Utsjoki


Phu... maraton examinering
av hemtentor och firande av 
Bogge som fyllde år förra veckan.
 
Och denna vecka inleddes med en
roadtrip utan motstycke. Först körde
jag till Haparanda och där klev jag
på en minibuss fylld av kollegor
från Finland som jag bilade med
upp till Utsjoki.
 
Vi åkte via Rovaniemi men utan stopp
hos tomten. Men stopp blev det...
 
Vinterns värsta snö/storm inföll
så vägen drev igen och vi fastnade
med minibussen på natten på väg
upp. Ut i busvädret och försöka gräva
och skjuta på minibussen i väntan på
plogbil. Vissa var inte klädda och
fick panik och bidrog inte mycket
till att få något vettigt gjort...
 
Själv hade jag rejäla vinterskor, mössa
och vantar, och var mest bara irriterad.
 
Men efter 25 min var vi loss,
blöta och stelfrusna, och då kom
plogbilen så vi kunde fortsätta.
 
Med nöd och näppe tog vi oss
fram, drevade snabbt igen på
nytt och vi blåste nästan av
vägen...
 
Tur vi hade en bra chaufför 
uppvuxen i området och van.
 
Norska kollegorna kom aldrig 
fram förrän dygnet senare
då de fick ta in på hotell efter 
vägen och invänta bättre väder.
 
 
 

Men väl på plats har vi haft bra
diskussioner och ett bra möte med
lokala aktörer. Men nu längtar jag hem
och hoppas resan hem i morgon 
går smidigare än resan hit...
 
 



Lena i Wales och Spanien säger

Vilken strapats! Ni hade tur i oturen.
Lycklig hemresa och trevlig helg!

2023-03-04 @ 09:27:10
URL: http://lenaiwales.wordpress.com
Popprinsessan säger

Men fy vad otäckt!
Har verkligen börjat tänka annorlunda sedan jag blev äldre, när det gäller att packa bilen när vi åker till fjällen. Förr fanns inte en tanke på att man kanske skulle kunna bli sittande i bilen utan värme tex...
Hoppas hemresan gick smidigt!

2023-03-06 @ 12:38:38
URL: http://www.popprinsessan.se
Linda säger

Trist med busväder. Speciellt om man är på vägen. Tur ni fixade det iaf

2023-03-19 @ 22:11:54
URL: http://www.candygirl.nu
Linda säger

Trist med busväder. Speciellt om man är på vägen. Tur ni fixade det iaf

2023-03-19 @ 22:11:54
URL: http://www.candygirl.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: