Hjortron och älgört



Vi åkte och kollade
till stugan idag, vilket
var tur då gasen var 
slut i kylen.
 
 
 
 
Jag passade på att
plocka lite hjortron 
på myren bakom
stugan.
 
 
 
 
Det finns massor,
så på 10-15 minuter
hade jag fyllt en
pepparkaksburk.
 
Bogge hjälpte till
i två minuter, sedan fick
han ont i ryggen och 
Luran gav sig när hon
såg en spindel...
 
Men trots det gick 
det fort då det är ett
riktigt bärår i år.
 
 
 
 
Väl hemma kokade
jag dem med lite socker...
 
 
 
 
Och eftermiddagsfika 
blev givetvis vaniljglass,
varma hjortron och
havreflarn :-)
 
 
 
 
Vi har även kollat
till jaktstugan idag.
 
Där plockade jag 
dock inga bär utan
älgört istället.
 
 
 

Så nu har jag en 
laddning älgörtsdricka
på G. Hoppas jag hittade
ett bra recept, tog ett med
mindre socker, mer syra och
så adderade jag kanel då jag
såg det i ett av alla recept
jag kikade på...
 
Ska stå en vecka och
röras om dagligen innan
det tappas på flaska.
 
Ska testa att göra en drink
sedan som består av
älgörtsdryck och bubbel.
 
 
 



Znogge säger

Så gott! Här blev vi bjudna på blåbärspaj gjord på egenplockade blåbär. Inte dumt alls det heller :D

Kram

2021-07-17 @ 11:09:19
URL: http://znogge.wordpress.com
Lena i Wales och Spanien säger

Egen hemmagjord hjortronsylt, det är lyx!
Älgörtsdryck, något nytt för mig, spännande.
Skön lördag!

2021-07-17 @ 12:05:25
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Popprinsessan säger

Har aldrig hört talas om ärgört... Det ser lite ut som fläder, är det något liknande?

Svar: Ja smaken påminner om det, och tror det kallades för fattigmansfläder :-)
Therese Bjärstig

2021-07-18 @ 21:47:24
URL: http://www.popprinsessan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: