Resan är inte utmaningen

 
 
Detta var en bild av mig själv
jag såg för första gången
i höstas.
 
Den stämde INTE med den
mentala bilden jag hade
av mig själv - däremot
speglar den rätt bra
hur jag mådde...
 
Med 30 minuter vardagsmotion
om dagen och simning ett par
gånger i veckan så smög jag
igång min hälsoresa.
 
Resultaten lät inte vänta
på sig, och konditionen
förbättrades, kilon trillade
av och framförallt så
fick jag mer energi  och
mindre ont i kroppen.
 
Det är lätt att hålla
motivationen uppe då,
när man har ett mål
i sikte och ser resultat.
 
Den stora utmaningen
tar vid då målen är nådda
och rutiner och livsstil ska
hållas på sikt - för det är ju
en livsstilsförändrig!
 
Så mitt mål har på
senare tid att hitta balans,
stå kvar viktmässigt och
fortsätta vardagsmotionera.
 
Men förkylningen har
härjat mer eller mindre
från januari, och i senaste
omgången i hela tre veckor
i ett sträck, snart fyra... :-(
 
Det har gjort att jag
inte simmat alls, bara tagit
sporadiska promenader
när jag orkat och kunnat,
men då i sakta mak.
 
Men vet ni, det räcker!
 
Jag är så glad att jag
hittat balans och en fungerande
livsstil, där jag kan dricka bubbel,
äta gott (äter allt men inte alltid!)
och unna mig Pringels ;-D
 
Jag kommer inte att jaga
"myskilon" i form av de
volanger jag har, utan jag
är mer än nöjd med en
stark och fungerande
kropp som bistår mig.
 
Vad vill jag då säga?
 
Jo, kan JAG så kan alla
göra en sådan förändring.
 
Det är ofta SMÅ förändringar
som behövs, 30 minuter
promenad om dagen
orkar/kan de flesta...
 
Det måste få ta TID.
 
Men framförallt att man
måste leva, njuta och vara
rädd om sig själv så att det
man gör känns görligt och
roligt, något man VILL.
 
 
 
 
 
 



Lena i Wales och Spanien säger

Så många kloka ord,
Jag är så glad för din del.
Sköt om dig!

2020-03-18 @ 12:50:13
URL: http://lenaiwales.wrodpress.com
åsa säger

Kloka ord.
Det mentala är nog så viktigt,
att finna en balans och känna att man är på rätt väg.

Här måste jag dock säga att efter det jag började med kortison och speciellt efter tre veckor med hög dos så kommer kilona med rasande fart och fastän jag tycker jag äter och rör mig som tidigare (vilket jag troligtvis inte alls gör) så blir det flertalet + på vågen och en deprimerad själ.

kram

2020-03-18 @ 14:18:38
christin säger

Jag kommer att tänka på tiden jag var föräldraledig, då var även Ulla och Daisy föräldralediga. Vi gick en runda igenom Byn vareviga dag och även att vi var tvungna att ta oss uppför vår j-la backe så inte trodde man väl att det skulle ge så mycket. MEN när jag började jobba igen så gick jag inte så ofta och det märktes både på orken och kroppen. Första gången jag gick uppför backen fick jag kammen (ont/värk i handlederna), det var ju som ett skämt...

Så visst gör det skillnad om man rör sej eller inte, att sedan psyket mår bättre dessutom gör det ju inte sämre.

I dag har vi legat och pyst på bron efter vår promenad och en macka och kaffe....Solen varm och go, fåglarna sjunger och vattnet rinner från taket...Det är ljuvligt!

Kram!!

Svar: Åh så mysigt, nu får du mig med att tänka på dessa dagliga barnvagnspromenader jag och Camilla tog med barn och hundar. Det var verkligen vilosamt och behövligt! Lät som om ni hade en mysig dag på bron med macka och kaffe, jag ska nog börja nytta altanen när solen lyser hädanefter, ska bära fram lite fällar och plädar så man kan gona ner sig med en kopp där! Massa kramar! <3
Therese Bjärstig

2020-03-18 @ 15:16:14
Znogge säger

Vilken härlig hälsoresa du har gjort! Det viktigaste är att hitta en långsiktig och hållbar förändring för då kan man ändå unna sig något gott.

Kram

2020-03-18 @ 18:03:52
URL: http://znogge.wordpress.com
Mammsen säger

Grattis till ditt välmående. Önskar så att jag vågade mig på simning, det måste vara det bästa för kroppen men jag är livrädd för djupt vatten.

2020-03-18 @ 19:49:27
URL: http://www.mammsen.wordpress.com
Johanna säger

Känner med dig ang bilden. Typ sådär ser jag ut nu. Man är ju egentligen inte så stor, men man känner sig desto större. Var nere på 70,5 kg men gått upp 2 kg igen & 4 cm. Tur det inte är värre, men känns emellanåt som man tappat det helt! Känns skönt de dagar som man lyckas få till ett träningspass på hemmaplan eller en liten promenad med barnen. Så himla svårt att få in det i vardagen när dygnet bara har 24 timmar. Har inte varit arbetslös alls i år, så det här med träning blev inte alls som jag hade tänkt mig. Typiskt!

Svar: En liten promenad med barnen är inte att förakta, va inte så hård mot dig själv <3 Jag fokuserar på vardagsmotionen nu, då simningen får vänta till efter covid-19 tiderna blåst över. Massa kramar och se det långsiktigt - du är på rätt väg!
Therese Bjärstig

2020-03-20 @ 09:05:56
URL: http://livetvidhavetblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: