Testar recept

 
 
Jag har lovat mig 
själv att börja nyttja 
alla mina kokböcker
lite mer.
 
Det är så lätt att
man fastnar i gamla
hjulspår och lagar
samma rätter om
och om igen...
 
Så i veckan testade jag
ett recept ur Emilias
kokbok.
 
Dock modifierade 
jag lite och använde
en annan sorts korv
(en med mer hetta).
 
 
 
 
 
 
Det blev en riktigt
god rätt, och något
jag utan tvekan lär
göra fler gånger då
det var både enkelt
och snabbt att laga!
 
Nu gäller det bara 
att leta vidare efter 
fler recept som kan
gå hem hos oss :-)
 
Men efter detta recept
och gräddig dragongryta
med vildsvin tidigare
i veckan så får det väl
bli något beprövat
idag...
 
Tror det får bli biffar
med soltorkade tomater
och färsk timjan.
 
 Lämna gärna tips 
om ni har ett gott,
snabbt och lättlagat
recept på lut!
 
 



Linda/Candygirl säger

Vår favvo då det gäller snabbt och lättlagat är att göra allt på en plåt i ugnen. Först öser vi på med rotsaker, potatis, morötter, lök, vitlök, palsternacka... typ vad dom finns hemma. Saltar, pepprar och rör runt i lite olivolja. Ja Chili har vi nästan också alltid med. Släng dit kycklinglår och/eller färska korvar. Krydda med örter - vi tar ofta dragon. En eller ett par citroner i halvor är också gott. Och så in in ugnen. Sen är allt klart samtidigt. Det smidiga med det här är att man kan bara steka rotsakerna och sen lägga till överblivna rester mot slutet... allt från grillade kottisar, biffar, kycklingdelar till korv. Fast då får dom bara gå med mot slutet. För extra piff... lägg till färsk spenat, svartkål eller nåt annat precis innan servering.

2020-02-06 @ 08:48:42
URL: http://www.candygirl.nu
Linda/Candygirl säger

Och en till supersnabb rätt. Färska tortellini - såna som bara ska koka några minuter. Häll i en ungsform. Täck med krossade tomater. ta gärna med lite smak. Krydda täck med riven ost. In i ugnen. Som en fusklasange. Snabbt, smidigt och gott. Extra piff: pimpa med hackade nötter vid servering. Och självklart en god sallad.

2020-02-06 @ 08:50:53
URL: http://www.candygirl.nu
znogge säger

Förr hade jag som ambition att laga en ny rätt varje vecka men så blir det inte numera tyvärr... Lite synd för visst är det kul att prova något nytt.

Kram

2020-02-06 @ 10:45:00
URL: http://znogge.wordpress.com/
åsa säger

Kolla in Jennys Matblogg, många enkla och snabba tips.
Jag har ju en hel bokhylla med kokböcker å ändå blir det typ nästan bara en så där sju olika maträtter som snurrar runt här hemma.
Elin är ju inne i en "jag äter inte" period.

kram

2020-02-06 @ 13:17:44
Svea säger

🥰❤️❤️❤️

2020-02-06 @ 19:47:48
ajlimullersandvik.blogg.se säger

Det ser underbart ut, och så härligt att plöja kokböcker! Lagar mat varje dag, all går himla snabbt. Du vet, pasta med grönkålssås typ. Så himla gött :D Piroger på smördeg, fylld med spenat och fetaost...

Svar: Tack för tipset om piroger, det var länge sedan men är ju både gott och praktiskt till mellis och ta med ut på picknick!
Therese Bjärstig

2020-02-07 @ 07:28:27
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: