Trattisar

 
 
Igår tillbringade jag 
lite tid i skogen.
 

 
 
Vissa år letar man svamp,
andra år plockar man, men
i år skördar man svamp.
 
Verkligen gott om svamp i år.
 
 
 
 
Tog sikte på "mitt" ställe,
men hann nästan fylla påsen 
på vägen dit...
 
 
 


För får man bara ögonen
på EN trattis så ser man 
snabbt huuuur många till
som helst!
 
 
 
 
 
Väl hemma påbörjades
det riktiga jobbet - att rensa.
 
Rensade en stor bunke full
och stekte på så att vi fick oss
trattkantarelltoast på surdegsbröd
med västerbottensost på toppen,
så gott!
 
 
 
 
 
Sedan fortsatte rensandet...
 
Men nu finns det svamp att
torka och fylla på burkarna med.
 
Dessutom tog jag undan ytterligare
en bunke med trattisar och lite
taggsvamp för att göra lite
svampsoppa av :-)
 
Trevlig fredag!
 

 



Znogge säger

Grattis till en lyckad tur i svampskogen!

Trevlig helg :D

2021-09-17 @ 09:46:58
URL: http://znogge.wordpress.com
åsa säger

Ser ingen svamp 🍄 har inte rätt sorts ögon 👀 eller så finns det ingen svamp i den skog jag brukar vingla omkring i 😜
Kram

2021-09-17 @ 14:37:36
christin säger

Trevlig helg till dej med!!

Det finns riktigt bra med svamp nu, jag har hittat fina Karl-Johan som jag torkat och det finns en hel del smörsopp också och de ser fina ut men jag har inte plockat dom nu. Trattisar väntar jag att Bengt kommer hem med nu när grabbarna i Bellvik inte bara kommer hem med älgkött utan även trattisar...

Kram!!

Svar: Hoppas Bengt kom hem med trattisar :-) Men gissar att du som "kan" svamp har mycket annat gottigt och inte står och faller med dem som en annan som inte är så bra på det här med svamp... Hoppas du fått en fin start på veckan! KRAM
Therese Bjärstig

2021-09-17 @ 20:39:12
Maggan Dahlqvist säger

Åh... trattkantarellerna hos er är större än här nere i södern. Jag bor numera i Sörmland, utanför Katrineholm. Har tänkt göra av mig såååå länge. Bor i hus med växthus, damm, ankor, höns, får och en get. Och katter såklart. Skördar vindruvor just nu! Kram

Svar: Åhhh så SKOJ att höra av dig! Låter som om du hamnat på en underbar plats - djur och växthus med vindruvor får mig att bli lite lätt grön av avund :-) Hoppas du får må ok, och att du är rädd om dig! Verkligen kul med en liten hälsning och livstecken! KRAM
Therese Bjärstig

2021-09-21 @ 07:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: