Liljekonvaljer

 
 
Vissa infall är bättre 
än andra...
 
I förmiddags åkte jag
med Bogge till mormor
och morfar då han ska 
sova över där.
 
Sedan drog jag till min
morbror för att dricka
kaffe och beundra hans
orkidéer - trodde inte
mina ögon, bor nog
en liten Ernst i Allan ;-)
 
 
 
 
 
Väl där så kom jag på
att jag borde åka och se
om liljekonvaljerna börjat
blomma.
 
De brukar vara som finast
till midsommar, och det stämmer
även i år då de var lite knoppiga.
 
Men jag plockade en bukett
ändå som jag hoppas ska 
sprida sin väldoft länge.
 
 
 
 
 
Till saken hör att det 
regnat, så jag blev blöt upp 
till midjan av all undervegetation
som var dyngsur, lägg till det 
miljoners miljarders mygg som
kalasade på mig.
 
Hade inte liljekonvalj varit
min absolut favorit bland
blommor hade jag aldrig 
utsatt mig för detta...
 
Speciellt inte i mina fina
sandaler 🙈
 
 
 
 
 
Men dyngsur och med
massor av kliande bett
så fick jag ändå min
bukett!
 
 
 
 
 
Den står nu här hemma
och sprider väldoft, och jag 
kan inte låta bli att likt tjuren
Färdinand sticka ner 
nosen och dofta...
 
Underbart!
 
Vilken är din favorit blomma?
 
 



christin säger

Då kan du försöka tänka dej hur det var när vi i Ormsjö firade examen på skolan när barnen från Ö Ormsjö kom med liljekonvaljer examensmorgonen. Det var liksom pricken över i för hela skolan utifrån och inne var dekorerad med blommor och fina bilder på svarta tavlorna.... Det ÄR länge sedan men goa minnen.

Kram!!

Svar: Det låter ljuvligt, själv förknippar jag kabbeleka med skolavslutningarna i kapellet i Svanabyn... Det var tider det! KRAM
Therese Bjärstig

2019-06-16 @ 09:53:06
åsa säger

Himla tur jag inte ska hälsa på Dig just nu... liljekonvalj är inte min grej ;-) jag är tok allergisk å blir helt jäkla tät å kan icke andas... sedan så sväller även ögonen igen.
Så NEJ liljekonvalj är icke min favvoblomma ;-)
kram

2019-06-16 @ 15:29:21
Popprinsessan säger

Älskar också liljekonvalj! Här är de tyvärr överblommade redan... Men just nu har jag en rosenbuske i sommarstugan som sprider väldoft med sina rosa blommor så jag får njuta av den doften istället.
Kram

2019-06-16 @ 19:39:27
URL: http://www.popprinsessan.se
Linda säger

Vi har såååå mycket liljekonvalj vid husväggen och altanen i lilla gula. Sååå mysigt. Brukar sällan plocka in några, men visst.. det händer.

2019-06-17 @ 13:16:18
URL: http://www.candygirl.nu/
ansepanse säger

Jo, liljekonvaljer doftar gott och är vackra men in kan jag inte ta dem för då får jag allergisk reaktion. Jag har det annars väldigt svårt nu med blommande gräs. Det är nästan hopplöst
kramar <3

2019-06-19 @ 13:10:51
URL: http://www.kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: