Sveas pepparkakor

Jag hittade detta recept hos Drefseryd Gård, och fastnade direkt för dessa kryddiga pepparkakor som inte ska kavlas utan man får skära lagom bitar, rulla små kulor och sen trycka ut på plåt - så lätt att även jag borde fixa det ;-)


Sveas pepparkakor

500 gram socker
500 gram smör
500 gram sirap
6 tsk bikarbonat
2 msk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk nejlikor
2 ägg
1 kg vetemjöl (knappt)

Grädda på 125 grader i 25-30 minuter. (Tack Elin!)




Lovisa säger

Tack för alla topen tips det mest aav dom gör jag ju redan precis om du sa! men det där med toa stitsen var nytt.. den e ju lite halkig å jobbig!!

Men dom e ju van så mycke mer (tyvärr känns det som nu)

Men alla lätta tipse välkomna å sockarna var ju en kul grej Heppni hon får ta ur tvätt maskinen åt mig å så brukade hon rida när jag hade häst hoppade upp alldeles själv !!! å hon hämtar toa papper om det tar slut å lite sånt pyssel!! Å så sök förstås mm mm



Har ju nu pratat med min tränare!

Å hon sa att det e ju som ett svårt problem när ddom bara slåss när jag inte e med så e det svårt att lösa.Men hon tycker att dom inte ska få var tillsammans mer själva !

Sen så sa hon att den lilla tid dom får med mig sk aoxå vara själva för att dom ska få en lite ensam tid med just mig!

Så ja sen e det bara å fortsätta som jag gör men Heppni bordern hon ska nu få följa med min pappa på hans jobb på dagarna han jobbar åt samerna bygger hagar å fixar å donar i skogen plus hjälper till med renarna å dom e ju på väg ner nu så det passar ju perfekt så från å med nästa vecka ska hon få vara med honom å få jobba så det blir ju bra ! Dela ut dom lite jag måste ju även om jag vill sköta allt själv !!!!!!!!!!!!!!!

2008-11-14 @ 15:06:03
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/
Sofi H säger

hörredu damen, jag tar & länkar dig jag.. :-)

hoppas allt är fint hemma i dorotea!

2008-11-14 @ 15:17:44
URL: http://sofih.blogg.se/
Elin säger

Jag har min mormor Sveas pepparkaksrecept :-) och de ska vara inne så länge som 25 minuter. Vet att syrran (på Drefseryds Gård) brukar ha högre temperatur och kortare tid (de blir goda då också men inte så hårda som om man gör enligt receptet), men enligt Sveas rekommenationer alltså 125 grader och 25-30 minuter. Lycka till med dessa underbara kakor!

2008-11-14 @ 20:38:57
URL: http://ridgebackonline.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: