när det blev så tyst så tänkte jag att nu håller hon på med det kanske... Vi har målat hus och garage + garaget vid vägen, det är ett skitgöra men skönt när det är klart.
Vi har ju alltid semester så jag hoppar den frågan...

Kramar!!

2019-07-04 @ 14:34:40
Kristina säger

Vi har varit till Danmark idag på Blå planeten och då köpte vi ett bropass för ca 500kr, då kan man registrera två bilar på det så det blev mycket billigare än tåg som vi tänkte ta först 😊

Svar: Ja vi insåg att Bropass hade gjort det betydligt billigare... men men... Äre semester så äre ;-D
Therese Bjärstig

2019-07-05 @ 20:16:04
Linda/Candygirl säger

Oj.har ni varit i danmark. Ja, ja.. jag är lite dåligt på läsa bloggar sommartid. Bloggar mitt eget men håller koll på folk via insta/fb.

Ser ut som en toppenresa i alla fall . Om än dyr. Men som du säger... är det semester så är det.

2019-07-14 @ 18:37:58
URL: http://www.candygirl.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: