Sjölyckan

 


Åter i Sjölyckan och har
vattnat på äppelträdet
med min nya rosa kanna.
 
Den fina gamla zinkkannan
som följde med stugan 
har gjort sitt... Handtaget 
lossnade :-(
 
Hittade även en buske
med rosa blommor som
jag plockade in, passar 
bra med det rosa i stugan.
 
 
 
 
 

Kollade även till 
svalorna, och oj som
de växer! Alla fyra verkar
klara sig än så länge.
 


 

Blev snabb "fusk" brunch
i form av medtagna sallader
och mackor. För min del en
cesarsallad och ett glas rosé,
är det semester så är det!
 

 
 

Och maken fick 
påhälsning av en vacker 
tallbock eller som vi säger
här - timmeroxe. 
 
Kom på att vi nog har
rätt många lokala uttryck som
"kangero" (spindel) och krinkejok
(snytbagge).
 
Har ni mer exempel på
lokala benämningar på
djur och insekter?
 
 



Znogge säger

Här säger vi "blinneknagge" om en broms men för övrigt känner jag inte till något. Däremot så är det ju klassiskt att skåningar säger "rullebör" i stället för skottkärra. Kul med dialekter tycker jag :D

Kram

2021-07-10 @ 11:41:00
URL: http://znogge.wordpress.com
Lena i Wales och Spanien säger

Så fint du gör det både inne och ute.
Lunchen ser verkligen inbjudande ut, mums.
Njut av semester och bad!

2021-07-10 @ 13:37:50
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: