En veckas jakt



Så var veckans jakt över,
och det kan konstateras
att vi haft gott om älg 
och att det varit blåsigt
och kallt på pass, men 
ändå underbart!
 
Inte ens munsår har
jag fått i år... 
 
 
 
 
Har suttit på en mängd
olika pass i veckan,
och när jag satte mig
här så kändes det 
som om det skulle
vara ett bra ställe...
 
Och till min glädje 
lyfte hunden en ko 
och kalv som kom 
rakt på mig!
 
 

 
 
Så jag fick fälla en
fin kalv 🧡
 
 

 

Och tur det var en 
kalv, för då tar jag reda 
på lever, njurar och hjärta.
 
Kokar njurarna nu,
eller "pinglor" som jag
kallat det sedan jag 
var liten.
 
 Vi har tagit reda på
massor av kött och 
malt och fryst in.
 
Rikedom med eget
älgkött!
 
Och i vårt fall blir det
ju dubbelt upp att ta reda 
på då vi är två som jagar. 

 
 
 

Blickar tillbaka på
en bra vecka, där jag laddat
batterierna och kroppen med
massor av frisk luft och
ny energi.
 
I morgon får jag se om
det blir jakt eller om jag
får förbarma mig över
hemmet som förfallit
under veckan som gått...
 
 
 
 



christin säger

Så skönt att du haft en fin vecka trots att det har varit onödigt kallt...
Gör du stuvad njure av njurarna eller vad. Det är något jag aldrig ätit och trots att jag älskar lever så är tanken inte lockande, men jag kan tänka mej att det är ungefär samma sak.

Kram!!

Svar: Jag kokar dem rakt av och äter dem kalla som de är, egentligen smörgåsmat, men oj så gott att sövla i sig, men man måste nog vara van från barnsben för att uppskatta dem... KRAM
Therese Bjärstig

2020-09-19 @ 20:14:07
åsa säger

Äter inte inälvor, så är det bara... men jag antar att det är som med surströmming, de som gillar det äter och vi andra tycker det luktar hemskt ;-)

Låter som en skön avkopplande vecka.

kram

2020-09-19 @ 20:40:05
Znogge säger

Med andra ord så är du nöjd med denna jaktvecka!

Kram

2020-09-20 @ 10:15:35
URL: http://znogge.wordpress.com
Erica Nilsson säger

Snyggt! :-)
Skulle också vilja ha en jägare i familjen, men jag är ändå lycklig över att ha en pappa som fiskar och en Bosse som plockar svamp

2020-09-20 @ 11:21:04
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: