Vill inte släppa taget

 

Barnen har ännu jullov, 
jag har börjat jobba men vill
inte släppa taget på julen riktigt 
än - otroligt för att vara mig!
 
Vi har hunnit fira pappan i 
huset som fyllt år. 
 
Vänner och bekanta dök 
upp och det blev en trevlig 
kväll. Förutom ädla drycker
så fick han konsertbiljetter
och en ny kaffemaskin, de
två sista märkligt nog även
något JAG önskat mig!
 

 
 
Nya året firade vi in i Risbäck,
väldigt trevligt och väldigt 
GOTT i alla bemärkelser.
 
Alltifrån hummer, björn,
älg och ren hanns med!
 
Och undertecknad bastade 
och rullade sig dessutom 
i snön - bra avslut på året.
 
 
 

Men någon nostalgisk 
sammanfattning, hurtfrisk
summering eller kloka ord 
om nystarter, utmaningar 
eller vad 2023 ska medföra
kommer inte.
 
Mitt enda mål är att göra det
bästa av varje dag och om jag 
inte lyckas kommer det
förhoppningsvis en ny chans
nästa dag!
 
Men just nu vill jag inte släppa
taget, kramar nuet och njuter 
med ungarna som har jullov.
 
Ger mig det som en present till
mig själv innan årets mest hektiska
tid med två parallella kurser startar.
 
Nästan så att jag ser ljuset tunneln 
redan nu tack vare det!
 
Rutin och planering hjälper oerhört
när det kommer till revidering och
uppdatering av de båda kursena.
 
Men sedan kom givetvis en artikel 
åter med major revisions och så
granskar jag en avhandling vid 
ett universitet i Finland. Men med
stjärnor i fönstren och juldoftande 
ljus och halvätna chokladaskar
på lut så känns det görligt!
 
Oavsett vad mer som ramlar 
in och de omtentor jag måste 
rätta till veckan...
 
 Dessutom har jag varit klok nog att
tacka nej till några förfrågningar
och hänvisa till yngre kollegor
som behöver den typen av uppdrag
och erfarenheter mer än mig i
sina CV. Nu är mitt fokus att ro 
iland sådant jag redan lovat 
framförallt.
 
Och att vila/återhämta mig efter en
otroligt påfrestande höst med 
förkylningar och många deadlines
och leveranser i stort som smått.
 
 Så jag slinker in i min julpyjamas,
kryper under täcket och unnar mig
kravlösa filmer/serier om kvällarna,
eller en riktigt bra skönlitterär bok.

Tids nog hinner jag fundera 
på målsättningar för 2023!
 
 
 
 



znogge säger

Vilka bra dagar ni har haft.
Det låter klokt att inte ta på sig för mycket utan hitta en bra balans i tillvaron.

Kram

2023-01-03 @ 21:28:26
URL: http://znogge.wordpress.com
åsa säger

Bra dagar och visst är nuet viktigare än både vad som hände tidigare och framtiden.
Klart Du ska ta tillvara dessa dagar.
Grattis till Magnus och Ett riktigt gott nytt 2023
Kram

2023-01-04 @ 18:50:56
Popprinsessan säger

God fortsättning! Imorgon är det jobb för mig efter 18 dagars julledighet. Känner mig kluven - vill på ett sätt vara mer ledig & hinna med mer, men på ett annat vill jag komma in i rutiner igen. Förhoppningsvis bra rutiner :-)

2023-01-08 @ 22:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: