Bäcka och Välta



Idag har vi passat 
på att beta av två till
av #vandraidoroteas 
vandringsmål.
 
Vi började med Bäcka.
 
 


Betydligt mindre vatten
än vid vårfloden...
 
 
 
 
Men oerhört fint och
mysigt ändå 💛
 

 


Ett favoritställe som
vi ofta återvänder till.
 
 
 
 
 
Och vattnet har med
åren skapat nästan en
grotta som man kan
gå ner till nu när det
är lite vatten.
 
Ser ni Luran bredvid 
vattenfallet?
 


 
 
En obligatorisk 
mustasch av lav.
 
 
 

Sedan åkte vi vidare 
till nästa utflyktsmål.
 
Vältan i Månsberget.
 

 

Så fin natur och 
växtlighet, det är skyddat 
av en anledning...
 
Jag plockade massor
av goda smultron.
 
 
 
 

Och uppe i vältan är 
utsikten oslagbar!
 
Med oss på turen följde
Lou och Martina <3
 
 
 
 
Orsaken till namnet "vältan"
står att finna i att timmer 
vältes ner där för länge sedan
och sedan flottades vidare.
 
 
 
 
Vi passade på att fika och
njuta av utsikten.
 



Sedan bar det av nedåt
utmed stigen för hemfärd.
 
Nu kan jag bocka av 
samtliga vandringsmål
förutom ett i Rajastrand
och fyra i Borgafjäll.
 
Troligen tar jag mig inte
iväg för att beta av dem,
men kan konstatera att
#vandraidorotea varit 
ett toppen initiativ för 
att upptäcka både nya
och redan kända pärlor
i närområdet.
 
 



christin säger

Så häärligt! I den grottan har även jag varit....man kan fundera över hur länge den har funnits....fint är det alltid där i alla fall.
Välta har jag aldrig varit till bara betraktat den på avstånd..

Det är ju fina dagar att vara ute i, ljummet och lite blåst.. Jag var ute och plockade lite svamp i dag och det blev svettigt även det trots att jag inte var ute såå himla länge.

Ha en fin vecka med skolstart (?) och jobb!!

Svar: Skolan börjar först nästa vecka som tur är, så än har vi lite sommarlovskänsla här hemma... men jag gillar ju som du vet hösten så det blir nog bra, lät mysigt med svampplockning, är dock dålig själv på annat än trattisar och taggsvamp, så jag håller mig till det och det dröjer ju ännu ett tag skulle jag tro innan man kan plocka det. Ha nu en fin vecka! KRAM
Therese Bjärstig

2020-08-15 @ 20:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: