En söndag innan advent

 
 
 

En helg i vilans tecken.
 
Inte allt för många knop
gjorda annat än kalasande 
i lördags. Både lill kusin i
Varpsjön och Martina bjöd
på tårta igår.
 
Sedan tidig kväll efter
att ha sett Leif och Billy
med ungarna.
 
 
 

Vaknade lite piggare 
i morse och tänkte leta
fram skridskor och
åka till stugan och
testa isen...
 
Men efter frukosten
blev jag slö och bestämde
mig för att plocka fram 
stjärnor och stakar istället.
 
 
 
 
Skönt att ha gjort advent, 
samt att ha nyskurat och 
renbäddat...
 
Men grämer mig ändå 
på skridskoturen.
 
Isen såg fin ut i 
lördags även om 
Tjusjöns is sjöng...
 
 
 
 
Traditionen om en ny 
adventsstake lever ännu,
i år en loppisfyndad fylld
med karameller.
 
Borde leta i arkivet och
se hur de sett ut de senaste
tretton åren. Ibland blockljus,
andra år vanliga. Ibland i
stekpanna å andra gånger i
sockerkaksform eller låda.
 
Ibland mossa och svampar,
andra år salt (brandsäker å
ser ut som snö), nötter, julkulor
eller som i år karameller som
dekoration.
 

 

Och när vi tog fram jul-
sakerna så kom jag på varför
jag gillade de små hängena
jag fyndat. De är nämligen i exakt
samma stil som en julig karusell
och tillika speldosa som jag 
fick som barn 😍
 
 
 
 
Och så ett tips så här
inför advent. Det finns läs-
kalendrar! Själv kommer jag 
att följa en av mina favoriter 
vad gäller mysdeckare och
lyssna/läsa hela vägen
fram till jul.
 
Nu en mysig söndagkväll
med god middag (torskrygg 
med bacon) och tända ljus
samt mys i soffan.
 
I morgon bär det av till Umeå.
Jag ska skjutsa mamma till NUS
och själv ska jag ha hanlednings
möte med vår nya doktorand 
på universitetet.
 
Det enda dom jag klurar på
är om jag ska hinna simma 
något eller inte innan jag åker.
 
Ryggen skulle behöva det
men det kan bli väl tight... 
 
 



åsa säger

Här velar jag på om jag ska baka något i morgon, inte direkt för advent utan bara för att det kunde vara gott med något till kaffet ibland.
Då jag håller mig till glutenfritt i mesta möjliga mån så går ju köpebrö' bort.
Jag bör väl börja se över adventsljusstakar å sånt dessutom.
Vi var till Gafsele på julmarknad idag, jag, elin å min mor... blev ingenting köpt då det inte ens fanns knäck ;-) det var det elin hade tänkt handla.
Nu är det officiellt vinter :D jag badade ikväll efter Teddypromenaden, höll på att frysa ihjäl trots jag kände mig klädd som en nordpolsfarare.
Kör försiktigt i morgon.
kram

2021-11-21 @ 21:14:00
Linda säger

Ja synd på isen. Vi hade inte tid, men tog oss dito. Det lovas snö och även om det ska vara kallt och vi därmed kommer kunna gå/åka/sparka på isen ändå är det inte samma sak som när den är blå och genomskinlig. Så glad att vi tog oss ned på fjärden.
Var hittar du ljudkalendern? Är det en ljudboksapp? Har just nu ingen, då jag inte hinner lyssna (eftersom ungen tränar med mig och då blir det musik istället för bok). Petra Mede skulle ju ha en julkalendr på Spotify. Den verkar ju kunna vara lite kul...

Svar: Ljudkalendern finns på Storytel :-) Längtar, tror det kan bli ett fint promenadsällskap i december! Och jag tror likt dig att Medes kanlender kan vara kul, måste nog kolla in den med!
Therese Bjärstig

2021-11-22 @ 12:14:16
URL: http://www.candygirl.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: